خبرگزاری کار ایران

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری:

نقشه جامع اماکن ورزشی دولتی سطح شهر مشهد تهیه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۱۱۷

یکی از برنامه های مدیریت تربیت بدنی تهیه نقشه جامع اماکن ورزشی دولتی سطح شهر مشهد است.

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری مشهد گفت: یکی از برنامه های مدیریت تربیت بدنی تهیه نقشه جامع اماکن ورزشی دولتی سطح شهر مشهد است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از خراسان رضوی؛ «حسین نخعی شریف» در نشست خبری که در خصوص «طرح اوقات فراغت شهرداری مشهد و برگزاری المپیاد ورزشی محلات» برگزار شد، با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری گفت: یکی از دلایل پرداختن ما به ورزش رشد و توسعه ورزش همگانی است و در این مسیر همیشه سعی کرده‌ایم مانند یک یار و بال برای هیات‌های ورزشی و نیز اداره کل ورزش و جوانان استان باشیم.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد ورزشی محلات عنوان کرد: این مسابقات از سال ۷۵ به طور مستمر برگزار شده و از سال ۸۶ شاهد جهش‌ خوبی در افزایش کیفیت آن هستیم.

مدیر امور تربیت‌بدنی ورزش همگانی شهرداری مشهد با اشاره به آمارها و افزایش تعداد تیم‌ها و شرکت‌کنندگان در این مسابقات طی سال‌های گذشته گفت: در سال ۸۲ تعداد تیم‌های شرکت‌کننده ۷۲ تیم بوده و در سال ۹۲ این رقم به دو هزارو ۸۵۳ تیم افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده افزایش تعداد مخاطبان و شهروندان در این رویداد ورزشی است؛ همچنین در بخش بانوان نیز این تعداد از ۲۶ تیم به هزار و۸۵۵ تیم تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته ۲۴هزار مسابقه در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد که در سال ۸۲ دو هزار مسابقه برگزار شده بود.

نخعی شریف گفت: دلایل پرداختن به ورزش در هر سازمان بسته به اهداف خاص متولیان آن سازمان متفاوت است و در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد اهداف شهرداری مشهد با دیگر نهادهای ورزشی مشترک است.

مدیر امور تربیت‌بدنی ورزش همگانی شهرداری مشهد همچنین در خصوص المپیاد ورزشی محلات نیز گفت: این مسابقات در ده رشته جداگانه در دو بخش خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود که ابتدا در مرحله مقدماتی در سطح محلات بوده و پس از آن در سطح مناطق شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: در مرحله شهری مسابقات با کیفیت بسیار خوب و در سالن‌های مطلوب و با همکاری اداره ورزش و جوانان مشهد و حضور داوران مجرب برگزار می‌شود.

نخعی شریف یادآور شد: مسابقات بانوان از اول تیرماه آغاز شده است که پس از پایان مرحله مقدماتی مرحله شهری آن پیگیری خواهد شد.

مدیر امور تربیت‌بدنی ورزش همگانی شهرداری مشهد با بیان اینکه امسال برای نخستین بار ثبت‌نام اینترنتی برای شرکت در مسابقات وجود دارد گفت: ثبت‌نام دستی و کاغذی برای مجموعه معضلاتی را به وجود آورده بود که با بررسی و نیازسنجی انجام شده اقدام به تهیه نرم‌افزار سامانه ثبت‌نام شدیم که از سه ماه گذشته فرایند اسم‌نویسی آغاز شده و مسابقات با شروع تابستان استارت خورد.

وی افزود: این سامانه شش ماه به صورت آزمایشی با هزینه نزدیک به ۷۰ میلیون تومان و یک سال و نیم بررسی، کار خود را آغاز کرده است که امیدواریم این سامانه بتواند با ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی که دارد سربلند بیرون بیاید.

نخعی شریف اعلام کرد: متقاضیان شرکت در این المپیاد ورزشی می‌توانند به مراجعه به سایت sport. mashhad. ir ثبت‌نام خود را انجام دهند.

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری مشهد افزود: شهرداری متولی ورزش استان نیست ولی براساس احساس تکلیف برنامه‌هایی را برای شهروندان برنامه‌ریزی کرده و وارد این مقوله شده ‌است.

نخعی شریف در پاسخ به سوالی در خصوص ایستگاه‌های تحویل دوچرخه‌ که در سطح شهر افتتاح شده است، تصریح کرد: پیست‌های دوچرخه سواری زیر مجموعه سازمان حمل و نقل شهری بوده و از این بعد به آن نگاه می‌شود و ما در راه‌اندازی آن نقشی نداشته ایم اما با توجه به مشکلات و شرایط سخت واگذاری دوچرخه‌ها به شهروندان جلساتی برگزار شده و تاکید کرده‌ایم که باید به این امور نگاه فرهنگی اجتماعی صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: برای رفع مشکلات این امر مهم هیات دوچرخه ‌سواری و مدیریت تربیت بدنی باید ورود پیدا کنند و امیدوارم این جلسات نتایج و خروجی خوبی داشته باشد.

نخعی شریف گفت: در حال حاضر تعامل خوبی با آموزش و پرورش استان صورت گرفته است همچنین در سال ۸۹ طرح «محله، ورزش و مدرسه» ما ملی شد که در آن سعی شد از امکانات و فضای مدارس در ساعات تعطیلی، استفاده کرده و در اختیار شهروندان و پرداختن به ورزش قرار گیرد.

وی افزود: در اداره کل ورزش و جوانان پیش از این مقاومت‌هایی برای همکاری با شهرداری وجود داشت اما با حضور دکتر هاشمی جواهری این مقاومت شکست و در حال حاضر نیز با حضور صبوریان به عنوان مدیر جدید اداره کل ورزش و جوانان قول و قرارهایی برای کارهای مشترک گذاشته‌ایم که اگر به ۵۰ درصد آن قرارها نیز عمل کنیم اتفاقات خوبی برای ورزش استان خواهد افتاد.

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری مشهد تصریح کرد: کیفی‌سازی زمین‌های روباز در برنامه‌های ما وجود دارد و در حال حاضر ۱۱۰ زمین دارای نور است که قابلیت استفاده در شب را دارند، همچنین زمین‌های چمن مصنوعی و والیبال ساحلی نیز در نظر گرفته شده که به هیات هندبال استان قول داده‌ایم تا یک زمین هندبال ساحلی ساخته شود ولی هیات نیز باید در ادامه راه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

نخعی شریف در خصوص وسایل بدنسازی پارکی نیز عنوان کرد: از سال ۸۵ نصب این وسایل آغاز شد که با توجه به وجود ۴۸۰ پارک و بوستان خطی در شهر مشهد، در حال حاضر بیش از ۳۶۰ بوستان به وسایل بدنسازی پارکی تجهیز شده است و قرار است در سال جاری در ۱۰۰ بوستان دیگر نیز نصب شود.

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری مشهد با بیان این که استقبال شهروندان از این تجهیزات بسیار خوب بوده است، تصریح کرد: امروزه دستگاه‌های بدنسازی بخشی از بوستان‌ها شده است و با توجه به اینکه هر ست از این دستگاه‌ها هزینه‌ای مناسب نزدیک به ۶ میلیون تومان با نصب دارد، می‌توانیم دیگر بوستان‌ها را نیز در این خصوص تجهیز کنیم.

وی با اشاره به بحثنقص برخی از این دستگاه‌ها عنوان کرد: سال گذشته نیز برای بهبود و تعمیر این وسایل جلساتی برگزار شد تا مشکلات آن رفع شود همچنین بحثاستفاده نادرست از این دستگاه‌ها نیز وجود دارد و این درحالی است که با نصب تابلوهایی در کنار این دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که تنها برای استفاده ورزشی است اما باز هم شاهد بحثوندالیسم بوده‌ایم و خسارات و ضررهای زیادی به وسایل ورزشی سطح شهر وارد شده است.

وی افزود: میزهای تنیس روی میز و فوتبال دستی بیشترین آسیب را دیده‌اند که ما مجبور شدیم میزهای فوتبال دستی را جمع کرده و به مکان‌های محدودتر ببریم.

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری مشهد سرانه استاندارد ورزشی را ۴ متر مربع خواند و افزود: این مقدار در ایران ۱.۵ متر مربع است در حالی که سرانه استاندارد ورزشی در شهر مشهد ۳۶ و یا ۲۸ سانتیمتر است و در خصوص آمار دقیق آن اطلاعی در دست نیست، به همین دلیل تلاش کردیم تا تعداد سالن‌هایی که در این مدت اخیر به اماکن ورزشی سطح مشهد اضافه شده است را نیز به آمار اضافه کنیم تا شاید مقدار سرانه ورزشی مشهد افزایش یابد.

وی با اشاره به سرانه ورزشی در مناطق شهرداری مشهد نیز گفت: در مناطق یک، هشت و ثامن آمار سرانه ورزشی پایین است و در مناطق چهار، نه و پنج در این زمینه آمار خوبی وجود دارد که این موضوع به وجود اماکن روباز و ورزشی برمی‌گردد.

نخعی شریف در خصوص تعداد کسانی که در مشهد به ورزش می‌پردازد نیز گفت: کسانی که در هفته سه بار و هر مرتبه نیم ساعت ورزش می‌کنند شامل این آمار می‌شوند که در این صورت می‌توان گفت ۵ درصد از مردم ورزش می‌کنند ولی اگر بخواهیم تعداد کسانی که در یک همایش پیاده‌روی حضور می‌یابند را مدنظر قرار دهیم چیزی حدود ۱۳ درصد می‌شود.

مدیر امور تربیت‌بدنی همگانی شهرداری مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه شهرداری مشهد در حوزه ورزش همگانی عنوان کرد: بودجه در این زمینه به دو بخش عمرانی و جاری تقسیم می‌شود؛ در سال ۸۵ بودجه جاری ۲۸۶ میلیون تومان بود در حالی که در سال ۹۳ این مبلغ به ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در بحثعمرانی نیز بودجه ۱۵ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است، خوشبختانه در خصوص بودجه هیچ تغییری وجود نداشته و حتی روند روبه‌رشدی دیده می‌شود و نگاه اعضای شورای شهر مشهد نیز به این مقوله مثبت است.

نخعی شریف ادامه داد: در جلسه‌ای که آخرین دفاع از بودجه تربیت بدنی همگانی شهرداری بود یک میلیارد تومان نیز به بودجه عمرانی جهت ساخت زمین‌های ورزشی روباز و کیفی‌سازی آن تعلق گرفت.

وی در خصوص جشنواره شهر شاد و تغییر رویکرد شهرداری تصریح کرد: در این خصوص تغییر رویکردی داشتیم اما این تغییر رویکرد در برگزاری این مراسم تغییرات جدی ایجاد نکرد؛ با توجه به اینکه پیش از این به صورت متمرکز برگزار می‌گردید اما از این پس در کنار آن به صورت جشنواره‌های کوچک‌تر در مناطق مختلف شهرداری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره در اعیاد مبعثتا تولد حضرت عباس(ع)، ‌ نیمه شعبان، عید فطر، دهه کرامت، عید غدیر و قربان و نیز دهه ۲۲ بهمن برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز