خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

نقش مهم دامپزشکی در امنیت غذایی مردم

استاندار خراسان جنوبی گفت: دامپزشکی نقش بسیار مهمی در سلامت و امنیت غذایی مردم بر عهده دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، سید علی اکبر پرویزی، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدا... الحسین(ع) و گرامیداشت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی گفت: نظارت و کنترل اقدامات و تلاش هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه و یا کم توجهی در این زمینه، قشر عظیمی از مردم و نیز کشاورزان ودامداران در بخش‌های مختلف دچار خسارات زیادی خواهند شد از اینرو لازم است تا اقدامات در این حوزه با حساسیت مورد کنترل و بازرسی دائمی و مستمر قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه مردم با اطمینان خاطر از تلاش هایی که کارکنان خدوم این حوزه صورت می‌دهند به خرید و مصرف کالای مورد نیاز خود می پردازند گفت: کارکنان و تلاشگران این عرصه به رغم کمبود برخی امکانات و منابع مالی، شبانه روز برای تامین نیازمندی‌های غذایی مردم و تامین سلامت غذایی آنها تلاش می‌کنند.

مقام عالی دولت در استان‌ با بیان اینکه به هیچ وجه سلامت مردم نباید به خطر بیافتد گفت: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله در استان و تخریب مراتع و نیز گرد وغبارهایی که به این دلیل به وجود آمده این امر ممکن است منجربه بروز آسیب‌هایی در حوزه دامی شود.

پرویزی‌ ادامه داد: از سوی دیگر کمبود منابع غذایی از جمله علوفه برای دام‌ها و مصارف دامداران ممکن است موجب تضعیف دام‌ها شده و زمینه‌های بروز بیماری‌ها در آنها را افزایش دهد.

وی به موضوع قرنطینه دامی به عنوان یک موضوع مهم اشاه کرد و ادامه داد: در حوزه پیشگیری از بروز حوادثی همچون تب برفکی و یا بیماری‌هایی نظیر آن که می تواند اقتصاد در حوزه دامی را با چالش مواجه سازد آماده کمک به بخش خصوصی و آماده کردن زیرساخت‌های لازم به منظور ساخت آزمایشگاه و سایر اماکن مورد نیاز هستیم.

استاندار خراسان جنوبی‌ به توافقات انجام شده با والی ولایت فراه افغانستان در خصوص احداث کشتارگاه در مرز ماهیرود با مشارکت طرف افغانی و ورود دام زنده از این کشور اشاره کرد و افزود: پیگیر اخذ مجوز ورود دام زنده از افغانستان هستیم تا بتوان ضمن احداث کشتارگاه و سردخانه نسبت به واردات دام سنگین از افغانستان اقدامات لازم را صورت داد.

پرویزی، با بیان اینکه با این اقدام بخشی از مشکل اشتغال در منطقه مرزی مرتفع خواهد شد، افزود: با احداث این کشتارگاه بخشی از نیاز کشور به گوشت قرمز نیز مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که با والی ولایت فراه افغانستان صورت گرفته است خرید محصولات کشاورزی آنها از جمله گندم و محصولات جالیزی و نیز خرید دام زنده از مهمترین درخواست‌های آنها بود که مقرر شد در صورت دریافت مجوزهای لازم از وزارت جهاد کشاورزی این اقدامات به انجام برسد.

وی با بیان اینکه در زمینه صادارت محصولات به کشور افغانستان هیچگونه محدودیتی در استان وجود ندارد گفت: آماده کمک به تجار و صادرکنندگان کالا به افغانستان در زمینه‌های مختلف هستیم.

این گزارش حاکی است؛ ظهر امروز جمعی از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان به مناسبت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی با استاندار خراسان جنوبی دیدار و به ارائه نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و مسائل و مشکلات خود در حوزه‌های مختلف کاری پرداختند.

کد خبر : ۴۱۷۰۹۵