خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد:

بیکاری 31 درصدی جوانان 20 تا 24 ساله / کارآفرینی شهری شاه کلید گشایش قفل بیکاری

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۹۰۵

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه طبق اطلاعات طرح آمارگیری نیروی کار کشور در سال 1395، نرخ بیکاری در بین جوانان 20 تا 24 ساله بیش از 31 درصد بوده است، گفت: توجه به کارآفرینی شهری می تواند یکی از راهکارهای مهار این وضعیت بحرانی باشد.

به گزارش ایلنا، نشست «کارآفرینی و نقش آن در اشتغال» به همت سازمان فنی و حرفه ای استان تهران و  با حضور نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد.

در این نشست دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه برای بسیاری از شهرها، شکوفایی اقتصادی به توانایی آنها در حفظ و نگهداشت سرمایه‎ها و مشاغل بستگی دارد، افزود: مدیران شهرهایی که دارای فعالیت‎های تجاری و صنعتی قوی هستند و دارای اشتغال بالاتر و بیکاری کمتری هستند، در اداره شهر و ارائه خدمات شهری بسیار موفق‏ترند.

وی بیکاری را یک مشکل جهانی دانست و گفت: در سال 2017 ما شاهد نرخ بیکاری 5.8 درصدی بودیم و پیش بینی می شود قریب به 3.5 میلیون نفر به تعداد بیکاران جهان تا پایان سال افزوده شود.

طباطبایی با بیان اینکه در مقیاس جهانی ما سالانه به بیش از 42 میلیون شغل تازه نیاز داریم، افزود: با روند فعلی، در سال 2018 بیش از 200 میلیون نفر به جمعیت جویای کار جهان افزوده می شود و به زعم ما در این میان کارآفرینی شهری یکی از شاه کلید ها برای برطرف کردن نیازهای شغلی در شهرهایی با جمعیت متراکم است.

مدرس دانشگاه به وضعیت بیکاری در ایران نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه نرخ بیکاری حدود 12.5 درصد است که طبق اطلاعات طرح آمارگیری نیروی کار کشور در سال 1395، این نرخ در بین جوانان 20 تا 24 ساله بیش از 31 درصد بوده است.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: از طرفی دیگر، تناسب چندانی هم بین بخش‎های مختلف اقتصادی دیده نمی‎شود؛ به طوری‏که اشتغال در کشور در سال 1395 در بخش خدمات 50.6 درصد، در بخش صنعت 32.1 درصد و در بخش کشاورزی 17.3 درصد بوده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه‎یافته، اشتغال در بخش صنعت بسیار بالاتر است.

طباطبایی در ادامه  به موضوع مشاغل آسیب‎پذیر یا شکننده نیز اشاره کرد و گفت: در سطح جهان حدود 1.4 میلیارد شغل وجود دارد که عملا آسیب پذیر هستند چراکه دسترسی مطلوبی به خدمات حمایتی نداشته و یا اینکه سطح دستمزد آنها بسیار پائین است.

وی در این خصوص توضیح داد: متاسفانه اغلب این مشاغل در کشورهای در حال توسعه هستند به نحوی که از هر 5 شغل در این کشورها 4 شغل آن در شرایط آسیب پذیری هستند.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری یکی از چالش های افزایش بیکاری را شیوع اقتصاد غیررسمی عنوان کرد و گفت: شهرها بیشترین هزینه را در برابر رشد اقتصاد غیررسمی متحمل می شوند و در عوض کمترین منافع را از این مدل کسب درآمد خواهند داشت.

بر اساس سخنان نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اقتصاد غیررسمی حدود 20 درصد GDP کشور را در اختیار دارد و و 30 درصد از کل اشتغال نیز در تصرف اقتصاد پیاده روهاست.

  این کارشناس اقتصاد شهری در بخش دیگری از این نشست به گزارش پایش کارآفرینی جهانی اشاره کرد و گفت: ایران در این گزارش در بین 62 کشور جایگاه 43 را در زمینه اشتغال کارآفرینانه داشته است که وضعیت مطلوبی نیست و در مجموع نیز در سال 2015 در میان 130 کشور دنیا رتبه کشور ما 94 بوده است.

طباطبایی مزدآبادی در پایان  یکی از محورهای اصلی کارآفرینی شهری را توجه به مهارت آموزی به ویژه در بخش فنی و حرفه ای ها دانست و خاطرنشان نمود: بدون شک مدیران شهری نقش ویژه ای در توسعه این مدل مهارت آموزی ها دارند که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز