خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در کشور انجام شد؛ طراحی و ساخت «راکر» کورههای قوس الکتریکی

محمد علی توحیدی مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی با بیان این مطلب گفت: «راکر» کورههای فعلی به دلیل افزایش ظرفیت کورهها، عمر زیاد و فرسودگی، عمدتاً دچار دفرمگی و شکست از نواحی مختلف شده که همین موضوع باعث توقفات طولانیمدت کورهها جهت تعمیر و جوشکاری آنها می‌گردید.

هزینه تمام شده راکر بومی یک سوم هزینه سه سال گذشته شرکت های سازنده خارجی است

در همین خصوص مهدی رستاقی کارشناس کورههای قوس الکتریکی فولاد مبارکه افزود: طی یک برنامه ریزی و هماهنگی با دفتر فنی تعمیرات از دو سال قبل بازطراحی و ساخت دو دستگاه از این تجهیز استراتژیک (مربوط به کورههای زوج و فرد که متقارن هستند)، در دستور کار ناحیه فولادسازی قرار گرفت و در مرحله اول به دلیل اینکه نقشه ابعادی و ساخت برای این تجهیز وجود نداشت، در تعمیرات برنامهریزیشده توسعه ۷.۲ میلیون تن شرکت و تعمیرات کوره ۱

فولادسازی، نسبت به نقشه برداری و تهیه نقشه ساخت از طریق واحد مهندسی معکوس اقدام گردید. در ادامه پس از صحه‌گذاری مجدد نقشه‌های تهیه شده توسط مهندسی معکوس و طی فرآیند انتخاب شرکت سازنده داخلی و ابلاغ به آن، ساخت تجهیز مذکور از دی ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد. وی بیان کرد: در طی فرآیند ساخت از زمان تأمین متریال تا پایان کار، بازرسی‌های متعدد از قبیل بازرسی‌های جوش، تست جوش، بازرسیهای ابعادی قطعه، بازرسی جنس متر یال و رنگ، رفع ابهامات و ایرادهای نقشه ها توسط گروهی متشکل از تعمیرات ناحیه، واحد بومیسازی و خدمات فنی و پشتیبانی ناحیه نیز انجام شد.

کارشناس کورههای قوس الکتریکی شرکت فولاد مبارکه افزود این تجهیز ۹۰ تنی با ۱۰ متر و ۸۰ سانتیمتر طول، ۸ متر و ۹۰ سانتیمتر عرض و ۶ مترو ۱۵ سانتیمتر ارتفاع به دلیل ابعاد و تناژ بالا با تمهیدات خاصی به شرکت حمل شد.

وی در خصوص مزایای ساخت داخل این تجهیز خاطرنشان کرد: هزینه تمام شده ساخت داخل این تجهیز به میزان حدود یک سوم هزینه قیمت استعلامی سه سال قبل شرکت های سازنده خارجی است.

رستاقی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر امکان استفاده از این تجهیز در کوره های ۳، ۴، ۵ و ۶ وجود دارد، بنابراین به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا در جریان انجام تعمیرات برنامه ریزی شده بلندمدت کوره های قوس الکتریکی نسبت به تعویض و نصب آن اقدام شود.

وی در خاتمه از شرکت فولاد پایا، واحد بومی سازی، خرید تجهیزات، بازرسی فنی، مستندسازی، واحد ترافیک، مدیریت ناحیه فولادسازی و سایر واحدهایی که در جهت حمایت و تسهیل روند ساخت و حمل تجهیز یاد شده همکاری داشتند، تشکر و قدردانی نمود.
کد خبر : ۴۴۵۶۱۶