خبرگزاری کار ایران

/ ریشه‌های حقوق شهروندی - ۴ /

هاشمی: امام نگران تندروی‌ برخی به اسم انقلاب و اسلام بود

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۰۶

همین الان شاهدیم که چگونه یک عده افراطی در دنیا، بویژه در اسرائیل و آمریکا دارند تلاش می‌کنند تا توافقات ژنو را بشکنند و دوباره تهدید، تحریم و تحقیر فضای مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد و همکاری‌ها به بن‌بست برسد.

برای شناخت بهتر برخی متون و مسائل در گذر زمان، رجوع به منابع کمکی و یا افراد نزدیک به موضوع، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به ویژه آنکه مسئله مورد بررسی از اهمیت خاص فقهی، سیاسی و کشوری نیز برخوردار باشد.

به گزارش ایلنا، بحثفرمان هشت ماده‌ای امام(ره) ازجمله اموری است که در دهه نخست انقلاب و بحبوحه استقرار نظام جمهوری اسلامی و برقراری شئون نظامات دیوانی دارای زوایای بسیار قابل تاملی است.

از این رو، ضمن بازنشر فرمان بنیانگذار انقلاب، به بررسی آرای یاران نزدیک ایشان در این زمینه بسیار نزدیک به حقوق شهروندی نیز می‌پردازیم. آنژه در پی می‌آید، گزیده‌ای از سخنرانی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایشان است:

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این جمله که «همه سخنان آن مرد خدا برخاسته از اخلاق انسانی و اسلامی بود»، گفت: تمام خصوصیاتی که برای انسان تالی تلو معصوم متصور است، در امام وجود داشت.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اشارات تاریخی امام(ره) برای جلوگیری از میدان گرفتن افراطیون در داخل کشور و دیگر کشورهای اسلامی، گفت: حرف، سکوت، اشارات و عمل امام جهت خدایی داشت و صدور فرمان هشت ماده‌ای هم برخاسته از نگرانی ایشان برای تندروی‌هایی بود که برخی به اسم انقلاب و اسلام، امنیت اجتماعی مردم را مخدوش می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری حفظ، تدوین و انتشار آثار گفتاری و نوشتاری امام(ره) را از ضرورت‌های همیشگی برای ارتقای جایگاه اسلام در جامعه دانست و افزود: مهم‌تر از همه، حراست عملی از تفکرات ایشان است که از زمان حضور در حوزه علمیه قم تا زعامت سیاسی و دینی جامعه، از لحاظ علم و عمل به عقاید خود، سرآمد روزگار بود.

وی با ابراز تأسف از اینکه «هرچه از خورشید وجود ایشان دور‌تر می‌شویم، حاجب‌ها زیاد می‌شوند و نور آن کم می‌شود»، گفت: حرف، سکوت، اشارات و عمل امام جهت خدایی داشت و صدور فرمان هشت ماده‌ای هم برخاسته از نگرانی ایشان برای تندروی‌هایی بود که برخی به اسم انقلاب و اسلام، امنیت اجتماعی مردم را مخدوش می‌کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فرمان هشت ماده‌ای امام مترقی‌ترین متن برای حقوق شهروندی و منشور کاملی برای حکومت اسلامی است که اگر درست اجرا شود، نظام اسلامی الگوی نظام حقوق بشری خواهد شد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یکی از ویژگی‌های رهبری امام راحل را برنامه‌ریزی برای حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن خواند و با یادآوری انحرافاتی که در انقلاب مردمی کشورهای اسلامی در طول سال‌های اخیر اتفاق افتاده، اظهار کرد: فقدان رهبری جامع‌الشرایط، خون مردم و جوانان را در خیلی از کشورهای اسلامی هدر داد و حکومت‌ها پس از یک دوره کوتاه دوباره به دست استبداد و استعمار افتادند.

وی با تأکید بر وجود بقایای فکری افراطی‌گری در همه جوامع، خاطرنشان کرد: همین الان شاهدیم که چگونه یک عده افراطی در دنیا، بویژه در اسرائیل و آمریکا دارند تلاش می‌کنند تا توافقات ژنو را بشکنند و دوباره تهدید، تحریم و تحقیر فضای مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد و همکاری‌ها به بن‌بست برسد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ابتکار مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی برای تأسیس مؤسسه حفظ و تنظیم و نشر آثار امام اشاره کرد و گفت: خلف صالح ایشان، حاج حسن آقا نیز با جدّیت و انتخاب همکارانی محقق و دلسوز، نمی‌گذراند غبار فراموشی برآثار امام بنشیند.

هاشمی افزود: پیشنهاد می‌کنم که فرمان هشت ماده‌ای امام را به گونه‌ای فصل‌بندی و تنظیم کنید تا در هر مناسبتی مردم و بویژه جوانان که از فضای انفاس قدس ایشان استثمام نکرده‌اند، آگاه شوند که چه مرد روشن ضمیری این انقلاب را پایه‌ریزی کردند.

بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار ابتدا متن کامل فرمان هشت ماده‌ای امام قرائت شد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحبیب‌الله موسوی، مسئول مؤسسه در دفتر قم، ضمن ارائه گزارش از فعالیت و برنامه‌های مؤسسه، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای تحقیق عمیق در آثار امام و روشنگری در برخی از ابهامات، کمک خواست که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: هر کاری را که بتوانم برای شناساندن بیشتر امام و آثار وجودی ایشان به مردم و تاریخ انجام دهم، جزو وظایف دینی و سیاسی و انقلابی خود می‌دانم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی / یکشنبه ۲۴ آذر ۹۲ - در دیدار جمعی از اعضای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در دفتر قم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز