خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک کار‌شناس ایمنی طرح شد:

بی‌توجهی به شرایط «کار در فضای محصور» عامل احتمالی مرگ کارگران پتروشیمی جم

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۲۶۸

«واحد بهره برداری پتروشیمی به احتمال قوی کارگران را به سرعت و بدون بررسی شرایط اولیه به درون مخزن راکتور فرستاده است تا کار سریع‌تر انجام شود. شاید هم شرایط اولیه را بررسی کرده اما به داده‌ها اهمیت نداده است.»

یک کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی با اشاره بهمرگ دو کارگر شرکت پتروشیمی جمبر اثر استنشاق گاز نیتروژن احتمال داد این حادثه به دلیلی بی‌توجهی به شرایط «کار در فضای محصور» اتفاق افتاده باشد.

«رضا فخرپور» در این باره به ایلنا گفت: زمانی که کارگران در فضایی بسته مانند مخزن راکتور کار می‌کنند مبحثی تحت عنوان «کار در فضای محصور» پیش می‌آید که بر سنجش میزان گازهای آلاینده و اکسیژن پیش از ورود کارگران به فضای محصور تاکید دارد.

او ورود کارگران به مخزن راکتور را به مهیا بودن شرایط کار در فضای محصور مشزوط دانست و سپس افزود: بعد از بررسی شرایط اولیه مخزن راکتور از نظر میزان گازهای آلاینده و اکسیژن باید دید کارگرانی که می‌خواهند به درون مخزن بروند به استفاده از ماسک اکسیژن نیاز دارند یا نه.

فخرپور در ادامه بیان کرد: واحد بهره برداری پتروشیمی به احتمال قوی کارگران را به سرعت و بدون بررسی شرایط اولیه به درون مخزن راکتور فرستاده است تا کار سریع‌تر انجام شود. شاید هم شرایط اولیه را بررسی کرده اما به داده‌ها اهمیت نداده است. زیاد پیش می‌آید که مسئولان واحد بهره برداری یک مجتمع صنعتی بعد از بررسی شرایط اولیه مشاهده می‌کنند اکسیژن درون مخزن از میزان استاندارد پایین‌تر است اما بدون توجه به این شرایط کارگران را به درون مخزن می‌فرستند.

او گفت: یکی از الزامات اولیه کار در شرایط محصور، حضور یک نفر بالای مخزن است تا مواظب باشد برای کارگران داخل مخزن اتفاقی نمی‌افتد. یکی دیگر از این الزامات، وصل کردن طناب‌هایی به کارگران است تا اگر برای آنان اتفاقی افتاد سریع به بیرون منتقل شوند.

او در پایان تاکید کرد: حتی بهتر است واکی تاکی(دستگاه بی‌سیم) در اختیار کارگران قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند شرایط خود را به بیرون گزارش دهند، اما به طور معمول این موارد به دلیل آنکه دست و پا گیر است رعایت نمی‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز