خبرگزاری کار ایران

نخستین جشنواره صید و صیادی در چابهار

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۰۸۲

نخستین جشنواره صید و صیادی با حضور نماینده مردم شریف چابهار،کنارک، نیک شهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع شیلات استان و شماری از مسئولان محلی روز پنجشنبه مورخ 22 شهریورماه در باغ ملی روستای طیس چابهار برگزار و دفتر بندر ماهیگیری طیس افتتاح شد.

به گزارش ایلنا از چابهار، سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در این آیین ضمن اشاره به قدمت تاریخی روستای تیس به عنوان یکی از قدیمیترین بنادر کشور بر رفع مشکلات این بندر از جمله نیاز به لایروبی اسکله وساماندهی شناور های صیادی ان تاکید نمودند و با اشاره به اینکه شیلات استان با داشتن بیش از 900فروند لنج صیادی و 1400قایق و 23000صیاد رتبه اول کشور با 250هزار تن صید ،بیش از 60 درصد صید تن ماهیان کشور و بیش از 40درصد کل کشور را در اختیار دارد بر اهمیت صیدو صیادی بر اشتغال و درامد مردم این منطقه تاکید نمودند

این مقام مسئوول بیان داشت: افتتاح دفتر صیادی روستای ماهیگیری طیس را برای تسریع در انجام امور صیادان بدون نیاز به مراجعه انها به اداره کل حایز اهمیت دانستنوراله جهانتیغ افزود: این جشنواره با همکاری سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار، دهیاری، شورای اسلامی روستای طیس و این اداره کل برگزار میگردد و ضمن قدردانی از آنها امیدواریم فصل صید خوبی در راه داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 270 میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های روستای طیس هزینه خواهد شد.
نماینده مردم شریف شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: توسعه زیرساخت ها، ایجاد امکانات آموزشی، بهداشتی، برق، بهسازی و زیباسازی، ساماندهی اسکله طیس، صدور سند مالکیت اراضی از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه است.
عبدالغفور ایران نژاد بر لایروبی، روشنایی، ایجاد سایبان و ساماندهی اسکله صیادی، تاریخی و گردشگری طیس تاکید کرد و افزود: استانداری، اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان به تعهدات خود عمل کنند تا منطقه آزاد بتواند این اسکله را ساماندهی کند.
وی از مدیریت منطقه آزاد چابهار برای آغاز ساماندهی روستای طیس قدردانی کرد و گفت: باید این کار سرعت گیرد تا مردم بعد از سال ها تحمل رنج و سختی زندگی راحتی داشته باشند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز در این مراسم بیان داشت : مشارکت و همراهی مردم برای ساماندهی روستای طیس عامل اصلی موفقیت این طرح است.

وی ادامه داد: محله هایی که همکاری بهتری در زمینه بازگشایی و تعیین حریم معابر داشته باشند زودتر آسفالت و بهسازی خواهند شد.
وی بیان کرد: برای ایجاد اشتغال مردم روستای طیس برنامه های مختلفی انجام شده است و ایجاد شغل های خانگی برای زنان سرپرست خانوار این روستا نیز برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: برگزاری جشنواره صید و صیادی فرصتی است تا از این قشر زحمتکش قدردانی شود.
شایان ذکر است روستای تاریخی طیس با قدمت بیش از 2 هزار و 800 سال، حدود هشت هزار و 400 نفر جمعیت دارد که مردم آن از راه صید و صیادی امرار معاش می‌کنند.
 گفتنی است11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر طیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک وجود دارد که حدود 24 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی بوسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق تحت نظارت اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند ، همچنین 107 واحد صنایع شیلاتی در این نوار ساحلی وجود دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز