خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور مطرح کرد:

عرضه مواد مخدر سمی علت اصلی مرگ و میر معتادان

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۸۷۹

در حوزه درمان در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۲۰ درصد معتادان بهبود می‌یابند و ۸۰ درصد بار دیگر به چرخه مواد مخدر باز می‌گردند.

وزیر کشور گفت: علت اصلی مرگ و میر ناشی از سو ءمصرف مواد مخدر در کشور عرضه مواد مخدر سمی است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، عبدالرضا رحمانی فضلی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه باید درد خانمان‌سوز اعتیاد در استان همدان حل شود، اظهار کرد: طرح مسائل مربوط به موارد مخدر و عواقب و آثار آن به دلیل نگاه اعتقادی و توحیدی ما است که راضی به آسیب رسیدن به افراد نیستیم.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت کشور ما پاک هستند، افزود: در حال حاضر تنها ۵.۱ درصد جمعیت کشور با مواد مخدر در ارتباط هستند که باید آثار سوء آن را برطرف کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه بهترین راه مقابله با مواد مخدر پیشگیری است، تصریح کرد: در حوزه درمان در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۲۰ درصد معتادان بهبود می‌یابند و ۸۰ درصد بار دیگر به چرخه مواد مخدر باز می‌گردند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پیشگیری در اولویت کاری ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، ادامه داد: رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ۲۲ میلیون بسیجی ظرفیت بزرگی برای پیشگیری از ترویج مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: به طور متوسط به ازای هر خانواده یک بسیجی در جامعه وجود دارد که در این صورت هر یک از بسیجیان می‌توانند خانواده خود را آگاه کنند.

وی با تأکید بر اینکه ائمه جمعه و دانشگاهیان نیز ظرفیت بزرگی برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر هستند، گفت: همه باید قبول کنند که در مقابل ترویج مواد مخدر در جامعه مسئول هستند و باید در حوزه پیشگیری ورود کنند.

وزیر کشور با بیا اینکه ۴۶ درصد زندانیان با مواد مخدر در ارتباط بودند، اظهار کرد: در صورت حل مشکل مواد مخدر ۴۶ درصد از زندانیان کاسته خواهد شد و بیش از ۵۰ درصد بزه‌های اجتماعی برطرف می‌شود.

دکتر رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد خرده‌فروشان مواد مخدر معتاد هستند، افزود: اگر خرده‌فروشی وجود نداشته باشد عمده‌فروش توان توزیع مواد خود را نخواهد داشت.

وی با تاکید بر کنترل خرده فروش‌ها با هدف کنترل فعالیت فروشندگان کلان بیان کرد: ۵۴ درصد از معتادان متاهل هستند یعنی با این تفسیر می‌توان گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کودکان افراد معتاد ناخودآگاه در چرخه اعتیاد قرار می‌گیرند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه موافقت‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها مختلف در حوزه پیشگیری از مواد مخدر تدوین شده، ادامه داد: یکی از عوامل اعتیاد افسردگی است و هر دستگاه باید وظیفه خود را در راه مقابله با آن انجام دهد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به معتادان در حین درمان آموزش نیز باید داد، اظهار کرد: اگر بخش خصوصی معتادان بهبود یافته آموزش دیده را به‌کار گیرند به آن‌ها تسهیلات ویژه‌ای تعلق خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه معتادان بهبود یافته باید بتوانند زندگی خود را اداره کنند، افزود: برای آموزش و مهارت‌آموزی معتادان هزینه لازم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت خواهد شد و هر چه در زندان تولید شود به طور تضمینی خریداری می‌‎شود.

وزیر کشور با بیان اینکه شهرداری‌ها موظفند در مناطق مناسب شهری مغازه‌ای برای فروش تولیدات زندانیان اختصاص دهد، تصریح کرد: شهرداری موظف است بخشی از اعتبارات فرهنگی اجتماعی خود را در راه مبارزه با مواد مخدر هزینه کند.

وی با بیان اینکه برخی از مراکز ترک اعتیاد بخش خصوصی تنها به درآمدزایی می‌اندیشند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی به صورت مستمر بر مراکز ترک اعتیاد نظارت کرده و از بروز تخلفات جلوگیری کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مرگ و میر معتادان نشأت گرفته از سمی بودن مواد مخدر است، اظهار کرد: مواد مخدر صنعتی در مکان‌های نامناسب و توسط افراد سودجو که آموزشی در این حوزه ندیدند تولید می‌شود که لازم است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و صدا و سیما به طور مداوم این مطلب را به مردم گوشزد کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مود مخدر دارای وظایف ذاتی و ردیف‌های اعتباری در حوزه مبارزه با مواد هستند، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت سیاستگذاری داشته و مصوبات آن حکم قانون را دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه باید به سمت متلاشی کردن سرشبکه‌های توزیع مواد مخدر در کشور حرکت کرد، گفت: اگر در این راستا حرکت شود وزارت کشور حمایت لازم را به عمل خواهد آورد و دستگاه‌ها می‌توانند شخصاً با بنده در این خصوص در تماس باشند. لازم به توضیح است، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان صبح امروز با حضور وزیر کشور و مسوولان استانی همدان در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز