خبرگزاری کار ایران

گزارش فنی و اقتصادی طرح کک نفتی، پس از یک دهه انتظار نهایی شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۹۱۲

گزارش نهایی امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح احداث کارخانه کک نفتی آماده شد. این طرح به مدت یک دهه در حالت سکون قرار داشت. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، رییس هیات عامل ایمیدرو با اعلام این خبر و تاکید بر اینکه طرح فوق از نتایج برجام محسوب می شود اظهار داشت: در جلسه ارایه این گزارش که مشاور ایرانی و مدیران شرکت اکسنس فرانسه حضور داشتند، طرف فرانسوی گزارش خود را مشتمل بر نتایج مطالعات بازار،‌ فنی و اقتصادی به همراه نتایج مربوط به هر کدام را ارایه کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از ایمیدرو ؛طرح تولید پترولیوم کک به عنوان یکی از طرح های توسعه ای ایمیدرو با هدف تأمین بخشی از نیاز صنایع آلومینیوم کشور تعریف شده و در آن، ماده اولیه (وکیوم باتوم پالایشگاهی)، به مواد پر ارزشی نظیر پترولیوم کک و محصولات مایع (نفتا، دیزل با استاندارد یورو 5، LPG و غیره) تبدیل می شود.

کرباسیان گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می شود و سال گذشته پایلوت اصلی طرح تولید کک نفتی در مقیاس نیمه صنعتی به منظور انجام تست فناوری با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد که در داخل کشور، دستاوردی قابل توجه به شمار می آید.

وی با بیان اینکه شاخص های اقتصادی این پروژه از مطلوبیت بالایی برخوردار است افزود: پیش از برجام، شرکت های معتبر خارجی، امکان حضور در این پروژه را نداشتند اما از شهریور ماه سال 1394، مذاکرات با شرکت های مختلف توانمند آغاز که در نهایت شرکت «اکسنس» فرانسه، به عنوان مشاور انتخاب و مطالعات فنی و اقتصادی قابل ارایه به بانک (Bankable) را شروع و سرانجام آن را نهایی کرد.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی این پروژه از ابتدای اردیبهشت ماه سال 95 آغاز و در دی ماه به پایان رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: احداث کارخانه تولید کک نفتی، با هدف تکمیل زنجیره تولید صنعت آلومینیوم و در راستای اقتصادی مقاومتی تعریف شده است.

کرباسیان برنامه توسعه آلومینیوم در ایران را یادآور شد و تصریح کرد: در حال حاضر صنعت آلومینیوم سالیانه به 200هزار تن کک نفتی نیاز دارد که تمامی آن از طریق واردات تامین می شود و این مقدار در افق 1404 به حدود 700هزار خواهد رسید.

«اکسنس» شرکت بین المللی صاحب تکنولوژی است که در زمینه فرایندهای مختلف نفتی در پالایشگاه های دنیا از جمله ایران فعالیت داشته و در این زمینه صاحب نام است.

طرح احداث کارخانه کک نفتی درمنطقه آزاد اروند (استان خوزستان) اجرا می شود..

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز