خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سهم اصناف در تولید ناخالص ملی را می‌توان تا ۲۵ درصد افزایش داد

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۳۴۳

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان ضرورت ورود اتاق اصناف ایران به کسب و کارهای نوین اعلام کرد: اتاق اصناف می تواند با تشکیل کارگروه صادرات و تشکیل شرکت های بزرگ صادراتی، سهم اصناف در تولید ناخالص ملی را از ۱۷ درصد فعلی به ۲۵درصد افزایش دهد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران افزود: آمار صادرات اصناف اکنون ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شده در حالی که می توان با تجمیل توانایی ها و برنامه ریزی در یک بازه زمانی یک ساله آن را به سه تا چهار برابر افزایش داد.

وی با بیان اینکه اتاق های اصناف باید به روز شوند، گفت: ما می توانیم در مواردی که اصناف با دولت مشکل دارند ، در راستای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم. در موضوع فروشگاه های زنجیره ای در چارچوب قانون نظام صنفی مواردی ذکر شده که کامل نیست که باید به روزرسانی شود.

پورابراهیمی افزود: اگر اتاق اصناف ایران در مورد قانون فعلی در جهت حل مشکلات صنوف مسایلی دارد، به کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کندتا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: یک حوزه کار ما به تصمیمات دولت مرتبط است لذا به ما بگویید کدامیک را دولت عمل نکرده است مانند اختصاص بسته های حمایتی به اصناف و حمایت از فعالان صنفی. از زمانی که به ما اعلام کنید در هر کدام از محورهای اعلام شده، در مدت یک ماه جواب خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حوزه دیگر قوانین است که ما آماده هستیم برای به روز رسانی و اصلاحات قانون نظام صنفی طبق پیشنهادهای شما اقدام کنیم. منتظر دریافت پیشنهادات هستیم. ما پیشنهادهای شما را با کمک یکدیگر تدوین و در قالب طرح به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم کرد.

وی در عین حال افزود: به نظر من بهتر است برای جلوگیری از اطاله وقت به جای اینکه شما مسایل را به دولت اعلام کنید تا در یک پروسه دوتا سه ساله دولت لایحه بدهد، پیشنهادات خود را به کمیسیونهای تخصصی مجلس ارائه کنید تا با کمک یکدیگر نهایی کرده و آن را در قالب طرح به صحن مجلس شورای اسلامی ارایه کنبم.

وی اظهار کرد: سومین مورد بحث اصلاح قانون نظام صنفی است که مشکلاتی در این قانون وجود دارد که از جمله آنها می توان به مسئله مالیات بخصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد . این قانون به صورت آزمایشی و بدون فراهم شدن زیرساخت ها اجرا شده است. برای اجرایی شدن قانون باید ابتدا زیرساخت های آن فراهم شود. اصرار ما در مجلس شورای اسلامی این است که قانون مالیات بر ارزش افزوده که بارها برای اصلاح آن جلسات مختلفی گذاشته شده است، با اصلاحات لازم نهایی شود.

پورابراهیمی گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده روز ۲۷ اسفند ۹۵ از سوی دولت به مجلس ارائه شده که اکنون در مرحله بررسی اصلاحات است و در این خصوص چنانچه اصناف پیشنهاد یا پیشنهادهایی دارند ، هر چه زودتر به کمیسیون اقتصادی ارائه کنند.

وی یکی دیگر از موضوعات مبتلابه واحدهای صنفی را ، تضییقات قانون کار فعلی کشور دانست و افزود: در آن زمان که این قانون وضع شد، با وضعیتی روبرو بودیم که اقتصاد کشور بر اساس قانون اقتصاد تعاونی اداره می شد و مسئله حمایت از کارگر مطرح بود و کارآفرینان را سرمایه دار زالوصفت می دانستند لذا برای حمایت از طبقه کارگر قانون کار  تدوین و تصویب شد. اما امروز مکانیزم عرضه و تقاضای نیروی کار با گذشته متفاوت شده و نیاز به اصلاح دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اکنون چنانچه سه میلیون واحد صنفی شیوه نظام استاد – شاگردی را اجرا کنند، شاهد ایجاد حداقل سه میلیون شغل جدید در اصناف و  به همین تعداد در دیگر بخش های دیگر خواهیم بود که تحقق آن فقط با اصلاح قانون کار امکانپذیر است ولو این اصلاحات برای یک دوره پنج ساله باشد.

پور ابراهیمی گفت: امروز هزینه ایجاد شغل در کشور بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است و ما به ایجاد ۵۰ تا ۱۰۰ هزار شغل در کشور افتخار می کنیم در حالی که با اصلاحات جزئی در قانون کار و همچنین بیمه تامین اجتماعی می توان از طریق اصناف به سه میلیون شغل پایدار دست یافت.

وی افزود: بیکاری مشکل اصلی کشور است و ریشه عمدتا داخلی دارد هر چند که گفته می شود بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به بیرون و امریکا ارتباط دارد اما با اصلاح قانون کار می توان به  حل قابل ملاحظه ای از مشکلات بیکاری کمک کرد. اما اکنون هر کجا می خواهیم اصلاحاتی انجام دهیم، مباحث و نظرات سیاسی مطرح می شود و نمی گذارند اصلاحات انجام شود و ادامه همین وضعیت باعث شده تا برخی واحدهای تولیدی نیروی کار افغانی را به کار بگیرند.

وی اظهار کرد: سازمان بین المللی کار (ILO) نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرده که سختگیرانه ترین قانون کار در جهان مربوط به قانون کار ایران است.

وی گفت: ما آماده هستیم همه مجموعه های صنفی و کارآفرینان جمع شوند و تصمیم بگیرند تا قانون کار و بیمه تامین اجتماعی اصلاح شود و بخش عظیمی از مشکلات بیکاری در کشور حل شود.

وی درباره قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با وجود گذشت سه سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنوز برخی آیین نامه های آن اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: هر چند ما از کاهش آمار قاچاق در سال های اخیر خوشحالیم اما واقعیت این است که باید این مسئله در تراز تجاری کشور تاثیرگذار باشد. وقتی آمار قاچاق کاهش می یابد ، باید تولید سرانه در کشور افزایش یابد و در واحدهای صنفی رونق داشته باشیم در حالی که شاهد هستیم طی دو سال اخیر حتی با فرض ثبات مصرف ، برخی از واحدهای صنفی در حال تعطیل شدن هستند.

وی تاکید کرد: همه ما باید کمک کنیم تا ریشه قاچاق در کشور بخشکد تا رونق در واحدهای صنفی شکل بگیرد.

پورابراهیمی افزود: ما به مسایل اقتصادی کشور حساس هستیم و قطعا مجلس در خصوص کابینه اقتصادی دولت دوازدهم تصمیم خواهد گرفت . نگرانی درباره شکل گیری یک تیم اقتصادی ضعیف در دولت وجود دارد و مجلس کوتاه نخواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان اتاق اصناف ایران در خصوص قرائت متنی از سوی ۱۸ نفر از نمایندگان مجلس در مورد اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف گفت: با متنی که در این خصوص قرائت شد، ۱۰۰ درصد مخالفیم و چنین چیزی اصلا مطرح نبوده است. ما گفتیم در کنار تکالیف دولت ، اتاق بازرگانی هم باید تکالیف داشته باشد. آنچه مدنظر ما است فقط تکالیف اتاق ها در قوانین اقتصادی است.

*اتاق اصناف را خصوصی ترین تشکل اقتصادی می دانم

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اتاق اصناف را خصوصی ترین تشکل اقتصادی می دانم به این دلیل که هیچ وابستگی به دولت ندارد و از نظر ما این یک ظرفیت است و ما در عرصه اقتصادی نیازمند کمک اصناف هستیم و می خواهیم که نقش خود را در اصل ۴۴ ایفا کنید.

وی تصریح کرد: سرمایه بزرگ شما اصناف نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و هرچند اکنون بیش از ۱۷ درصد سهم در تولید ناخالص ملی سهم دارید؛ اما منابع کوچک شما ظرفیت بزرگی در اقتصاد کشور دارد.

وی با تاکید بر تکلیف اتاق اصناف در سازماندهی اصناف برای ورود به تجارت الکترونیک ادامه داد: ساختار سنتی اصناف باید بتدریج به سمت مدرن شدن پیش برود چون امروز تجارت الکترونیک یک واقعیت است و اگر شما همراه نشوید و ساماندهی نکنید، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

وی افزود: به جای مقابله با اسب چالاک و تندپای تجارت الکترونیک آن را مهار کنید و از آن بهره ببرید؛ شاید تغییر رویکرد حرکت از سنتی به مدرن کمی سخت باشد اما باید به آن ورود کرد.

وی افزود: دنیای امروز دنیای تجارت است و باید با بهره گیری از منابع موجود کشور به این نوع از تجارت مجهز شد.

پور ابراهیمی گفت: امروز در اتاق اصناف ایران، جای مرکز یا اداره کسب و کارهای نوین خالی است. در اتحادیه پوشاک کارهایی انجام می شود که می تواند برند معتبر جهانی ایجاد کند و وارد بازارهای جهانی شود. ما قطعا ظرفیت هایی مانند اتحادیه پوشاک در دیگر صنوف هم داریم .

وی افزود: در حال حاضر بازار خوبی در روسیه داریم اما متاسفانه کل صادرات یک سال گذشته به این کشور حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که فاجعه است اما کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان با قدرت ورود کرده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز