خبرگزاری کار ایران

زیارت مجازی امام‌زاده سلطان محمد عابد کاخک فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۱۳۸

رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی گناباد گفت: زیارت مجازی امام زاده سلطان محمدعابد کاخک فراهم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، علیرضا شناسایی با اعلام این خبر افزود: این زیارت مجازی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانداری گناباد و معاونت فرهنگی شهرداری مشهد انجام شده است.

رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی گناباد ادامه داد:این بقعه در ۲۴ کیلومتری جنوب شهر گناباد مشرف بر کاخک بر فراز مدفن سلطان محمد بن موسی الکاظم ایجاد شده است.

شناسایی درباره این امام‌زاده اظهار کرد: قرائن تاریخی این شخصیت را برادر امام رضا(ع) معرفی کرده‌اند که بعد شهادت آن حضرت و به قصد مبارزه با مامون با یاران خود وارد خراسان شده و سرانجام توسط ماموران عباسی در قصبه کاخک به شهادت رسیده است.

وی با بیان این که در اواخر دوره سلجوقی بنایی به اهتمام (امیر عبدالله تونی) در مزار این امام‌زاده ساخته شده است، گفت:  ساختمان فعلی آرامگاه متعلق به زمان شاه طهماسب صفوی است که این بقعه مشتمل بر تالاری وسیع در میان بنا و در فضای دیگر در دو طرف است.

شناسایی افزود: گنبد زیبا و کاشی کاریی مزین به قلم علیرضا عباسی نیز بر فراز چهار طاقی مقبره قرار گرفته است این بنا در زمین لرزه سال ۱۳۴۷ آسیب فراوانی دید اما در سال های اخیر مجموعه مرمت و ساماندهی شده است.

از شهرستان گناباد بیش از ۱۶۲ اثرتاریخی، طبیعی، فرهنگی، تپه و محوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز