خبرگزاری کار ایران

کارگر کشته شده «معدن همکار» ۱۵ درصد مقصر شناخته شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۸۲۵

«اداره بازرسی کار کرمان در پی حادثهٔ ریزش معدن همکار در آذرماه سال جاری که منجر به کشته شدن یک کارگر شد، عوامل کارفرمایی را ۸۵ درصد مقصر وقوع این حادثه اعلام کرد.»

اداره بازرسی کار کرمان در پی حادثهٔ ریزش معدن همکار در آذرماه سال جاری که منجر به کشته شدن یک کارگر شد، عوامل کارفرمایی را ۸۵ درصد مقصر وقوع این حادثه اعلام کرد.

هادی آرمین رییس اداره بازرسی کار کرمان با اعلام اینکه در حادثه معدن همکار ۸۵ درصد مسولین معدن - اعم از استاد کار و مسول کارگاه - مقصر بوده‌اند به ایلنا گفت: در حادثهٔ ریزش زغال سنگ در معدن همکار که منجر به کشته شدن «ابراهیم ضیاء الدینی» کارگر ۲۹ سالهٔ این معدن شد، کارگر معدن ۱۵ درصد و سایر عوامل تولید از جمله کارفرما ۸۵ درصد مقصر شناخته شده‌اند.

وی همچنین در خصوص جزئیات گزارش بازرسی از حادثهٔ ریزش معدن همکار توضیح داد: این حادثه در جبههٔ کار و در مرحلهٔ استخراج بوده و در مرحلهٔ استخراج زغال با پیکور(وسیله‌ای جهت استخراج زغال) برخورد کرده که منجر به ریزش زغال و برخورد لیچه(سنگ سخت) با سر این کارگر شده است.

به گفته وی، در مرحله استخراج با پیکور، ممکن است تحت تاثیر فشاری که وارد می شود یک قسمتی آزاد شود و حجم قابل توجهی زغال ریزش کند در این هنگام کارگر باید این توانایی را داشته باشد که بتواند شرایط را کنترل کند. به عبارت دیگر باید موقعیت قرار گرفتن کارگر در مرحله ی استخراج با پیکور مناسب باشد. نکته ای که به زعم دیگر کارگران معدن همکار در صورت وجود نیروی انسانی کافی به همراه کارگر «پیکور کار»، قابل کنترل و مهار است.

آرمین ادامه داد: در این حادثه کارگر معدن همکار به دلیل برخی بی‌احتیاطی‌ها، ۱۵ درصد مقصر اعلام شده و بقیه عوامل معدن اعم از کارفرما و استاد کار و مسئول کارگاه ۸۵ درصد مقصر شناخته شده‌اند که نتایج این گزارش برای پیگیری در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گرفته است.

گفتنی است، «ابراهیم ضیاء‌الدینی» کارگر ۲۹ سالهٔمعدن همکارصبح روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه در حین عملیات استخراج بر اثر ریزش معدن جان خود را از دست داد. شاهدان عینی دلیل این اتفاق را کمبود امکانات ایمنی و همچنین شیب زیاد این کارگاه در حین عملیات استخراج زغال عنوان کرده بودند.

کارگران یکی از دلایل اصلی این حادثه را شییب زیاد کارگاه و نبود نیروی انسانی کافی در کنار این کارگر می دانند.

نکته‌ای که به گفتهٔ رییس اداره بازرسی کار کرمان در صورتی که مورد توجه ویژه از سوی مسولین معدن قرار گیرد قابل پیشگیری است. آرمین در ارتباط با قابل پیش بینی بودن برخی از حوادثمعدنی و تاثیر این امر بر کاهش تعداد این حوادثگفت: حوادثمعادن زغال سنگ عمدتا ناشی از ریزش معدن و انتشار گاز است. شاید انتشار گاز و وجود آن قابل پیشگیری و پیش بینی از سوی مسولین معدن نباشد یا حداقل با مشکلاتی مواجه باشد، اما در ارتباط با حوادثی که در اثر ریزش معدن اتفاق می‌افتد پیش بینی‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و درصد وقوع این حوادثرا به حداقل برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز