خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون ترافیک شورای شهر مشهد :

دوچرخه سواری خانم ها در شهر ممنوع است/ ایجاد فضای اختصاصی برای بانوان در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۰۴۲

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: دوچرخه سواری خانم ها در شهر و ملاء عام ممنوع است لذا ما در در پارک بانوان و در پارک ها فضای خاصی برای دوچرخه سواری بانوان در نظر داریم ایجاد کنیم تا از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان کرد: در زندگی شهری حمل و نقل نقش اساسی و مهمی دارد و یکی از مهم‌ترین خدماتی که مدیریت شهری به مردم شهر  ارائه می کند، خدمت حمل و نقل به عنوان خدمت حیاتی و تاثیرگذار در همه شئون زندگی مردم است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار کرد: حمل و نقل محرک توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهر است و از طرفی موجب آسیب هایی از جمله در حوزه آلودگی هوا ، مصرف زیرساخت ها و منابع محدود شهری در حوزه اقتصادی  برای تامین زیرساخت های مورد نیاز، تصادفات و ... برای شهر می شود لذا ما در حوزه حمل و نقل باید خدمت با کرامت به مردم شهر ارائه دهیم.

وی افزود: ما در دوره گذشته، شاهد بی نظمی عجیب مدیریتی در حوزه شهرداری بودیم، پروژه هایی بدون پشتوانه و بدون مطالعه آغاز شدند و در حین اجرا مراحل مطالعه و طراحی آنها انجام می شد و حال این پروژه ها گریبان گیر ما شده و بعضی از این پروژه ها دچار اشکالات اساسی هستند.

فرهمندی با بیان اینکه برنامه و سیاست کلی ما این است که پروژه های نیمه تمام مانند تقاطع خلیج فارس که ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری می رسد را به اتمام می رسانیم؛ گفت: اما اولویت بندی در پروژه ها صورت گرفت و پروژه هایی که پیشرفت بیشتری داشتند و برای مردم ضرورت دارند در اولویت قرار گرفتند و پروژه هایی که در اولویت نبودند یا سرعت آنها کاهش پیدا کرده است و یا بعضا متوقف شده اند.

وی افزود: اولویت اساسی ما در پروژه های عمرانی و حمل و نقل بحث حاشیه شهر و تغییر شیب خدمات شهر به مناطق کم برخوردار است، از این رو در لایحه بودجه، نقشه پراکندگی پروژه های عمرانی و تملک هایی که در شهر انجام شده را برای شهرداری ارسال کردیم تا بر اساس این نقشه ها و پراکندگی ها بتوانیم حوزه جغرافیایی پروژه ها را تعریف کنیم.

وی درباره زیرگذر حرم و ترافیک آن گفت: مطالعه ای انجام و چندین گزینه در مورد محدوده مرکزی شهر پیش بینی شده و بخشی از اینها در طرح تفصیلی جدید محدوده مرکزی شهر مورد توجه قرار گرفته است، رویکرد کلی ما این است که زیرگذر و بافت محدوده مرکزی شهر باید برای تردد مدهای پارک و مدهای کم آلاینده مانند حمل و نقل همگانی، پیاده روی، دوچرخه، خودروهای برقی و مجموعه ابزارهای حمل و نقلی پارک برای پاسخگویی به سفرهای مختلف که مردم در این محدوده دارند و هر کدام از اینها نیازمند تامین الزامات خاصی در مدهای حمل و نقل هستند، مورد استفاده قرار گیرد، مهم‌ترین بحث ما در محدوده مرکزی شهر بحث آلودگی ها و تاخیری که به مردم در حوزه ترافیک وارد می شود ،است  و باید این دو مشکل را در محدوده مرکزی مدیریت کنیم.

فرهمندی با بیان اینکه ما باید آثار مالی دوره قبل را مدیریت کنیم و یکی از تلاش های مدیریت شهری جدید کاهش آثار و تبعات این بی نظمی ها در دوره قبل است؛ گفت: یکی از مشکلاتی که در پیش رو داریم و شهر را با مخاطره جدی روبرو خواهد کرد بحث بدهی ما به صندوق توسعه ملی بابت خط یک و دو قطار شهری است که مربوط به ١۰ سال گذشته است، مبالغی از صندوق توسعه ملی به صورت وام دریافت شده و در چند مرحله این وام استمهال شده و آخریم مرحله استمهال آن در دی ماه امسال به پایان می رسد.

وی افزود: پیگیری برای استمهال مجدد آن تا الان به نتیجه نرسیده است و اگر بخواهیم اقساط بدهی که ٨٠٠ میلیارد تومان در هر ۶ ماه است را  پرداخت کنیم بخش عمده ای از بودجه شهر به آن اختصاص پیدا خواهد کرد و فشار بیشتری شاید به حوزه عمرانی و پروژه های شهر وارد کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد بیان کرد: پروژه اتوبوس برقی پروژه نوآورانه بود که در مشهد برای کنترل آلودگی هوا در محدوده مرکزی مشهد اجرا شد و اولین نمونه این اتوبوس در کشور به کارفرمایی شهرداری مشهد تولید و در اردیبهشت رونمایی شد اما برای اینکه به محصول تجاری تبدیل شود باید آزمون ها و تست هایی را بگذارند تا مجوز دریافت کند، تاکنون ۸۰ درصد مراحل تست در داخل کشور انجام شده و پیگیر این هستیم که با دریافت تجهیزات ٢٠ درصد تست باقیمانده در داخل کشور انجام شود و به محض نتیجه دادن تست، ۱۰۰ دستگاه را خریداری خواهیم کرد و  پیش بینی می کنم از اواسط سال آینده این اتوبوس ها در مشهد بکار گرفته شوند.

 فرهمندی قیمت یک اتوبوس دیزل عادی را حدود ۴ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان و اتوبوس برقی را حدود ۱۰ میلیارد تومان دانست و گفت: اگر بخواهیم  ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و تجهیزات شارژ آن را خریداری کنیم باید ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد و در حال حاضر مذاکره برای ورود بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به مرور در قسمت های مختلف شهر به کار گرفته خواهد شد؛ اظهار کرد: این گونه نیست که اتوبوس های نو در منطقه بالای شهر استفاده شود، با توجه به اینکه میانگین سن ناوگان ما به ۱۱ سال افزایش یافته است در همه جای شهر ما شاهد اتوبوس های فرسوده هستیم اما چون ما به مرور، در این چند سال ناوگان به شهر تزریق کردیم وضعیت ما نسبت به شهرهای دیگر بهتر است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تصریح کرد: ادامه حفاری خط ۳ و ۴ و راه اندازی بخش میانی خط سه از میدان شهدا تا حرم تا پایانه امام رضا (ع) در اولویت توسعه خطوط ما است و با منابع مالی که در اختیار داریم، در این ۴ سال بیشتر از این نخواهیم توانست کاری انجام دهیم و پیگیر هستیم ایستگاه باقیمانده از خط دو را تکمیل کنیم.

وی بیان کرد: ما بر اساس قانون در حوزه معلولین، ایثارگران عمل می کنیم و ۶۰ سفر رایگان در سیستم اتوبوسرانی و قطار شهری در ماه برای این دو گروه در نظر گرفتیم اما میزان استفاده این افراد کمتر از دو درصد است ؛ همچنین ما خرید اتوابوس های پله دار را برای این منظور حذف کردیم.

فرهمندی بیان کرد: در دوره گذشته پروژه های عمرانی زیادی را تعریف کردند و موجب شد بسیاری از پروژه ها در اتمام تاخیر صورت گیرد و پروژه های قطار شهری به جهت هزینه بالای آن در حوزه مسائل مالی آسیب پذیر هستند، همچنین بیش از ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری در کمیسیون عمران حمل و نقل قرار دارد و یکی از مهمترین برنامه های حوزه عمران، برنامه حمل و نقل عمومی است و در این برنامه حمل و نقل عمومی بیش از ٩٠ درصد بودجه هایی که وجود دارد مربوط به ٧ پروژه قطار شهری و خرید اتوبوس است.

وی در بحث آلاینده ها، سهم مجموعه ناوگان اتوبوسرانی را در آلودگی هوا یک و سه دهم درصد دانست و گفت: مابقی مربوط به خودروهای شخصی، نیروگاه برق و  موتور سیکلت ها هستند و با توجه به اینکه برق ما پاک تولید نمی شود، استفاده از خودرو  و اتوبوس برقی در مشهد آسیب زا خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در بحث استفاده بانوان از دوچرخه در سطح شهر بیان کرد: دوچرخه سواری خانم ها در شهر و ملاء عام ممنوع است لذا ما در در پارک بانوان و در پارک ها فضای خاصی برای دوچرخه سواری بانوان در نظر داریم ایجاد کنیم تا از آن استفاده کنند.

وی در خصوص طرح تفصیلی شهر مشهد؛ گفت: متولی طرح های جامع و تفصیلی شهر وزارت مسکن و شهرسازی است و در بخشی از شهر طرح های قدیمی داریم که دوره های آنها گذشته اما چون طرحی نداریم مانند روال قدیم ادامه می دهیم و این آسیب جدی به شهر می زند. مشکل اصلی ما در حاشیه شهر است که طرح قدیمی ندارد و با توسعه جدیدی که در شهر رخ داده ما هیچ طرحی نداریم که بر اساس آنها پاسخگویی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز