خبرگزاری کار ایران

به دنبال انتشار توضیحات پتروشیمی کارون صورت گرفت:

واکنش کارگران پتروشیمی کارون به خبر مرگ همکارشان

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۱۳۴

«این کارگران بایادآوری اینکه میدان مغناطیسی جریان ۳۳ هزار ولتی تابلوبرق به مراتب بیش از فاصله ۱۵ سانتی میان قسمت برق دار و بدون برق تابلو برق است، ادامه می‌دهند: در این شرایط وقتی جریان برق برقرار باشد هر شئی حتی دست یک کارگر ماهر نیز ممکن است جذب میدان مغناطیسی شود و بنابراین در زمان حادثه می‌بایست جریان برق تابلو برق قطع می‌شد».

پس از آنکه روابط عمومی پتروشیمی کارون در توضیحاتیعلت حادثه برق گرفتگی منجر به فوتیکی از کارگران این مجتمع صنعتی نامشخص اعلام کرد، برخی کارگران این مجتمع مدعی شدند که علت این حادثه به قطع نشدن جریان برق مربوط می‌شود.

به گزارش ایلنا، حوالی ساعت ۱۰ روز پنجشنبه گذشته(۱۵ آبان) یکی از کارگران برق‌کار پتروشیمی کارون به نام «اسلام جهانبانیان»بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

آنزمان منابع کارگری ایلنا گفتند که در هنگام حادثه کارگر متوفی همراه ناظر فنی و دستیار ناظر فنی در اتاق پست برق(substation transformer) حضور داشت که بر اثر میدان مغناطیسی ۳۳ هزار ولتی یکی از ترانسفورماتور‌ها براثر سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی فوت می‌کند.

به دنبال انتشار این خبر روابط عمومی پتروشیمی کارون طی توضیحاتی از کارگر متوفی به عنوان یکی از کارگران باتجربه و باسابقه پتروشیمی کارون یاد کرد و افزود: براساس مجوزی که در روز حادثه برای آقای جهانبانیان صادر شده بود قرار بود نامبرده در قسمت پایینی و فاقد جریان تابلو برق کار کند اما به دلایل نامعلوم دست این کارگر باسابقه با قسمت فوقانی تابلو برق که دارای جریان برق است برخورد کرده و ‌‌نهایت آقای جهانبانیان براثر سوختگی ناشی از برق گرفتگی جان خود را از دست می‌دهد.

انتشار این توضیحات روابط عمومی پتروشیمی کارون باعثواکنش برخی همکاران این کارگر متوفی شد.

به گفته این کارگران پتروشیمی کارون توضیحات روابط عمومی شرکت از ان جهت متناقض و غیر قانع کننده است که از یکسو مرحوم جهانبانیان کارگری ماهر معرفی می‌شود و از سوی مقابل عنوان می‌شود که در زمان حادثه به دلایل نامشخص دست مرحوم جهانبانیان در قسمت برق دار تابلو برق گیر می‌کند.

این کارگران در عین حال که توضحیات روابط عمومی پتروشیمی کارون در مورد برق دار بودن قسمت فوقانی و بی‌برق بودن قسمت تحتانی تابلو برق را قبول دارند، اضافه می‌کنند: در شرایطی که ارتفاع تابلو برق حتی به یک و نیم متر هم نمی‌رسد، دو قسمت فوقانی و تحتانی تنها در فاصله ۱۵ سانتی‌م‌تر یکدیگر قراردارند.

این کارگران بایادآوری اینکه میدان مغناطیسی جریان ۳۳ هزار ولتی تابلوبرق به مراتب بیش از فاصله ۱۵ سانتی میان قسمت برق دار و بدون برق تابلو برق است، ادامه می‌دهند: در این شرایط وقتی جریان برق برقرار باشد هر شئی حتی دست یک کارگر ماهر نیز ممکن است جذب میدان مغناطیسی شود و بنابراین در زمان حادثه می‌بایست جریان برق تابلو برق قطع می‌شد.

این کارگران در عین حال یادآور شدند که مطابق قانون مجازات وقوع هرگونه حادثه منجر به فوت در ماه حرام باعثمی‌شود تا هزینه‌های دیه تا دو برابر مبلغ عادی افزایش یابد.

در همین رابطه شاهپور قریب، یکی از کار‌شناسان ایمنی و حفاظت فنی کار در مورد ایراد فنی که از سوی کارگران پتروشیمی کارون به توضیحات روابط عمومی این شرکت وارد شده است، افزود: بطور کلی اظهار نظر قطعی بدون بررسی کار‌شناسی حوادثکار ممکن نیست اما در هر حال چنانچه در تابلو برقی یک جریان بالای ۳۳ هزار ولتی برقرار باشد، باید مطابق آیین نامه‌های فنی پس از صدور مجوز کار جریان برق تابلو نیز ایزوله شود.

وی بابیان اینکه کار کردن در شرایطی که میدان مغناطیسی یک جریان بالای برق برقرار باشد بسیار خطرناک است، در تشریح ایزوله کردن جریان تابلو برق گفت: در مثالی ساده این کار درست مانند آن است که درزمان تعویض لامپ سوخت یک اتاق برای پرهیز از خطر برق‌گرفتگی ابتدا چراغ را خاموش و بعد نسبت به تعویض لامپ اقدام کنیم.

وی همچنین در تشریح میزان وسعت میدان مغناطیسی یک جریان۳۳ هزار ولتی گفت: وقتی اثر تقریبی میدان مغناطیسی هرکیلو ولت جریان برق تا حدود ۲۰ سانتی‌م‌تر هم برآورد می‌شود می‌توان تصور کرد که وسعت یک میدان ۳۳ هزار ولتی تا چه اندازه‌ای گسترده خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز