خبرگزاری کار ایران

در آمد 100 میلیون دلاری استان گلستان با صادرات میگو

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۴۸۵

بر اساس افق تعیین شده از سوی اداره کل شیلات استان گلستان تا سال 1404، سالانه تولیدی بالغ بر 17 هزار تن میگو در این استان صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، سید جواد قدس علوی مدیر کل شیلات استان گلستان با اشاره به این که مجتمع پرورش میگوی گمیشان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه میگوی گونه وانامی را انجام می دهد، اظهار داشت: صید میگو در تنها مجتمع پرورش میگو شمال کشور با افزایش 50 درصدی تولید پایان یافت.

قدس علوی بیان داشت: در سال جاری 650 هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان زیر کشت رفته که نسبت به سال گذشته، 32 درصد افزایش در این زمینه داشته است.

وی با اشاره به میزان ذخیره سازی بچه میگو در مجتمع گمیشان اظهار کرد: عملیات ذخیره سازی 123 میلیون قطعه بچه میگو از گونه وانامی در استخرهای مجتمع پرورش میگو گمیشان انجام شده است.

این مقام مسئول در استان گلستان در ادامه گفته های خود تصریح کرد: در مجموع این میزان بچه میگوی ذخیره سازی شده، هزار و 689 تن میگوی پرورشی در استان تولید شد که برداشت 1689 تن میگو، نتیجه این ذخیره سازی بوده است. 
 
وی تاکید کرد: این آمار تولید در حالی است که پیش بینی ما برای تولید میگوی امسال هزار و 500 تن بوده است که در نهایت مجموع آمار، تولید بیشتر از حد انتظار را نشان داد.

 مدیر کل اداره شیلات استان گلستان خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ششم توسعه، تولید میگوی پرورشی استان امسال حدود هفت درصد رشد داشته است.

به گفته قدس علوی، بخش زیادی از میگوی تولیدی استان به کشورهایی نظیر لبنان، چین، امارات، هنگ کنگ و ... صادر شده است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه حفظ تالاب گمیشان مورد توجه جدی شیلات است، گفت: این آمادگی وجود دارد تا با همکاری کارشناسان محیط زیست، موضوع کانال های آبرسان در مجتمع پرورش میگو گمیشان را بررسی کنیم.

این مقام مسئول در استان گلستان یادآور شد: توسعه سایت پرورش میگوی گمیشان بدون شک با حفظ ظرفیت های محیط زیستی تالاب بین المللی گمیشان انجام خواهد شد.

به گفته مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، مجوز کانال دوم آبرسان به مجتمع پرورش میگوی گمیشان در حالی در سال 94 اخذ شد که آب کانال اول قطع و در داخل تالاب نیز آبی باقی نمانده بود.

وی اذعان داشت: احداث کانال دوم آبرسانی به سایت مجتمع پرورش میگوی گمیشان با اقدامی جهادی و در شرایط سخت اقتصادی دولت دو سال پیش اجرایی شد.

وی تاکید کرد: حل مشکلات کانال آب رسانی مجتمع پرورش میگوی گمیشان علاوه بر رفع مشکلات شیلاتی و اقتصادی منطقه، حفاظت هر چه بیشتر محیط زیست را نیز به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول در استان گلستان، از همکاری تنگاتنگ شیلات استان با اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای توسعه صنعت پرورش میگو خبر داد.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، اجرایی شدن فاز اول و دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان را یکی از چهار طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی استان گلستان اعلام کرد.

وی بیان داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، در مجموع دو فاز، به مساحت 10 هزار هکتار است که طی برنامه ای تا افق 1404 با بهره برداری از این مساحت، تولیدی بالغ بر سالانه 17 هزار تن میگو در استان خواهیم داشت. 

قدس علوی با بیان اینکه 80 درصد این تولید به بازارهای هدف بین المللی صادر خواهد شد، اذعان داشت: با توجه به توسعه تولید و صادرات میگوی پرورشی، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز