خبرگزاری کار ایران

اولین همایش تخصصی «امنیت غذا، سلامت و توسعه»

۴۷ درصد ایرانی‌ها رژیم غذایی غلطی را دنبال می‌کنند که این موضوع به جنبه‌های مختلفی ازجمله مسائل مادی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی مربوط می‌شود

به گزارش ایلنا، اولین همایش تخصصی «امنیت غذا، سلامت و توسعه» رهاورد تشکیل هلدینگ صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری به منظور تبیین و تشریح دستاوردهای تشکیل این هلدینگ‌های تخصصی با حضور وزیر تعاون، معاون وزیر کشاورزی مسئولان صندوق بازنشستگی، رئیس سازمان استاندارد و مدیران سازمان غذا و دارو برگزار شد.

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی با اشاره به  مشکلات کمبودهای تغذیه‌ای در جامعه از نبود متولی برای الکوی مصرف غذایی در کشور انتقاد کرد.

علی رومی در نخستین همایش امنیت غذایی، توسعه و سلامت گفت: باید اعتراف کرد که ۴۷ درصد ایرانی‌ها رژیم غذایی غلطی را دنبال می‌کنند که این موضوع به جنبه‌های مختلفی ازجمله مسائل مادی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی مربوط می‌شود. علی رومی با بیان این مطلب در همایش امنیت غذایی، سلامت و توسعه گفت: در ایران سالانه 80 کیلو شیر توسط مردم مصرف می‌شود که این رقم در دنیا حدود 300 کیلوگرم است. این در حالی است که در صنایع شیر ایران در راستای امنیت غذایی زنجیره سلامت ایجاد کرده‌ایم و دستگاه‌های نظارتی این ویژگی را تایید می‌کنند.به گفته مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی، مصرف سرانه نان در ایران ۱۶۰ کیلوگرم و در دنیا ۲۵ کیلوگرم است. همین مورد را می‌توان درباره شکر، نوشابه، نمک و روغن نیز مطرح کرد که بیشتر مصرف داخلی چندین‌برابر میانگین جهانی است، اما درباره مواد مغذی مانند شیر، ماهی، میوه، تخم‌مرغ و سویا قضیه کاملاً برعکس است.

photo424174294913892761

رومی ادامه داد: راهی به‌جز ارائه یارانه از طرف دولت به دامدار یا صنعت وجود ندارد؛ بنابراین باید بخشی از هزینه درمان به پیشگیری اختصاص یابد تا از آن طرف مردم میلیاردها تومان هزینه شکستگی استخوان‌هایشان را ندهند.

وی با اشاره به اینکه با الگوی مصرف غلط غذا در کشور مواجه هستیم تاکید کرد: 80 در صد مردم با مشکل سوء تغذیه و مصرف کم کلسیم روبرو هستند و برای رفع این مشکل باید باداشتن عزم ملی توسط دستگاه‌ها مختلف توجه شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره قطع توزیع شیر مدارس گفت: برای تامین سلامت جامعه و افزایش مصرف شیر در کشور باید یارانه شیر پرداخت شود که در حال حاضر موضوع توزیع شیر مدارس متوقف شده است.

رومی با یادآوری بازدید رئیس جمهور از صنایع شیر ایران گفت: در سال 93 در حاشیه این بازدید رئیس جمهور گفت که یکی از  افتخارات دولت توزیع شیر مدارس است اما اکنون توزیع شیر مدارس متوقف شده است. این در حالی است که از سال گذشته هنوز بدهی صنایع شیر ایران بابت توزیع شیر مدارس پرداخت نشده و اقدامی برای توزیع شیر در مدارس صورت نگرفته است. وی در پایان تأکید کرد: با توجه به توانایی تأمین شیر و لبنیات در داخل کشور لازم است که توزیع شیر مدارس در اولویت قرار گرفته و ۱۲ میلیون دانش‌آموز از این طریق غذای سالم دریافت کنند تا سلامت آینده آنها نیز به‌گونه‌ای تضمین شود.

همچنین مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این مراسم با بیان اینکه اقدام خوبی که در صندوق انجام شد تشکیل هلدینگ‌های تخصصی بود، گفت:  مبنای اقتصاد، رقابت است و این مردم هستند که از آن بهره مند می شوند زیرا رقابت موجب شکوفایی، خلاقیت و بهره‌وری می‌شود.

محمود اسلامیان با بیان اینکه در برخی صنایع کشور به دلایلی فضای رقابتی وجود ندارد ، ادامه داد: بر این اساس در برخی موارد با دنیا فاصله می‌گیریم اما در نهایت باید به فضای رقابتی برگردیم ؛ این در حالی است که در حوزه غذایی به دلیل حضور بخض خصوصی این رقابت سنگین وجود دارد، هرچند سختی ها زیاد است ولی نتیجه این شده که با کیفیت بالا، تنوع و قیمت رقابتی در محصولات غذایی مواجهیم و این یک الگوی مناسب برای سایر صنایع است.

محمود اسلامیان با بیان اینکه صنایع غذایی به‌خاطر رویکرد و تلاش‌های بی‌وقفه ای که در چند سال اخیر داشته، می‌تواند به‌عنوان الگوی دیگر صنایع معرفی شود، بیان کرد: بعضی از صنایع فکر می‌کنند که بدون رقابت پیروز میدان هستند، اما قطعاً یک روز زمین خورده و با تحمل هزینه‌های سنگین صحنه را ترک خواهند کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور با تأکید بر کارکرد ویژه صنایع لبنی ادامه داد: این فضای رقابتی که کارخانه‌ها را مجبور به تولید محصول جدید می‌کند، در نتیجه مصرف‌کننده با کیفیت و تنوع فزاینده‌ای در محصولات غذایی به‌ویژه لبنیات روبه‌رو خواهد شد که در آن صورت طبق قیمت‌های رقابتی موجود در بازار، حق انتخاب بیشتری خواهد داشت.

در همین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش  گفت: مصرف پایه شیر و لبنیات باید برای همه آحاد جامعه در دسترس باشد و افزایش قیمت‌ها نباید به گونه ای شکل گیرد که باعث حذف مصرف کنندگان شود.

علی ربیعی در همایش امنیت غذایی، سلامت و توسعه با بیان اینکه بعضی صنایع کشورمان صنایع فداکار به حساب می‌آیند گفت: نرخ بازده سرمایه در این صنایع مانند صنایع لبنی پایین است و باید حمایت لازم به عمل آید. 

وی تصریح کرد: باید شیر خام دامداران را به قیمتی از آنها بخریم که به صرفه باشد و لازم است که بدانیم که این امر خود در راستای اقتصاد مقاومتی است.از طرفی باید در نظر داشت که افزایش قیمت منجر به کاهش قدرت خرید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع شیر در کشور تولیدکنندگانی اخلاقی هستند که با استانداردهای بزرگ اما سودی کم فعالیت می‌کنند ،گفت: مصرف پایدار شیر و صنایع لبنی باید برای همه آحاد جامعه فراهم شود و هر درآمدی بتواند مصرف صنایع لبنی ساده را داشته باشد. 

در همین حال رئیس سازمان ملی استاندارد در همایش امنیت غذا، سلامت و توسعه با اشاره به رشد قابل ملاحظه کشور در زمینه امنیت غذایی افزود: قوانین و مقررات خوبی در زمینه ایمنی و سلامت غذا بر اساس استانداردهای بین المللی تدوین شده است.

نیره پیروزبخت ادامه داد: در حال حاضر شاهد هماهنگی میان سازمان ها در امنیت غذایی از مزرعه تا مصرف کننده هستیم.

وی اضافه کرد: در زمینه استاندارد فرآورده های غذایی ۳۸ استاندارد موجود است و بر اساس فرمان اقتصاد مقاومتی همه محصولات داخلی باید استاندارد داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی تاکید کرد: موضوعاتی چون تغذیه حلال در این مذاکرات مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نگرانی های دولت از میزان نمک و شکر مواد غذایی در این تفاهم نامه‌ها پیگیری شده و اقداماتی برای کاهش این اقلام انجام داده ایم.

پیروزبخت با اشاره به تشکیل شورای عالی سلامت گفت: موضوع استاندارد نان صنعتی و اقدامات کاهشی برای استاندارد نمک و شکر در این شورا مطرح شده است.

در این مراسم از هفت نفر از تلاشگران عرصه لبنیات تجلیل شد که مدیرعامل پگاه فارس، پگاه آذربایجان غربی پگاه گلپایگان و کشت و صنعت و دامپروری فارس از جمله آنها بودند.

کد خبر : ۴۴۲۰۸۲