خبرگزاری کار ایران

مرگ ۳۱۵ نفر بر اثر غرق شدگی در چهار ماهه نخست امسال

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۲۱۵

در این مدت استان‌های خوزستان با ۶۲، مازندران با ۳۲ و گیلان با ۲۲ فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را به خود اختصاص داده‌اند.

در چهار ماهه نخست سال جاری آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در کشور ۲۵.۵ درصد کاهش یافت به نحوی که این آمار از ۴۲۳ فوتی در مدت مشابه سال قبل به ۳۱۵ فوتی در چهار ماهه امسال رسید.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در چهار ماهه اول امسال ۲۷۳ مرد و ۴۲ زن بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند، این در حالی است که آمار مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در مدت مشابه سال قبل ۳۶۱ نفر و تعداد زنان ۶۲ نفر بوده است.

در این مدت استان های خوزستان با ۶۲، مازندران با ۳۲ و گیلان با ۲۲ فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از کل موارد غرق‌شدگی در چهار ماهه ابتدایی امسال ۴۳ نفر در دریا، ۱۰۰ نفر در رودخانه، ۳۳ نفر در دریاچه مصنوعی و سد، هشت نفر در دریاچه های طبیعی، ۵۱ نفر در استخر، ۳۳ نفر در کانال، هشت نفر در چاه و ۳۹ نفر در سایر مکان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

بیشترین موارد غرق‌شدگی در تابستان

در چهار ماهه نخست امسال بیشترین آمار غرق شدگی با ۱۱۱ مورد در تیر ماه به ثبت رسیده است. البته مرگ بر اثر غرق شدگی در تیر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار متوفیات ۱۶۴ نفر بود، کاهش ۳۲.۶ درصدی داشته است.

بر اساس آمارهای موجود بیشترین موارد غرق‌شدگی در تابستان هر سال اتفاق می افتد به نحوی که در سال گذشته از یکهزار و ۶۳ فوتی ناشی از غرق‌شدگی، ۵۴۰ نفر تنها در فصل تابستان جان باختند، با این حال امیدواریم روند کاهش آمار مرگ بر اثر غرق‌شدگی که در تیر ماه اتفاق افتاد در ماه‌های مرداد و شهریور نیز ادامه یابد تا در تابستان امسال با کاهش موارد مرگ بر اثر غرق‌شدگی مواجه باشیم.

توصیه هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی

از آنجا که بر اساس آمار های موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌شدگی در رودخانه ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد در ادامه توصیه هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه ها مطرح می شود:

▪ آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

▪ اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. هم چنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

▪ بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

▪ به تدریج وارد آب شوید یا ابتدا گردنتان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنید.

▪ به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

▪ در آب و موقع شنا شوخی های خطرناک نکنید.

▪ پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

▪ به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

▪ در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

▪ توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

▪ در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

▪ برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

▪ پس از رساندن غریق به ساحل، سریع با اورژانس تماس بگیرید.

▪ مراقب شکستگی های گردن باشید.(در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)

▪ بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۳، بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده و بعد دریا.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز