خبرگزاری کار ایران

رفع آلودگی 10هزار اصله نخل از آفت

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۱۵۶

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون 10 هزار اصله نخل میرجاوه از آفات مختلف رهایی یافته است.

به گزارش ایلنا از سازمان بسیج مهندسی کشاورزی، فائو ضمن هشدار درباره شیوع آفت سرخرطومی خرما در نخلستان های جهان، در آخرین نشست خود در 10 فروردین سال جاری اعلام کرد در 10 سال گذشته آفت سرخرطومی خرما  به یک چالش جهانی تبدیل شده است. سوسک سرخرطومی حنایی خرما(Rhynchophorus ferrugineus) ) نوعی آفت قرنطینه ای است که در سال 1369 با نهال‌های آلوده‌ وارداتی وارد ایران شد وبرای نخستین بار وجود آن، بر روی درختان خرمای شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسید.

شیوع آفات قرنطینه ای در کنار خشک شدن تالاب هامون و بروز پی در پی طوفان های شن و هم چنین ناکافی بودن منابع آبی از جمله تهدیدهای جدی بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان به شمار می رود. هر چند این استان با داشتن موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیر دو کریدور بزرگ ترانزیتی دنیا جایگاه ویژه اقتصادی دارد، اما کشاورزی در این استان به رغم داشتن ظرفیت های بی شمار توسعه آبزی پروری در سواحل مکران و امکان کشت محصولات گرمسیری و صادرات آن، توسعه چندانی نیافته است.

با وجود محدودیت های ذکرشده در زمینه توسعه کشاورزی استان، بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان تلاش می کند با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در سطح روستاها از  بروز عواملی که موجب واردآمدن خسارت هنگفت اقتصادی به کشاورزان می شود، جلوگیری کند. در این طرح روستا کانون توجه قراردارد و کلیه آموزش های لازم برای  مقابله با عوامل بازدارنده تولید به کشاورزان ارائه می شود؛ هم چنین در بزنگاه های هجوم حمله آفات و شیوع بیماری های گیاهی و دامی، مربیان  و کارشناسان پا به پای  کشاورزان وارد مزارع می شوند و همگی برای نجات تولید در روستا بسیج می شوند.

*احیای نخلستان های مرزی کشور با حضور کارشناسان بسیجی؛

به تازگی کارشناسان و مربیان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان با حضور در نقطه صفر مرزی میرجاوه موفق به  نجات 10 هزاراصله درخت نخل از آلودگی به آفتی مهم شدند.

مهندس نوفرستی رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی نخل از آفت های مهم نخلستان های سراسردنیا محسوب می شود که متاسفانه سال گذشته شاهد آلودگی چندین نخلستان میرجاوه  به این آفت بودیم. سوسک سرخرطومی حنایی نخل با تخم ریزی در ساقه درخت و آسیب به آوندهای آبکش، ارتباط بین  ریشه و ساقه را قطع می کند و در اندک زمانی باعث از بین رفتن درخت خرما می شود.

وی با اشاره به ضرورت حفظ نخلستان های این منطقه خاطرنشان کرد: میرجاوه نقطه صفر مرزی است وبا توجه به اقلیم خشن و کمبود آب، نخلستان تنها دارایی روستاییان این منطقه محسوب می شود؛ سال گذشته شیوع این آفت در این منطقه به حدی بود که می شود گفت زراعت نخلستان در میرجاوه در حال از بین رفتن بود. بحمدلله اکنون توانستیم به کمک  کارشناسان گیاه پزشکی استان در  طرح بسیج همگام با کشاورز و حضور جهادی آنان، نخلستان های این منطقه را احیا کنیم و از خالی شدن روستاها جلوگیری کنیم. هرچند تاکنون روستاهای متعددی به دلیل بروز طوفان های شن خالی از سکنه شده است.

*10 هزار اصله نخل احیا شده است؛

نوفرستی با تاکید بر این مطلب که اکنون 10 هزار اصله نخل میرجاوه از وجود این آفت پاکسازی شده است بیان داشت: اولین عامل موفقیت در این پروژه خود کشاورزان بودند که با اعتمادی که به حضور بسیج در رفع این معضل از کشاورزی منطقه داشتند، متقاضی اجرای این طرح در مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی نخل بودند. به طوری که کشاورزان نمونه و مالکان و معتمدین منطقه با مراجعات متعدد به  سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان خواستار ورود جدی بسیج در این مسئله شدند.

وی اضافه کرد: دومین عامل موفقیت در این پروژه رویکرد بسیجی کارشناسان ما در این طرح بود که با احساس مسئولیت و حتی بدون دریافت وجهی تحت عنوان حق الزحمه حاضر شدند به صورت داوطلبانه و به مدت 4 ماه پیوسته،  قدم به قدم در کنار کشاورزان در نخلستان ها آفت کش بزنند و نخل به نخل درختان آلوده را پاکسازی کنند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان تعامل مثبت مراکز تحقیقاتی کشاورزی استان در ارتباط با سازمان بسیج مهندسین کشاورزی را از دیگر عوامل موفقیت در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در سیستان و بلوچستان برشمرد و بیان داشت: بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان  در شهرستان های زاهدان،خاش،ایرانشهر،سراوان،نیک شهر،چابهار و زابل 7 کانون فعال  و  150 شبکه روستایی دارد؛ این بدان معنی است  که هر دو روستا تحت پوشش یک مربی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز قرار دارد و برنامه های مستمر آموزشی و عملیاتی به ویژه در سه مقطع زمانی کاشت داشت و برداشت برای کشاورزان اجرا می شود. به گونه ای که کشاورزان ما در روستا همواره مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز را در کنار خود دارند و به لحاظ آموزشی و عملی پشتیبانی می شوند.

*امنیت نعمتی شیرین برای کشاورزان بلوچ؛

نوفرستی در پایان ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی  دوازدهم ماه مبارک رمضان در تهران و عرض تسلیت به خانواده های شهدای این واقعه تصریح کرد: سیستان و بلوچستان  به حول و قوه الهی از استان های امن مرزی کشور است و بومیان منطقه ؛ شیعه و سنی و بلوچ همگی در کناریکدیگر و با کمک نیروهای سپاه پاسداران امنیت مرز را تامین کرده اند. بحمدلله مردم سیستان و بلوچستان طعم شیرین امنیت را  چشیده اند و می دانند امنیت مهم ترین رکن زندگی و از ضروریات آن است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: امروز اعتماد کشاورزان بلوچ  به حضور بسیج در حل مشکلات کشاورزی منطقه و ارتقای بهره وری، مرهون اقتدار سپاه و بسیج در تامین امنیت است؛ کشاورزان بلوچ در سایه امنیت منطقه با همه محدودیت های اقلیمی ازجمله گرما و هوای غبارآلود می جنگند و درخودکفایی غذایی کشورمان ایفای نقش می کنند.لازم است مسئولان نیز قدردان کشاورزان سخت کوش این منطقه باشند و بیش از بیش برای رفع مشکلات زیرساختی کشاورزی استان تلاش کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز