خبرگزاری کار ایران

توسعه همکاری های ایران و بلاروس در بخش های دام، طیور و آبزیان و تجارت کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۶۷۲

ایران و بلاروس همکاری های خود را در بخش دام، طیور و آبزیان و تجارت کشاورزی توسعه می دهند.

به گزارش ایلنا، حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز دوشنبه در دیدار معاون وزیر خواربار و کشاورزی بلاروس که در راس هیات شش نفره به ایران سفر کرده است، گفت: ما علاقه مند به توسعه روابط تجاری با سایر کشورها از جمله بلاروس هستیم و در این راستا مزیت های دو کشور برای تعامل و تجارت کشاورزی باید مد نظر قرار بگیرد.

رکنی در زمینه صادرات محصولات ابزی پروری در کوتاه مدت و انتقال تکنولوژی فعالیت های آبزی پروری به بلاروس در دراز مدت اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: در بخش دام، بخش خصوصی ما - به شرط فراهم بودن بسترها - آماده سرمایه گذاری و موسسه تحقیقات علوم دامی و مرکز اصلاح نژاد در مورد اصلاح نژادی، تولید مثل و نحوه پرورش آماده مبادله دانش هستند.

رکنی ادامه داد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز برای گرفتن سفارش و صادرات واکسن و همچنین صنایع غذایی و مکانیزاسیون ایران برای همکاری های متقابل آمادگی دارند.

وی با بیان این که ایران در بخش های مختلف دام و طیور دارای مزیت ها و برخی محدودیت های تولید است، اظهار داشت: در حوزه محصولات مزیت دار صادرات و در بخش هایی که محدودیت تولید داریم، واردات انجام می دهیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ایران سالانه 10 ملیلون تن شیر و 820 هزار تن گوشت قرمز تولید می شود و واردات گوشت قرمز مورد نیاز کشور که سالانه 80 تا 100 هزار تن است بر اساس پروتکل بهداشتی صورت می گیرد و هر کشوری که حایز شرایط بهداشتی و دامپزشکی ما باشد می تواند این واردات را انجام دهد.

وی در عین حال گفت: تولید انواع علوقه در بلاروس برای نیاز دامداران ایران نیز می تواند صورت گیرد.

رکنی به سایر ظرفیت های تولید دامی کشور نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در ایران هر سال نزدیک به دو میلیون و 100 هزار تن مرغ تولید می شود و سال گذشته حدود 100 هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ صادر شد.

وی با بیان این که سرانه تولید گوشت مرغ در ایران 26 کیلوگرم است، تصریح کرد: این در حالی است که میانگین سرانه تولد دنیا نزدیک به 15 کیلوگرم می باشد و کشور ما در رتبه هفتم دنیا به لحاظ تولید است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید عسل نیز گفت: سالانه 80 هزار تن عسل تولید می کنیم و بر اساس ارزیابی کنگره بین المللی عسل، ایران به لحاظ کیفیت عسل رتبه سوم در جهان را دارد.

در این دیدار ایگور بریلو معاون وزیر خواربار و کشاورزی بلاروس نیز خواستار افزایش سطح مبادلات تجارت کشاورزی میان دو کشور شد و گفت: موضوعات همکاری ما بیشتر به حوزه دامی مربوط می شود.

وی پرورش ماهی قزل آلا و آموزش و آماده سازی متقابل کارکنان در زمینه کشاروزی را از زمینه های همکاری میان ایران و بلاروس عنوان کرد و اظهار داشت: با سرمایه گذاری های شرکت های ایرانی در بلاروس در حال حاضر مصرف داخلی ما به این گونه ماهی تامین شده، اما ظرفیت آن را داریم که با انجام سرمایه گذاری های جدید، تولید ماهی قزل آلا را تا 40 درصد افزایش دهیم.

وی از آمادگی کشورش برای ورود به بازارهای جدید در حوزه محصولات دامی خبر داد و اذعان داشت: ما به 68 کشور دنیا، محصولات کشاورزی صادر می کنیم و آمادگی رعایت کلیه ضوابط و مقررات در حوزه محصولات کشاورزی کشور مقصد را داریم.

بریلو با اشاره به این که در بلاروس پیشرفت های خوبی در حوزه کشاورزی انجام شده است، میزان تولید انواع گوشت دام و طیور را حدود یک میلیون و 700 هزار تن عنوان کرد.

وی با بیان این که مصرف سرانه شیر در بلاروس 752 کیلوگرم است، اظهار داشت: ما در زمینه صادرات تولید شیر خشک بدون چربی رتبه سوم را در جهان داریم.

معاون وزیر خواربار و کشاورزی بلاروس در عین حال در مورد واردات محصولات کشاورزی مورد نیاز کشورش از ایران، اعلام آمادگی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز