خبرگزاری کار ایران

آغاز ایمن سازی حدود 300 هزار راس دام سنگین علیه تب برفکی

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۷۴۶

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز عملیات مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در سال جاری در کلیه گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی استان علیه بیماری تب برفکی از هفته جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد،  محسن عابدزاده رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: در این مرحله، کلیه دام های سنگین (گوساله و گاو) صنعتی و مناطق روستایی به تعداد حدود 300 هزار راس، تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می گیرند.

عابدزاده افزود: در این فاز و در راستای واگذاری امور تصدی گری، اجرای بخشی از عملیات یادشده به بخش خصوصی دامپزشکی واگذار شده است که بخش دولتی نظارت کاملی بر اجرای عملیات فوق خواهد داشت.

وی عنوان کرد: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری، کلیه دام های سنگین استان با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی– قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.

عابدزاده، ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 30 روز کاری ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان رایــگــان بودن هزینه واکسن و واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد و نیز صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از انجام مایه‌کوبی و درصورت رعایت سایر تمهیدات قرنطینه‌ای- بهداشتی و رعایت مفاد سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود.

وی مجددا تاکید نمود، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری های یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام زنده ، اکیداً خودداری کنند.

عابدزاده با توجه به حساسیت موضوع، از نیروهای انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز