خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل فولاد مبارکه در بیست و چهارمین مراسم بهره وری شرکت مطرح کرد:

مصرف آب و مواد نسوز فولاد مبارکه کمتر از سایر فولادسازان جهان

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۴۴۱

اگر بگوییم بهره وری در یک سازمان ۹۰ درصد است، یعنی ۱۰ درصد عدم بهره وری داشته است که در این صورت مدیریت و همۀ کارکنان شرکت باید برای کاهش هرچه بیشتر این میزان هدررفت، برنامه ریزی و تلاش کنند.

به گزارشایلنا به نقل از فولاد مبارکه ، در این آئین باشکوه که معاونان، مدیران و بیش از یک هزار نفر از کارکنان فولاد مبارکه به صورت حضوری و تمامی کارکنان حاضر در خطوط تولید، تعمیرات و پشتیبانی نیز از طریق امواج رادیو فولاد شنوندۀ سخنان مدیرعامل شرکت بودند، دکتر سبحانی افزود: در بخش مصرف آب، فولاد مبارکه ضمن توجه به اهمیت افزایش بهره وری در حوزه های مختلف ، با اجرای طرحهای توسعه در تصفیه خانه‌های خود و به کارگیری سیستم‌های بازچرخانی آب در سیکل تولید، مصرف آب خود را تا ۳.۲۶ مترمکعب به ازای هر تن تولید کاهش داده است. این در حالی است که به عنوان مثال در شرکت آرسلر اوکراین، این میزان ۸.۵ مترمکعب، در فولادسازیهای آلمان ۸.۳ مترمکعب و در خطوط نورد گرم و تولیدکنندگان فولاد تخت در جهان ۸ مترمکعب است. علاوه براین، فولاد مبارکه در بخش مواد نسوز ۷.۷۳ کیلوگرم به ازای تولید هر تن مذاب، نسوز مصرف میکند؛ درحالیکه میانگین مصرف دنیا ۲۵ کیلوگرم بر تن مذاب است.

دکتر سبحانی با اشاره به اهمیت نقش بهره وری در ارتقای سازمانها افزود: بهره وری تعاریف گوناگونی دارد اما به طور خلاصه باید گفت، بهره وری در سازمانها کاهش هرچه بیشتر و به عبارت بهتر جلوگیری از هدررفت هایی است که نسبت خروجی به ورودی یا همان ستاده به داده را کاهش می دهد و در دنیای رقابتی امروز، این دقیقا همان مسئله‌ای است که باعث ارتقا یا زوال سازمانها میشود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: سازمانی بهره ور است که نیروی انسانی آن چابک باشند و بتوانند خود را در مقابل تغییرات بیرونی از قبیل قیمت تمام شده، افزایش قیمت حاملهای انرژی، رکود در بازار و... حفظ کنند. در غیر این صورت، همان گونه که طی دو سال اخیر شاهد بودیم، بسیاری از سازمانها به دلیل پایین بودن بهره وری و نداشتن راهبرد مناسب، زیان ده شدند؛ این در حالی است که فولاد مبارکه در سالهای قبل و به ویژه طی دو سال اخیر که برای صنعت فولاد جهان از سخت ترین سالها بود، نه تنها هیچ گونه زیانی نکرد، بلکه در کنار اجرای طرح های توسعۀ خود و به بهره برداری رساندن آنها، سود معقولی را نیز حاصل کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه امروزه فرهنگ بهره وری، همدلی، انسجام سازمانی و نظم و انضباط در فولاد مبارکه به یک فرهنگ تبدیل شده است و هریک از کارکنان در هر سطحی قطعا در بهره وری سازمان سهیم هستند، گفت: نتیجۀ همۀ این عوامل آن است که فولاد مبارکه همچون ستارهای درخشان بر آسمان صنعت فولاد کشور بدرخشد و در سطح جهانی نیز مطرح باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در همین خصوص ادامه داد: اگر بگوییم بهره وری در یک سازمان ۹۰ درصد است، یعنی ۱۰ درصد عدم بهره وری داشته است که در این صورت مدیریت و همۀ کارکنان شرکت باید برای کاهش هرچه بیشتر این میزان هدررفت، برنامه ریزی و تلاش کنند.

موفقیت فولاد مبارکه در بهره برداری و افتتاح واحد گندله سازی ۵ میلیون تنی سنگان در شرق کشور، موفقیت های حاصله در فولاد هرمزگان و تکمیل توسعۀ مجتمع فولاد سبا بخش دیگری از موفقیت های گروه فولاد مبارکه در ماههای اخیر بود که دکتر سبحانی ضمن ابراز خرسندی از این دستاوردها خاطرنشان کرد: این توفیقات به نوعی کسب افتخار برای همۀ مردم شریف ایران و کل صنعت کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ظرفیتهای پایین در خطوط تولید و سازمانها را یکی از مشکلات صنعت فولاد کشور و به طورکلی از عوامل کاهش بهره وری شرکتها دانست و تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم قطعا نمی توان در ظرفیتهای پایین، کار اقتصادی انجام داد؛ زیرا در بخش زیرساختها و نیروی انسانی موردنیاز، به همان اندازه که ایجاد این زیرساختها در یک کارخانه با ظرفیت بالا هزینه بر است، در یک واحد تولیدی کوچک نیز هست و در این حالت است که در سازمانهای بزرگ با بهره وری بالا قیمت تمام شده به شدت کاهش مییابد. بنابراین یکی از راههای برون رفت از این چالش ها و بهره ور کردن واحدهای فولادی این است که ظرفیتها و مقیاسها به شکل اقتصاد محور تعریف شوند؛ البته یکی از نقاط قوت فولاد مبارکه در مقایسه با سایر فولادسازان مربوط به همین اصل است؛ به طوری که اکنون شرکت فولاد مبارکه نیمی از فولاد کشور را تولید میکند و باقیمانده را بیش از ۱۰ شرکت دیگر تولید میکنند که با توجه به هزینه های بالاسری و ظرفیت پایین، تولید اقتصادی در آنها با حاشیه سود کمتر و بعضا با مشکلات جدی روبه رو می شود.

ایشان در ادامه کمبود الکترود گرافیتی را یکی از معضلات موجود فولادسازان جهانی دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل بحرانی که در حال حاضر فولادسازان دنیا با آن مواجه هستند، تأمین الکترود گرافیتی است که می طلبد کارکنان بخش فولادسازی در این باره برای مصرف بهینۀ آن تمهیدات کاربردی تری بیندیشند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به روند خوب شرکت در کاهش هرچه بیشتر مصرف انرژی، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه درزمینۀ مصرف برخی اقلام مصرفی خود، از قبیل مصرف آب و مواد نسوز نسبت به سایر رقبای جهانی، از شرایط مطلوبتری برخوردار است، هرچند باید برای بهتر شدن این فرایند بیشتر برنامه ریزی و تلاش کنیم.

دکتر سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود، کنترل خرید و مدیریت موجودی قطعات یدکی را راهی برای جلوگیری از خواب سرمایۀ شرکت دانست و در همین خصوص اضافه کرد: توجه به این امر در مدیریت هزینه ها و افزایش بهره وری سازمان مؤثر است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تولید کالای نامرتبط با سفارش، کاهش بازده وزنی تولید محصولات و افزایش تولید محصولات انباری را از دیگر موارد اثربخش در کاهش بهره وری شرکت دانست و گفت: وقتی برای تولید ۷ میلیون تن فولاد هدفگذاری میکنیم، باید به خاطر داشته باشیم هر درصدی از آنکه منطبق با هدف نباشد، جزء کالاهای انباری به حساب میآید و باید با قیمتی کمتر از سفارش به فروش برسانیم که این محصولات نامنطبق علاوه بر کاهش سود پیش بینی شده، کاهش سطح کیفی محصولات شرکت را نیز در پی خواهد داشت. این در حالی است که در بازده وزنی تولید محصولات نیز باید توجه بیشتری داشته باشیم.

دکتر سبحانی با تأکید بر اینکه در بخش بهره وری در تولید گندله، بخش احیا مستقیم و در ریخته گری و نورد گرم به سایر رقبا نزدیک هستیم تصریح کرد: در همۀ این بخشها و به ویژه در بخش محصولات انباری در سالهای اخیر پیشرفت هایی کرده ایم؛ ولی هنوز میتوان وضعیت را بهتر کرد و راندمان را بالا برد.

وی در خصوص وضعیت بهره وری در نیروی انسانی فولاد مبارکه نیز اضافه کرد: فولاد مبارکه توانسته است در سالهای اخیر با حفظ نیروی انسانی خود، بهره وری در این بخش را افزایش دهد و تلاش کرده است با افزایش ظرفیتهایی که در طرحهای توسعه ایجاد کرده است، فاصلۀ خود را با سایر رقبا کم و کمتر کند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در خاتمۀ سخنان خود ضمن قدردانی از اینکه کارکنان در تمامی شرکتها و خطوط همواره برای تحقق اهداف شرکت از هیچ کوششی دریغ نکردند، اظهار امیدواری کرد در ادامۀ این تلاشها در سال جاری نیز فولاد مبارکه بتواند به اهداف از پیش تعیینشدۀ خود دست یابد.

به گزارش خبرنگار فولاد در بخش دیگری از بیست وچهارمین مراسم بهره وری شرکت فولاد مبارکه، منوچهر نیکفر، معاون تکنولوژی نیز گزارش مبسوطی از عملکرد تولید نواحی مختلف فولاد مبارکه در سال گذشته ارائه کرد و با مقایسۀ عملکرد نظامهای تحول در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ گفت: خوشبختانه فولاد مبارکه از ابتدا تا پایان سال ۹۵ در زمینه های سرانۀ پیشنهاد ارائه شده در سازمان، تعداد پیشنهاد پذیرفته شده در کمیته های تحول، تعداد پیشنهاد اجراشده، درصد مشارکت کارکنان در نظام تحول، تعداد پروژه های بهبود (QCC) اجراشده، و تعداد کل دانش ثبت شده روند افزایشی داشته است.

وی در ادامه به پروژه های توسعه و در حال احداث فولاد مبارکه و همچنین درصد پیشرفت آنها اشاره کرد و گفت: توسعۀ زیر سقف مجتمع فولاد سبا با ۹۵ درصد پیشرفت، کوره های آهک کلسینه در معدن حوض ماهی با ۹۸ درصد، کنسانترۀ آهن سنگان با ۵۰ درصد، نیروگاه مقیاس کوچک مجتمع فولاد سبا با ۷/۴۹ درصد، شبکۀ تصفیه فاضلاب شهری مبارکه و لنجان، ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند؛ ضمن اینکه پروژه های توسعۀ نورد گرم شهید خرازی و توسعۀ فولاد هرمزگان نیز در مرحله امضای قرارداد هستند.

نیکفر در بخش پایانی سخنان خود روند رضایتمندی کارکنان را نسبت به سالهای قبل افزایشی اعلام کرد و با ارائۀ توضیحاتی در خصوص نحوه انتخاب کارکنان بهره ور در پایان برای تمامی کارکنان شرکت، آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

 

گفتنی است در بخش پایانی این مراسم با حضور مدیرعامل و معاونان از تعدادی از کارکنان به نمایندگی از ۲۴۳۴ نفر بهره ور در سال ۹۵ که مطابق معیارهای تحقق اهداف، مشارکت فردی در نظامهای بهبود و تحول، ایمنی واحد و همچنین عملکردهای رفتاری/ انضباطی انتخاب شدند، با اهدای لوح قدردانی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز