خبرگزاری کار ایران

رئیس ایمنی حمل‌ و‌ نقل مرکز تحقیقات وزارت راه:

خستگی رانندگان، دلیل بروز ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات جاده‌ای است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۹۲۶

تنها ۳۲ درصد از رانندگان در محدوده مجاز ساعت کاری، رانندگی می‌کنند. / رانندگی وسایل ترابری عمومی در راه‌های کشور فقط به مدت ۱۰ ساعت در شبانه‌ روز مجاز است

رئیس ایمنی حمل‌ و‌ نقل مرکز تحقیقات وزارت راه، اظهار کرد: خستگی رانندگان دلیل بروز ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات جاده‌ای است.

به گزارش ایلنا، محمد رضا احدی، گفت: مطالعات نشان می‌دهد خواب آلودگی ناشی از رانندگی‌های متوالی و بی‌توجهی و کم اهمیت شمردن قوانین از دلایل اصلی بروز تصادفات در بین رانندگان اتوبوس‌های مسافربری است.

وی فزود: خستگی منجر به خواب آلودگی می‌شود. حالتی که بر زمان عکس‌العمل راننده تاثیر سوء گذاشته و سرعت پردازش اطلاعات در مغز را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر خستگی منجر به اتخاذ احتمالی تصمیم‌های ناگهانی و اشتباه می‌شود. از همین رو است که سهم قابل توجهی از علل سانحه ساز به خستگی رانندگان اختصاص می‌یابد.

احدی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که احتمال فوت و جرح در تصادفات وسایل نقلیه عمومی بیشتر از وسایل نقلیه شخصی است، به همین دلیل در بیشتر کشورهای دنیا تلاش شده تا با ایجاد محدودیت در ساعات کاری رانندگان حرفه‌ای، احتمال بروز تصادفات ناشی از خستگی تا حد امکان کاهش یابد.

به گفته این کار‌شناس ایمنی حمل و نقل، بر اساس آمارهای جهانی خستگی رانندگان نه تنها به مدت رانندگی آن‌ها، بلکه به نحوه استراحتشان در طول شبانه‌روز، رانندگی در صبح یا شب، سن راننده و وضعیت جسمی بستگی دارد از همین رو است که قوانین مختلفی برای مدت ساعت کاری و زمان استراحت رانندگان حرفه‌ای در کشورهای دنیا تصویب و اجرا شده تا درصد بروز خطای انسانی در مسافرت‌ها با استفاده از اتوبوس مدیریت و کاهش یابد.

احدی با انتقاد از نبود نظارتهای کافی و همه جانبه بر عملکرد رانندگان اتوبوس‌های مسافربری درباره محدودیت‌های رانندگی در جاده‌های کشور گفت: بر اساس ماده ۳۱ آئین‌نامه تأسیس و بهره‌برداری از مؤسسات ترابری جاده‌ای داخلی و مقررات ایمنی رفت آمد وسایل ترابری در راه‌های کشور که مصوب دهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری در سال ۵۷ است، اعلام شده که رانندگی وسایل ترابری عمومی در راه‌های کشور فقط به مدت ۱۰ ساعت در شبانه‌ روز مجاز است و در صورتی که وسیله‌ای بیش از ۱۰ ساعت سفر کند، این راننده کمکی است که باید به جای راننده اصلی در پشت فرمان قرار گیرد. قانونی که تمام جوانب ایمنی سفر را در نظر گرفته اما در امروز عملا شاهد تخطی رانندگان از آن هستیم.

رئیس ایمنی حمل‌و‌نقل مرکز تحقیقات وزارت راه با اشاره به نتایج مطالعات پژوهشکده حمل و نقل که نشان داد تنها ۳۲ درصد از رانندگان در محدوده مجاز ساعت کاری، رانندگی می‌کنند تصریح کرد: آمار‌ها حاکی از آن است که ۴۴ درصد از رانندگان ایرانی بیش از حداکثر مجاز ساعت کاری در دنیا رانندگی می‌کنند و ۲۸ درصد نیز فرا‌تر از ۱۶ ساعت در روز پشت فرمان قرار می‌گیرند و این به معنی پایین بودن سطح هوشیاری رانندگان اتوبوس‌های برون شهری و نبود هوشیاری‌های لازم در جاده‌های کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز