خبرگزاری کار ایران

وقوع ۱۳ درصد جرایم سایبری با انگیزه‌های غیراخلاقی

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۴۷۸

در سال ۲۰۱۲ در دنیا و در ۲۰ کشور توسعه یافته نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده سایبری با قدرت کشف ۲۰ تا ۲۵ درصد تشکیل شده است.

رئیس پلیس فتا گفت: ۱۳ درصد جرایم سایبری کشور با انگیزه غیراخلاقی رخ می‌دهد.

به گزارش ایلنا، سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه دیدار با فارغ التحصیلان سی و دومین دوره تخصصی پلیس فتا از دانشگاه علوم انتظامی امین، با اشاره به اینکه در فضای مجازی کشف جرم بدون دیپلماسی سایبری اساسا کاری دشوار است، اظهار داشت: در کشور ما ۴۰ درصد جرایم سایبری جنبه بین المللی دارد در حالی که در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، این رقم به ۷۰ درصد می‌رسد؛ همین امر نقش دیپلماسی سایبری را برجسته می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به بدون مرز بودن فضای سایبر، در صورتی که کشور‌ها با یکدیگر تعامل و همکاری نداشته باشند، تقریبا کشف بعضی از جرایم این فضا غیر ممکن می‌شود. امروز پلیس سایبری ایران با ۱۳۲ کشور به صورت آنلاین در ارتباط است، اشتراک گذاری جرم و مجرم یکی از این هماهنگی‌ها در عرصه بین المللی به شمار می‌آید.

پلیس فتا با دانش فارنزیک و پیش بینی متدهای جدید بدنبال پیشگیری از جرم

هادیانفر به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مساله تحقیقات و نوآوری امروز یک ضرورت بسیار مهم برای کشور به شمار می‌آید، اشاره کرد و گفت: پلیس دانش محور فتا، بر پایه پیش بینی متدهای جدید و کشف جرائم براساس دانش فارنزیک، بدنبال پیشگیری از وقوع جرایم است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین تجهیزات مورد استفاده در حوزه سایبر با استفاده از توان علمی متخصصان و مهندسان پلیس فتا کشور تولید شده است؛ در بحثتجهیزات موفق به تولید ۱۷ محصول بومی شده‌ایم که ۱۱ محصول آن قابل بهره برداری و مابقی آن‌ها در حال تکمیل شدن است.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به فعال شدن این پلیس در ۳۴ استان کشور و ۵۶ شهرستان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، گفت: در سال ۲۰۱۲ در دنیا و در ۲۰ کشور توسعه یافته نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده سایبری با قدرت کشف ۲۰ تا ۲۵ درصد تشکیل شده است.

تقویت دادسرای ویژه برای رسیدگی تخصصی پرونده‌های سایبری

وی از کشف ۸۴.۵ درصدی پرونده‌ها در سال ۹۲ خبر داد و گفت: ۸۱ درصد مجرمان سایبری با انگیزه مالی و ۱۳ درصد با انگیزه‌های غیر اخلاقی به ارتکاب جرم می‌پردازند.

رئیس پلیس سایبری کشور با اشاره به تشکیل دادسرای ۳۱ ویژه مبارزه با جرایم رایانه‌ای در تهران، گفت: تقریبا تمام استان‌ها شعبه ویژه رسیدگی به این نوع از بزه را دارند و یک قاضی ویژه نیز بصورت اختصاصی به این کار مشغول است. در قانون مجازات اسلامی جدید به قوه قضاییه تکلیف شده که دادسرا و قضات متخصص را برای رسیدگی تخصصی به جرایم سایبری تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ایجاد پلیس فتا در کشور و همراهی و همگامی قوه قضاییه اقدامات بسیار موثری در رسیدگی تخصصی به جرایم سایبری در کشور انجام شده است.

هادیانفر بر کاهش سرعت و زمان کشف بر پایه علمی و فنی تاکید کرد و گفت: در این راستا همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها مانند وزارت ارتباطات می‌تواند نقش آفرین و بسیار مفید باشد، امیدوارم بتوانیم در تأمین امنیت کاربران جدی‌تر وارد عرصه شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز