خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان عالی کشور:

«پرونده‌های پیر» به نگرانی مسئولان قضایی تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۲۷۲

«اگر رسیدگی به پرونده‌ای دو سال طول بکشد قابل تحمل است چرا که لازمه رسیدگی بدوی و تجدید نظر است ولی اگر از این مدت بگذرد و پرونده‌ای چندین سال طول بکشد این هم به ضرر مردم و هم به ضرر دستگاه قضایی است.»

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه پرونده‌های زندانی دار باید هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: قضات سراسر کشور باید به پرونده‌های زندانی دار به قید فوریت رسیدگی کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، جلسه هیات عمومی اصراری کیفری دیوان عالی کشور صبح امروز به ریاست آیت‌الله محسنی گرکانی برگزار شد.

رئیس دیوان عالی کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ دستگاه قضایی چه دیوان عالی کشور و چه محاکم حقوقی و کیفری، پرونده‌های بلا تکلیف و مُسن است و این موجب نگرانی مسئولان عالی رتبه دستگاه قضایی است.

وی افزود: اگر رسیدگی به پرونده‌ای دو سال طول بکشد قابل تحمل است چرا که لازمه رسیدگی بدوی و تجدید نظر است ولی اگر از این مدت بگذرد و پرونده‌ای چندین سال طول بکشد این هم به ضرر مردم و هم به ضرر دستگاه قضایی است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه پرونده‌های زندانی دار باید هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: قضات سراسر کشور باید به پرونده‌های زندانی دار به قید فوریت رسیدگی کنند تا خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نشود و اگر به پرونده متهم زندانی زودتر رسیدگی و اقدام شود ممکن است متهم بی گناه باشد، بنابراین نگهداری او در زندان برای شخص زندانی و خانواده او ضرر قابل توجهی را دارد لذا رسیدگی به این گونه پرونده‌ها باید مدنظر قضات باشد.

رئیس هیات عمومی دیوان عالی تصریح کرد: برای رسیدگی سریع به پرونده‌های مُسن و همچنین زندانی‌دار سیاست مسئولان بر این است که با اقدامات معاونت نظارت دیوان عالی و اداره کل نظارت این امر مهم محقق شود.

وی در بخش دیگری از بیانات خود به نحوه داوری و قضاوت پرداخت و گفت: داوری باید براساس عدالت در قضاوت باشد و تمامی اختلافات در جامعه اسلامی خواه بزرگ باشد یا کوچک براساس حکم الهی رسیدگی شود و چنین قضاوتی از قضاوت پیامبر(ص) سرچشمه می‌گیرد و محور داوری‌ها و قضاوت‌ها به طور کامل تسلیم در برابر حق و عدالت است، در مواردی که حکم مطابق حق و عدالت باشد اگر چه به زیان انسان باشد قبول آن نشانه ایمان است.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: اگر گروهی از مسلمانان خدا را بپرستند نماز را به پا دارند و زکات بدهند و روزه ماه رمضان و حج را انجام دهند ولی نسبت به کارهایی که پیامبر بطور کلی و قضاوت دستوری صادر فرماید با بدگمانی و سوء ظن بنگرند و یا بگویند اگر پیامبر فلان کار را انجام نداده بود بهتر بود، مشخص است که آنها در حقیقت مومنان واقعی نیستند.

وی افزود: حضرت امام صادق(ع) در این مورد آیه ۶۵ سوره نساء را قرائت کرده اند که می‌فرماید: ای پیامبر به پروردگارت سوگند که آنها مومن نخواهند بود مگر این که در اختلافات خود تو را به داوری قبول کند و از داوری و قضاوت تو کمترین ناراحتی احساس نکنند و کاملاً تسلیم باشد.

محسنی گرکانی تصریح کرد: ایمان واقعی در فرد مسلمان زمانی محقق می‌شود که به آیه شریفه در سه مرحله عمل کند و قضات و مردم شریف به این نکات باید توجه ویژه داشته باشند، اول اینکه در تمامی مشاجرات و اختلافات در همه زمان‌ها و مکان‌ها محور قضاوت داوری پیامبر باشد و از داوران طاغوتی و باطل اجتناب کند، دوم اینکه پس از صدور حکم عادلانه مردم تسلیم باشند و احساس ناراحتی نکنند و به دستگاه قضاء اسلامی بدبین نباشند اگر اعتراض قانونی دارند اعتراض خود را در دادگاه ذی ربط مطرح کنند و سوم آنکه حکمی که به حق صادر شده کاملاً تسلیم آن باشند چه به زیان آنها باشد یا به نفع، در تمام مراحل پذیرفتن آن نشانه باور عمیق و ایمان به خداست و هر گونه اظهار عقیده غیر قانونی اجتهاد در مقابل حق است اداره دستگاه قضایی کشور با محوریت فقاهت و عدالت امکان پذیر است و پشتوانه عدالت ایمان به خداست.

رئیس دیوان عالی در پایان ضمن تشکر از قضات دیوان عالی گفت: قضات دیوان عالی ستون دستگاه قضا هستند و از همه قضات دیوان درخواست می‌کنم تا زمانی که توان جسمی دارند درخواست بازنشستگی نکنند و مددکار دستگاه قضاء باشند و مطمئن باشند که کار آنها عبادتی با ارزش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز