خبرگزاری کار ایران

حضور شرکت فولاد مبارکه در سمپوزیوم فولاد ۹۵

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۲۲۹

سرقینی با ذکر این مطلب که تولید فولاد در دنیا در سال ۲۰۱۶ با حدود یک درصد رشد به ۶/۱ میلیارد تن رسید، گفت: در این سال تولید فولاد ایران نسبت به مدت مشابه ۷ تا ۸ درصد رشد داشته است و پیشبینی میشود تا پایان سال به ۵/۱۸ میلیون تن برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از  فولاد، در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم که جمعی از معاونان، مدیران و کارشناسان فولاد مبارکه، اعضای اتحادیه انجمن آهن و فولاد ایران، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه و نمایندگان ۷۰ کشور خارجی حضور داشتند، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت طی سخنانی وضعیت صنعت فولاد کشور، برنامه افزایش میزان مصرف سرانه فولاد کشور از ۲۰۰ به ۵۰۰ کیلوگرم، برنامه جامع فولاد کشور برای دستیابی به ۵۵ میلیون تن، موفقیتهای حاصل شده، صادرات فولاد و برخی مباحث دیگر در این خصوص را تشریح کردند.

وی در همین خصوص با بیان اینکه نگاه عمیق تر به صنعت فولاد کشور از دهه ۷۰ با حمایت آیت ا... رفسنجانی (ره) آغاز شد، از صنعت فولاد به عنوان زیربنای توسعه یاد کرد.

سرقینی با تأکید بر اینکه برنامه جامع فولاد کشور دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، گفت: رسیدن به این هدف ملزوماتی دارد که عمده ترین آنها توسعه معدن، کنسانتره، آهن اسفنجی و زیرساختهای حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه در کشور ایران ما عمدتاً از سنگ آهن به فولاد میرسیم، اما در اکثر کشورها از قراضه به این منظور استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: برای تولید ۵۵ میلیون تن باید ۱۰۰ میلیون تن کنسانتره و به همین نسبت گندله و ۶۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کنیم، این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که این ظرفیت محقق نمیشود، اما ما معتقدیم با اقداماتی که انجام شده و یا در حال انجام است، این امر بهیقین محقق خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز ظرفیت فولاد کشور حدود ۳۰ میلیون تن است که ما برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید معادن را تا ۱۵۰ میلیون تن توسعه دهیم و این میسر نمیگردد، مگر اینکه معدن کاران و بخش خصوصی به کمک دولت بیایند.

سرقینی با ذکر این مطلب که تولید فولاد در دنیا در سال ۲۰۱۶ با حدود یک درصد رشد به ۶/۱ میلیارد تن رسید، گفت: در این سال تولید فولاد ایران نسبت به مدت مشابه ۷ تا ۸ درصد رشد داشته است و پیشبینی میشود تا پایان سال به ۵/۱۸ میلیون تن برسد.

سرقینی با بیان اینکه پیش از این زنجیره تولید فولاد در کشور نابسامان بود و عمدتاً توجه ها به سمت ذوب و نورد بوده است، ادامه داد: این عدم هماهنگی باعث شده است که از ظرفیت ۳۱ میلیون تنی فقط به ۱۸ میلیون تن برسیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین خصوص افزود: این ناهماهنگی در سال ۹۲ به گونه ای بود که در سال ۹۲ ظرفیت تختال ۲۴ میلیون تن اما ظرفیت آهن اسفنجی ۱۸ میلیون تن بوده است که امروز خوشبختانه در حال رسیدن به تعادل نسبی در این زمینه هستیم، به گونه ای که در بخش تختال به ۳۱ میلیون تن، در آهن اسفنجی به ۲۷ میلیون تن،

گندله سازی ۳۵ میلیون تن و در کنسانتره به ۴۵ میلیون تن رسیده ایم.

وی با تأکید بر رشد موفقیت آمیز صادرات فولاد کشور افزود: صادرات فولاد در سال ۹۱ فقط ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن بود این در حالی است که در ۱۰ ماهه امسال صادرات فولاد کشور به ۵/۴ میلیون تن افزایش یافته است و پیش بینی میشود تا پایان سال آینده از ۵/۵ میلیون تن نیز عبور کند. نکته قابل تعمق در این خصوص این است که بدون هرگونه دامپینگی یک میلیون تن فولاد کشور به بازارهای اروپایی صادرشده است.

سرقینی از ادامه تصمیم جدی دولت برای حمایت از صادرات فولاد خبر داد و گفت: تا سال ۹۲ صادرات سهمیه بندی بود اما امروز شاهد هستیم که از ۹۲ تاکنون هیچ محدودیتی برای صادرات فولاد نداریم.

وی با تأکید بر اینکه برای پشتیبانی از صنعت فولاد داخل کشور نیز تلاش شده با اعمال تعرفه این حمایت انجام شود، از اعمال تعرفه بر روی واردات بهعنوان ابزاری در دست دولتها برای حمایت صنایع داخلی یاد کرد و افزود: در سال جاری افزایش تعرفهها را شاهد بودیم، اما برای سال ۹۶ تعدیل تعرفه ها بر روی واردات پیشنهادشده، اما فعلاً این کاهش تعرفه فقط در حد پیشنهاد است و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه مباحث مربوط به آب، تسهیلات بانکی و ضعف در استفاده از فاینانسهای داخلی و خارجی از مهمترین مشکلات فعلی توسعه فولاد هستند، تصریح کرد: دولت بنا دارد در بخش قیمت گذاری فولاد بیطرف باشد و فقط به منظور حمایت از صنعت داخلی با اعمال تعرفه ورود پیدا خواهد کرد.

گفتنی است همزمان با ایام برگزاری سمپوزیوم فولاد ۹۵ نمایشگاهی به همین مناسبت در محل برگزاری دائمی نمایشگاه های تبریز برپا شد که طی آن فولاد مبارکه و ۲۲۶ شرکت دیگر از جمله ۷۰ شرکت خارجی آخرین دستاوردهای خود در زمینه صنعت فولاد را به سمع و نظر بازدیدکنندگان رساندند.

شایان ذکر است در دومین روز از برگزاری این سمپوزیوم مقاله آقای محمدرضا یعقوبی نیا با موضوع طراحی و ساخت سیستم عرض سنج ورق با استفاده از دوربینهای تصویری و نورپردازی لیزری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ارائه شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز