خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک مطرح کرد؛

مشاورین املاک باید ساماندهی شوند نه حذف

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۳۳

در اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند یک میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده الکترونیکی تشکیل شده است / در حوزه ثبت مالکیت تقریبا در مجموع، ۲۵ میلیون سابقه مالکیتی اشخاص در بانک جامع املاک را وارد کرده‌ایم.

ایلنا: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معتقد است باید بخش مشاورین املاک ساماندهی شود، نه آنکه مانند بقالی و نجاری به آن نگاه یا حذف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد تویسرکانی در همایش سالروز دفاتر اسناد رسمی که در کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد، با بیان اینکه ثبت اسناد در نظم اجتماعی و کاهش دعاوی بسیار تأثیرگذار است، افزود: همه می‌دانیم که نظم اجتماعی و حقوقی و اجرای عدالت لازم و ملزوم هم هستند بدون استقرار نظم اجرای عدالت نداریم.

وی ادامه داد: امروز از امور ثبتی به امور حاکمیتی تعبیر می شود. در برنامه چهارم توسعه و ماده ۱۳۵ و ماده ۸ قانون خدمات کشوری، دفا‌تر اسناد رسمی به عنوان بخشی از قوه قضاییه است البته امور حاکمیتی که در قانون بیان شده به معنای انحصار در ثبت اسناد نیست بلکه جلوه بارز آن ثبت اموال غیرمنقول، شرکت‌ها و مالکیت‌های معنوی است.

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ثبت سابقه یکصد ساله در کشور دارد، تصریح کرد: این نهاد امروز همه گونه خدمات می‌دهد در تمامی حوزه‌ها امروز پذیرفته ایم که شیوه سنتی چند دهه گذشته نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. آن هم با این حجم خدمات و به دلیل آسیب پذیری آن در معرض تهدید قرار داشت بنابراین به دنبال شفاف سازی در حوزه ثبت ورود کردیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد با بیان اینکه در حوزه ثبت مالیکت تقریبا در مجموع ۲۵ میلیون سابقه مالکیتی اشخاص در بانک جامع املاک را وارد کرده‌ایم که قدم مهمی در جهت جست‌وجو و تغییرات صحیح در رابطه با تغییر مالکیت‌ها بوده است. تاکید کرد: خوشبختانه قدم زیادی در حفظ و صیانت برداشته‌ایم اجرای کاداستر شهری نیز در همین راستا بوده است تا خدمت بزرگی به مردم شود.

تویسرکانی با اشاره به اینکه در اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند، یک میلیون و ۱۰۰ هزار پرونده الکترونیکی تشکیل شده است، ادامه داد: امروز هیچ شکایتی مبنی بر تضییع حق کسی وجود ندارد در ثبت شرکت‌ها اختراعات نیز با کاهش هزینه‌ها بسیاری از مشکلات حل شده است. از جمله اینکه دیگر نیازی به حضور فیزیکی وجود ندارد. برای نمونه در اصلاح سالانه ۱۰ هزار مراجعه کننده وجود داشت که امروز آن را ساماندهی کرده‌ایم حتی در ثبت شرکت‌ها توانستیم پلمپ دفاتر اداری را با اصلاح انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در ثبت الکترونیک اسناد در سه ماه گذشته بسیاری از نگرانی‌ها را حل کرده‌ایم و مانع از فعالیت دلالان شده‌ایم، گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار بازرس از دفا‌تر اسناد بازدید کردند. به دنبال آن هستیم تا با ثبت الکترونیک اسناد نیاز به حضور فیزیکی بازرسان صفر شود.

تویسرکانی با بیان اینکه ما نیازمند توجه و فهم صحیح همه مسئولان برای ثبت اسناد رسمی هستیم ادامه داد: قانونگذار در نود سال گذشته تصویب قوانین ۴۶ تا ۴۷ الزامات ثبت املاک را مورد تأکید قرار داده است اما متأسفانه نسبت به این امر بی‌توجهی شد. در ثبت رسمی معاملات غیرمنقول مسامحه می‌کنیم.

وی درصد مهمی از پرونده‌های حقوقی و کیفری دادگاه‌ها ناشی از معاملات عادی و نزاع‌هاست، تصریح کرد: در پذیرش اسناد رسمی تصمیمات نادرستی صورت گرفته است، متأسفانه نهادهای غیرقانونی دخالت‌هایی برای اموال غیرمنقول دارند. داستان غم انگیز کدرهگیری و دخالت وزارت بازرگانی یک نمونه آن است. نهاد مشاور املاک که کار حقوقی می‌کند یک واحد صنفی تلقی شد و موجب شد تصمیمات نادرستی اتخاذ شود که آثار بدی در جامعه داشت. ما نباید نهادی را که امور حقوقی می‌کنند، همانند یک بقالی و یا نجاری بدانیم.

تویسرکانی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها زیر نظر وزارت بهداشت هستند اعلام کرد: باید مشاورین املاک ساماندهی شود ساماندهی آن‌ها به معنای حذف آن‌ها نیست. ما نیازمند ساماندهی و دخالت نکردن نهادهای غیرمرتبط به امور حقوقی هستیم. مشاوران املاک در امور ما دخالت داشته باشند، همین‌جا از آقای پورمحمدی، وزیر دادگستری که مسوول لوایح دولت هستند تقاضا دارم که در این زمینه به ما توجه لازم را داشته باشند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان گفت: باید تلاش کنیم برای ارتقای وضعیت دفاتر اسناد رسمی گام برداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز