خبرگزاری کار ایران

ییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا:

در برخورد با بدحجابی نیازمند همکاری حوزه‌های علمیه هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۳۸۸

چه شده است که مدارس ما با آموزش هایی که می‌دهند و برنامه‌های ویژه‌ای که دارند، نمی‌توانند بر روی دانش آموزان تاثیر بگذارند؟

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا گفت: این مرکز به عنوان آخرین خط برخورد با بدحجابی نیازمند همکاری و مشارکت حوزه‌های علمیه است.

به گزارش ایلنا، سرهنگ محمد مسعود زاهدیان در آیین افتتاح چهارمین دوره سیر مطالعاتی حجاب و عفاف در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم، خطاب به طلاب و فضلای حوزه علمیه افزود: از شما می خواهیم تا با جایگاه رفیعی که دارید به عنوان سربازان امام زمان(عج)، مددکار و در مبارزه با آسیب های اجتماعی و خطرات مقابل نسل جوان همراه و دوشادوش ما باشید.

وی تاکید کرد: نقش و رسالت حوزه های علمیه در این عرصه بسیار پررنگ و پر اهمیت است و باید با انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی رسالت پیامبر گونه خود را عملیاتی سازند.

وی ضمن تشریح اهمیت حجاب و عفاف در جامعه، گفت: اهمیت حجاب و عفاف در حوزه فرهنگی دینی کشور به عنوان پرچم فرهنگی اسلام بر کسی پوشیده نیست، بطوری که طی این سال ها از سوی دشمنان هدف قرار گرفته است.

زاهدیان تصریح کرد: آنچه امروز در پرونده های موجود به آن رسیده ایم، متاسفانه بخش عظیمی از افرادی که در عرصه بدحجابی و بد پوششی برخورد می کنیم، همگی بعضا متولدین دهه ۶۰ هستند.

وی گفت: چه شده است که مدارس ما با آموزش هایی که می‌دهند و برنامه های ویژه ای که دارند نمی توانند بر روی دانش آموزان تاثیر بگذارند؟ و یا چرا باید دختر روستایی ما با چادر وارد محیط دانشگاه شود، اما بعد از مدتی با پوششی بسیار نامناسب و بد از آن خارج شود؟ کجای کار را اشتباه و یا کم کاری کردیم؟

وی تصریح کرد: در مساله پوشش های بدحجابی موجود در جامعه آیا صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، فرهنگ و ارشاد و یا حوزه های علمیه به عنوان مرزبانان اعتقادی مردم به وظایف خود به خوبی عمل نکرده اند؟

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با بیان اینکه امروز در جامعه نوعی دل زدگی ایجاد شده است، اظهار داشت: متاسفانه فاصله ای بین ما به عنوان عوامل اجرایی و حوزه های علمیه به وجود آمده است که نتوانسته ایم این فرایند را به خوبی سامان دهی کنیم.

وی ادامه داد: این فاصله باعثشده است که نسل جوان ما در برابر عرفان های نوظهور و نوپدید نفوذپذیر باشند و برخی از جوانان به جای اینکه در ایام محرم در مجلس امام حسین(ع) حضور داشته باشد در این محافل شیطانی شرکت کنند.

ماهواره ها قداست خانواده را نشانه گرفته است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثیر مخرب ماهواره در جامعه، گفت: هجمه بی شمار شبکه های ماهواره ای به ویژه شبکه های فارسی زبان غیرت جوانان و جامعه را هدف گرفته، مشروب خواری، رابطه با محارم و دیگران را به صورت کاملا عادی در بین نسل جوان جلوه می دهد.

زاهدیان افزود: دشمن اصول جامعه اسلامی را که به صورت سنتی بوده است را نشانه رفته و به تبع آن قداست بنیان خانواده را هدف گرفته است.

وی، تداخل در محیط های کار، تغییر جامعه سنتی به جامعه مدرن و پست مدرن، ورود بانوان به محیط های کار که بعضا در شأن آنان نبوده است، زمینه ساز بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه امروز سنگرهای معنوی هدف قرار گرفته اند، گفت: با تحقیقات انجام شده شش محور، محورهای اصلی تهدیدات موجود در جامعه را تشکیل می دهند که عبارتند از؛ ' ورود مشروبات الکی '، ' ورود و بار انداز تجهیزات ماهواره '، ' فضای مجازی '، ' فعالیت فرقه های نوظهور '، ' ابتذال فرهنگی ' و ' ورود اقلام ضد فرهنگی ' و بیشترین حجم حضور را در ایران دارند.

رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا ادامه داد: این نیرو در سال جاری نسبت به کشف و انهدام ۲۰ میلیون حلقه سی دی مستهجن اقدام کرد و در دو سال گذشته ۳۰ مورد شوی زیرزمینی مد و لباس که از شبکه دویچوله آلمان پخش شده بود را شناسایی و دستگیر کردیم.

اجرای طرح حجاب و عفاف نیازمند مطالعات اجتماعی است

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده نیز در این آیین گفت: برای فرهنگ سازی و اجرای موفق طرح های حجاب و عفاف دستگاه های مربوطه باید اقدام به مطالعات اجتماعی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا زیبایی نژاد» افزود: مشکل اصلی برای اجرای طرح های حجاب و عفاف عدم سیاست گذاری مناسب است، مشکل این نیست که طرح عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نمی شود، بلکه مشکل اصلی این است که این طرح عفاف و حجاب مبتنی بر مطالعه اجتماعی دقیق نیست.

وی با بیان اینکه بعضی ها می گویند که موضوع حجاب از مسائل فردی است، نه اجتماعی، افزود: این افراد معتقدند که مداخلات حکومت فقط مربوط به حوزه عمومی و مسائل اجتماعی است و از آنجا که حجاب یک امر شخصی است، در حوزه دخالت حکومت نیست.

وی ادامه داد: این تقسیم بندی در فقه ما موثر نیست، یعنی ارزش و پیامد حکمی ندارد؛ در فقه ما آمده است گناهانی که مخفیانه انجام می شود و مردم از آن ها مطلع نمی شوند عقوبت دنیوی ندارد و فرد بابت آن ها در روز قیامت باید جواب بدهد، ولی در مورد گناهانی که مردم از آن ها مطلع می شوند می توان مداخله کرد.

زیبایی نژاد با بیان اینکه ممکن است فرهنگ جامعه در پذیرش امر حجاب و عفاف تغییر کرده باشد، گفت: باید در نظر داشته باشیم تمام تحلیل هایمان درباره وضعیت اجتماعی ناظر به شرایط ما در عصر رسانه ها و دوره جهانی شدن است.

وی افزود: نسل امروز با یک یا دو نسل قبل تفاوت دارد؛ یعنی آستانه تحریک پذیری اش پایین آمده و آستانه رضایتمندی اش بالا رفته است؛ نسل حاضر راحت عصبانی می شود و به تعبیر دیگر خیلی احساساتی شده است.

وی تصریح کرد: بلایی که رسانه های تصویری سر مردم آورده اند این است که عقلانیتشان را کم کرده و احساساتشان را بالا برده است.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: به همین خاطر ما با جامعه ای مواجه هستیم که به شدت احساساتی و تحریک پذیر است؛ اگر در عرصه فرهنگی کم بیاورد، در عرصه سیاسی آن را بروز می دهد و برعکس.

وی اظهارداشت: بنابراین باید حواسمان باشد در آن لحظه ای که ما به بخشی از جامعه اخم می کنیم، کفار به آن ها لبخند می زنند؛ باید مراقب باشیم که در این موازنه، اقدام نسنجیده ای انجام ندهیم؛ به هر حال این افراد مسلمان هستند، نباید کاری کنیم که آن ها به سمت کفار بروند، دیگر سراغ ما نیایند و مرجعیت فکری و معنوی ما را نپذیرند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد ما ضرر کرده ایم، به همین دلیل است که ما می گویم اقدامات حکومت، منوط به مصلحت است، این اقدامات مثل بندبازی است که باید حواسمان به هر دو طرف باشد.

زیبایی نژاد اضافه کرد: اگر اقدامات را خیلی کم کنیم، جامعه جری می شود و فساد افزایش می یابد و اگر بیش از اندازه سخت گیری کنیم، از یک طرف دیگر جامعه می افتد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بهترین راه مقابله با بدحجابی را اینگونه تشریح کرد: تا آنجایی که از نظر فرهنگی می شود حساسیت های اجتماعی را با خودمان همراه کنیم، اگر با نیروی انتظامی گفت و گو کنید و از آن ها بپرسید در موقع برخورد با بدحجاب ها مردم چه عکس العملی نشان می دهند، آن ها به شما پاسخ می دهند که مردم به ما اعتراض می کنند.

وی ادامه داد: این نشان می دهد که کار ما جواب نمی دهد؛ در حالی که وقتی می خواهیم اراذل و اوباش محل را بگیریم، حساسیت های عمومی پشت سر ماست.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز خبر حوزه این محقق و پژوهشگر حوزه تاکید کرد: اگر بتوانیم با اهرم تبلیغات و کار فرهنگی حساسیت های عمومی را به گونه ای هدایت کنیم که مردم پشتیبان ما باشند، موفق می شویم، ولی اگر بخواهیم با روش های سخت در مقابل افکار عمومی و به نوعی کل جامعه بایستیم، نتیجه نخواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز