خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور ناجا

برخی استاندارد‌ها در خودرو‌ها از سال ۸۴ تا ۸۸ رعایت نشد

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۶۶

باید برای اصلاح این خودروها دوباره فراخوان داده شود / برخی‌ خودروهای غیراستاندارد به تنهایی۱۳هزار لیتر مازاد بر استاندارد سوخت مصرف می‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تا پایان دهه ۹۰ تعداد خودروهای موجود در کشور به ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مومنی در مراسم روز ملی هوای پاک با اشاره به اینکه هرساله شاهد تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه موتوری در میان شهروندان هستیم، گفت: در سال ۸۰ تعداد کل خودروهای شماره‌گذاری شده در کشور ۴ میلیون خودرو بوده است، در حالی که اکنون تنها در تهران بیش از این مقدار خودرو وجود دارد.

وی ادامه داد: در اواسط دهه ۸۰ تعداد خودروهای کشور به حدود ۷ میلیون رسید، در حالی که اکنون تعداد خودروها در کشور ۵ / ۱۷ میلیون خودرو است.

مومنی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم تا پایان دهه ۹۰ تعداد خودروها در کشور نزدیک به ۳۰ میلیون دستگاه برسد، گفت: هنوز سرانه خودرو نسبت به دنیا در کشور پایین و تقاضای داشتن خودرو بالا است و هرچقدر که دیر جلوی آلودگی هوا را بگیریم، خسارات جبران‌ناپذیرتری به وجود خواهد آمد.

رئیس پلیس راهور کشور ادامه داد: تولید خودرو با آلایندگی پایین یا بدون آلایندگی، کنترل مصرف‌کننده خودرو و معاینه فنی ۳عاملی است که می تواند در کنترل آلودگی هوا بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه معاینه فنی اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که یک خودرو زمانی از یک مرکز معاینه فنی نمی‌تواند مجوز بگیرد در شهر دیگر و در مرکز دیگری به راحتی این مجوز را دریافت می‌کند. بنابراین باید نسبت به این مسئله اقدامات مهمی صورت بگیرد و معاینه فنی خودرو با مدیریت یکپارچه و با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

مومنی با اشاره به اهمیت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل که حدود ۱ میلیون دستگاه در کشور از آنها وجود دارد، گفت: آلایندگی این خودروها، چند برابر خودروهای استاندارد است. همچنین عدم تولید خودروی آلاینده و پر مصرف نیز مسئله‌ای است که از آن استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برخی‌ خودروهای غیراستاندارد به تنهایی ۱۳هزار لیتر مازاد بر استاندارد سوخت مصرف می‌کنند، گفت: اگر به وضعیت این خودروها رسیدگی شود، ۲۰ درصد در بنزین مصرفی کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

مومنی با اشاره به اینکه برخی استانداردها در خودروها مانند نصب کنیستر از سال ۸۴ تا ۸۸ رعایت نشد، گفت: باید برای اصلاح این خودروها دوباره فراخوان داده شود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه از خانم ابتکار درخواست می‌کنم که هم اکنون استاندارد یورو ۵ را برای خودروها در سال آینده اجبار کند، افزود: نظارت و رقابت سبب افزایش کیفیت و ایمنی خودروها می‌شود، اما از آنجا که تولید خودرو در کشور در انحصار قرار دارد و رقابتی نیست، عنصر نظارت باید پررنگ‌تر شود. برای نمونه ما در موضوع نصب ترمز ABS و کیسه هوا با مشکلات بسیار جدی روبرو شدیم و تجربه نشان داد که در انجام این گونه امور باید نظارت و سخت‌گیری به حد اعلا انجام شود.

وی ادامه داد: امسال بناست با هماهنگی سازمان استاندارد و خودروسازان آخرین سال شماره‌گذاری وانت‌پیکان باشد، چون خطر آلایندگی این خودرو بسیار بالاست.

مومنی در ارتباط با کاهش تقاضای سفر اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید در این زمینه تلاش کنند. همچنین توسعه حمل و نقل عمومی باید به گونه‌ای باشد که هر شهروند با حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر پیاده‌روی به ایستگاه حمل و نقل عمومی برسد و پس از آن باید از شهروندان بخواهیم که از خودروی شخصی استفاده نکنند.

رئیس پلیس راهور گفت: خودروی گران همراه با ایمنی پایین و مصرف ارزان، اتومبیل را در کشور ما به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده به طوری که مصرف کننده ترجیح می‌دهد، با انجام تعمیرات مکرر خودروی خود را در مدت زمان طولانی نگه دارد. در حالی که در دیگر کشورها خودرو ارزان، ایمنی بالا و مصرف آن گران است. بنابراین خودرو در آن کشورها پس از گذشت مدت زمان اعلام شده، توسط مصرف کننده تعویض می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راهنمایی و رانندگی در خصوص شماره‌گذاری اتومبیل‌ها هماهنگی خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست دارد، گفت: برای نمونه پس از آنکه سازمان محیط زیست اعلام عدم شماره‌گذاری برخی خودروها را کرد، راهنمایی و رانندگی به فاصله چند ساعت شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز