خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی

تعیین سه روز ملی برای خراسان رضوی نشان از غنای فرهنگی این استان است

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت:تعیین سه روز ملی برای خراسان رضوی نشان از غنای فرهنگی این استان است.

به گزارش ایلنا، جلسه مشترک انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی در دفتر معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

در این نشست محسن صادقی معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی، ضمن تشکر از تلاش نهادهای فرهنگی و اجرایی استان گفت: تعیین سه روز ملی با عناوین روز ملی فردوسی، خیام و عطار برای خراسان رضوی افتخاری بزرگ است که این نشان از غنا و پیشینه  فرهنگی این استان است.

وی ادامه داد: ضروری‌است در راستای هویت بخشی و آشنایی نسل سوم با مفاخر استان، جدول مفاخری که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر شهرستان به طور مجزا طراحی شده است عملیاتی شود و مفاخر در هرشهرستان معرفی شود.

وی با تاکید بر آنکه از کارهای کلیشه‌ای و تکراری در تدوین برنامه‌های پیش بینی شده بپرهیزید افزود: ضروری‌است دستگاه‌ها با ارائه برنامه نو وماندگار به معرفی مفاخر استان بپردازند.

صادقی با تاکید برآنکه عطار، فردوسی، خیام این مفاخر بزرگ استان ملی نیستند بلکه به تمام کشورهای فارسی‌زبان تعلق دارند گفت: ضروری‌است در بزرگداشت‌ها و مراسم‌ها میزبان سفیران این کشورها باشیم تا این مراسم در عرصه بین‌المللی نیز پیگیری شود.

وی بر همکاری دستگاه‌ها در بزرگداشت این مفاخر تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های عضو با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و اعتبارات ملی خود این مهم را در استان اجرا کنند.

وی بر حضور آستان قدس رضوی در بزرگداشت مفاخر به ویژه مفاخر دینی در مشهد تاکید کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال بخش ویژه علمی با حضور دو دانشگاه در نیشابور اجرا می‌شود ضروری‌است با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد هماهنگی‌های لازم میان تمام دانشگاه‌های استان صورت گیرد و کاری فاخر و قابل قبول انجام شود.

وی بر اطلاع‌رسانی متمرکز درباره برنامه‌های فرهنگی و هنری ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی توسط دبیرخانه ستاد  و انجمن آثار مفاخر استان تاکید کرد.

صادقی برگزاری کنگره توس تا نیشابور را فعالیت فاخر در حوزه فرهنگی خواند و افزود: فعالیت‌های فرهنگی و هنری فاخری توسط دبیرخانه تدوین شده است که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها برای باشکوه‌تر برگزار شدن فعالیت‌ها همت کنند.

 وی تاکید کرد: نقش رسانه ملی در اطلاع رسانی و اعلام برنامه‌ها بسیار تاثیرگذار است که ضروری است بیش از گذشته  صداوسیمای مرکز خراسان رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات استانی و کشوری رسانه ملی در این راستا گام بردارد.

در ادامه این مراسم سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی و هنری پیش بینی شده در ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه‌ها بزرگداشت سه مفاخر استان، شامل همایش‌های علمی، برنامه‌های ادبی و هنری، آیین‌های ویژه و کارگاه‌های هنری، گلباران،  برنامه‌های هنری و نمایشی همزمان با روزهای ملی این مفاخر در مشهد و نیشابور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به کنگره ملی از توس تا نیشابور اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده حضور میهمانانی از خارج از کشور را در این ایام خواهیم داشت.

وی گفت: ما در خراسان بزرگانی همانند؛ خواجه نصیر، غزالی، خواجه‌نظام‌الملک و مطهری ... که هرکدام سهم بسیار زیادی در ارتقای علم و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی دارند .امیدوارم بتوانیم در سال‌های بعد برای این بزرگان هم برنامه‌های متفاوتی داشته باشیم.

غلامحسین علیپور، سرپرست دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان در این نشست گفت: ما در روزهای ملی عطار، خیام و فردوسی برنامه‌های مختلفی را در نظر داریم که امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان برنامه‌هایی در شأن این سه شخصیت فرهنگی برگزار کنیم.

وی افزود: در سال جاری اساسنامه دو بنیاد و دو جایزه علمی و فرهنگی و هنری به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی و حکیم عمر خیام نیشابوری با مشارکت و همکاری اصحاب فرهنگ و هنر تدوین و برای تصویب با موافقت وزیر ارشاد به وزارتخانه متبوع ارسال کرده‌ایم  که امید است هرچه سریع‌تر مراحل تصویب طی شود.

در ادامه مراسم زارع صفت مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ضمن ارائه برنامه‌ها و آیین‌ها بزرگداشت مفاخر درروز های ملی برضرورت توجه به سایر مفاخر فرهنگی در سراسر استان تاکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد: ضروری است در سطح ملی برنامه‌های فاخری را در کشور برای بزرگداشت این مفاخر استان داشته باشیم.

در ادامه جلسه حقیقی معاون فرماندار نیشابورگفت: ستاد بزرگداشت مفاخر در نیشابور تشکیل شده و برنامه‌ها را با هماهنگی ستاد استان تدوین و اجرا خواهد کرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان شهرداری، صداوسیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و دانشگاه فردوسی مشهد ضمن ارائه برنامه پیشنهادات اجرایی خود را برای همکاری با ستاد اعلام کردند.

کد خبر : ۳۵۳۹۰۶