خبرگزاری کار ایران

نگاهی به برنامه های گزینه پیشنهادی برای وزارت صنعت معدن و تجارت:

اولویت های شریعتمداری برای ارتقای "معدن و صنایع معدنی" در اقتصاد

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۴۱۸

«محمد شریعتمداری» در برنامه پیشنهادی خود که عنوان آن را به " آزادی و امنیت؛ آرامش و پیشرفت" اختصاص داده است، اولویت ها و الزامات و اهداف خود را در بخش معدن با توجه به تاکید بر برنامه ششم توسعه اعلام کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا ، «محمد شریعتمداری» در برنامه پیشنهادی خود که عنوان آن را به " آزادی و امنیت؛ آرامش و پیشرفت" اختصاص داده است، اولویت ها و الزامات و اهداف خود را در بخش معدن با توجه به تاکید بر برنامه ششم توسعه اعلام کرده است. از مهم ترین برنامه های این مدیر باسابقه، می توان به تاکید و تمرکز ویژه بر توسعه بخش معدن و افزایش سهم آن در اقتصاد ملی از طریق به روز شدن و توسعه فناوری در اکتشاف، استخراج و بهره برداری با پشتیبانی موثر از سرمایه گذاران داخلی و خارجی اشاره کرد.

شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ایران در دولت یازدهم و همچنین جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان بوده است. شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی، رئیس ستاد تنظیم بازار است، سرپرست وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزیر بازرگانی در دولت های هفتم و هشتم از دیگر سوابق وی است.

در ادامه اهم برنامه های معدنی محمد شریعتمداری که در برنامه پیشنهادی وی آمده است را می خوانید:

اصول، اهداف و راهبردها در حوزه معدن و صنایع معدنی

در متن برنامه های معدنی شریعتمداری آمده است توان‏افزایی بخش صنعت و معدن در راستای رشد اقتصادی بالا و توسعه پایدار و توسعه همسو با تجارت به عنوان پیشران فرآیند از جمله برنامه های وزارتخانه در 4 سال آتی خواهد بود.

تاکید و تمرکز ویژه بر توسعه بخش معدن و افزایش سهم آن در اقتصاد ملی از طریق به روز شدن و توسعه فناوری در اکتشاف، استخراج و بهره برداری با پشتیبانی موثر از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تشویق و حمایت از سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در بخش‏های صنعت، معدن و تجارت از اهم برنامه های وی به شمار می آید.

این برنامه همچنین تمرکز بر سیاست گذاری و کاهش سهم دولت در اداره امور صنعتی، معدنی و تجاری کشور(خصوصی سازی) در جهت ایفای سیاست های مصوب اصل 44 و تحقق چشم انداز 1404 در راستای افزایش رقابت‏پذیری و جلوگیری از هرگونه انحصار را مورد اشاره قرار داده است و بر سرمایه‏گذاری برای توسعه زیرساخت‏های مورد نیاز جهت ارتقای رقابت‏پذیری صنعتی، معدنی و تجاری کشور برای کسب جایگاه مناسب در اقتصاد جهانی تاکید دارد.

محمد شریعتمداری که سابقه حضور در مقام عالی وزارت بازرگانی را در کارنامه دارد؛ پرهیز و جلوگیری از انواع فساد اداری، مالی و اقتصادی در بخش های صنعت، معدن و تجارت از طریق شفاف سازی و اعمال نظارت بر فرآیند امور را در برنامه پیشنهادی خود آورده است.

وزیر پیشنهادی برای احراز پست وزارت صنت، معدن و تجارت توجه به مسائل زیست محیطی در فعالیت های صنعتی و معدنی را در برنامه پیشهادی خود مورد توجه قرار می دهد و در این زمینه اعلام کرده است؛ هدایت فعالیت های صنعتی و معدنی به سوی استفاده درست و بهینه از منابع طبیعی با توجه به رعایت ملاحظات زیست محیطیرا در اولویت قرار می دهد.

اولویت های ارتقای بخش معدن در اقتصاد

شریعتمداری همچنین ارتقاء سهم و نقش فعالیت های معدنی در تولید ناخالص داخلی را در اولویت برنامه های خود قرار داده و در تعریف شرط های تحقق این مهم مواردی را متذکر شده است:

1 - اکتشاف و بهره برداری از معادن و تولید صنایع معدنی

2 - تعیین اولویت های سرمایه گذاری بخش به تفکیک فعالیت و منطقه (آمایش صنعتی، معدنی و تجاری)

 

3 - تکمیل طرح های نیمه تمام با اولویت طرح های بالای 60% پیشرفت فیزیکی در بخش صنعت و معدن

4 - ارتقاء سهم و نقش فعالیت های معدنی در تولید ناخالص داخلی

5 - توسعه مطالعات ژئوفیزیک هوایی

6 - توسعه اکتشافات معدنی

7 - سیاست گذاری برای توسعه فعالیت های معدنی که باعث توازن و تکمیل در زنجیره ارزش می شوند

8 - شفاف سازی و تکمیل زنجیره اطلاعات مورد نیاز فعالیت های معدنی (نقشه های زمین شناسی،پهنه های اکتشافی، ضوابط تعیین و دریافت حقوق دولتی، ضوابط و روش های واگذاری پهنه ها و معادن و ...

اصلاح ساختار اکتشاف و استخراج معادن (بزرگ مقیاس شدن)

9 - صلاح قوانین، ضوابط و مقررات بخش معدن در جهت تسهیل بهره برداری بهینه از معادن

تقویت ایمنی در بخش معدن

10- پوشش نسبی ریسک در توسعه فعالیت های بخش به ویژه توسعه فعالیت های معدنی

وی هدایت تحقیقات مراکز R&D دانشگاهی به سمت تقاضای بخش صنعت، معدن و تجارت و توسعه و تکمیل زیرساخت های معدنی و جاده های دسترسی را از اهداف کلی خود در حوزه معدن و صنایع وابسته اعلام کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز