خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی خبر داد:

ایجاد دهکده گیاهان دارویی در شهرستان خوسف

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: دهکده گیاهان دارویی برای نخستین بار در کشور در 19 کیلو متری جاده بیرجند خسوف در زمینی به مساحت 14 هکتار احداث می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، جلال‌الدین صادقی‌شهرستانک از ایجاد دهکده گیاهان دارویی برای نخستین‌بار در کشور در خوسف خبر داد و اظهار داشت: دهکده گیاهان دارویی در کیلومتر 19 جاده بیرجند خوسف و در زمینی به مساحت 14 هکتار احداث می‌شود.

وی افزود: این دهکده محل تمرکز گونه‌های مختلف از گیاهان دارویی استان، نمایشگاهی دائمی، مرکز تحقیقاتی بهینه‌سازی و فرآوری گیاهان دارویی و یک مرکز نمونه گردشگری خواهد بود که پروژه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز به سمت آن سوق داده خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی حذف واسطه‌ها در فروش، آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرآیند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ایجاد یک مرکز نمونه گردشگری در حوزه گیاهان دارویی بومی را از اهداف ایجاد دهکده گیاهان دارویی در شهرستان خوسف بیان کرد.

صادقی‌شهرستانک به پتانسیل وجود بسیار گیاهان دارویی متنوع در استان و به ویژه شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: برای به سرانجام رساندن ایجاد این دهکده نیازمند کارگروهی همه جانبه با همکاری برخی ادارات هستیم و خودکفایی را باید در روستاها جست‌وجو کرد و گیاهان دارویی اشتغال خوبی را می‌تواند ایجاد کند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: آنچه که باعث ماندگاری روستائیان در روستا می‌شود فعال کردن صنعت در روستا است و برای اشتغال در روستاها باید اقداماتی شکل بگیرد که این عامل مستلزم ایجاد اشتغال پیرامون مزیت‌های منطقه‌ای است.

وی تصریح کرد: باید محصولاتی که یک روستایی در روستای خود می‌تواند به آن برسد از تولید، فرآوری، بسته‌بندی، صادرات و غیره باید در همان روستا انجام شود و برای اینکه باید با حذف فرآیندهای ناتوانمندساز، توانمندی ایجاد کنیم تا میل روستائیان به کشاورزی افزایش یابد که در این زمینه توجه به گیاهان دارویی بسیار مهم است.

صادقی‌شهرستانک با بیان اینکه یکی از پتانسیل‌های خراسان جنوبی و شهرستان خوسف مقوله جواهرات است گفت: شهرستان خوسف سرشار از سنگ‌های معدنی و جواهرات است.

وی در پایان از آمادگی جهاد دانشگاهی در ارائه خدمت در پیاده‌سازی پروژه‌ها، بحث‌های تحقیقاتی شهرستان و آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان خبر داد.

فرماندار خوسف نیز با بیان اینکه شهرستان خوسف در حوزه گیاهان دارویی از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است اظهار داشت: این شهرستان با وجود 33 درصد ذخایر معادن استان و 29 درصد انواع مواد معدنی استان، وجود 46 درصد ذخایر آهن استان و بزرگترین معدن زیرزمینی شرق کشور از پتانسیل خوبی در حوزه معدن برخوردار است.

مهدی فرجامی‌فرد تصریح کرد: در روستای خور این شهرستان در بحث سنگ‌های تزئینی اقدامات خوبی برای اشتغال‌زایی، آموزش، بازاریابی و فروش انجام شده است و حدود 90 درصد جمعیت شهرستان خوسف در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فرمانداری در خدمت جهاد دانشگاهی است خاطرنشان کرد: فرمانداری آمادگی دارد برای تحقق دهکده گیاهان دارویی با این نهاد همکاری کند.

 

 

کد خبر : ۳۸۱۱۱۶