خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد انتخابات کشور:

رای مردم حق الناس و صندوق رای امانت است

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۵۷۰

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، هیچ تشخیص و تکلیفی غیر از قانون و رعایت آن در این انتخابات ندارند.

به گزارش ایلنا، محمدحسن مقیمی در همایش آموزشی، توجیهی منطقه‌ای دست اندرکاران انتخابات استان های خراسان رضوی، تهران، گلستان، مازندران و هرمزگان، ویژه برگزاری مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: رعایت کامل قانون، اعتقاد تمام به حق الناس بودن آرای مردم و بی طرفی مجریان در انتخابات موجب برگزاری انتخاباتی با کمترین مشکل، حواشی و شکایت در کشور شد.

وی اظهار کرد: دور اول انتخابات در هفتم اسفندماه در حالی به سرانجام رسید که سه اصل حق الناس بودن رای مردم به عنوان نظر موکد رهبر معظم انقلاب و رعایت کامل قانون و بی طرفی در انتخابات محورعمل بود و مردم هم این بی طرفی مجریان و دولت را در برگزاری انتخابات بخوبی احساس کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: نتیجه این قانونمداری و بی طرفی را هم در حضور گسترده مردم دیدیم و نظرات مردم در مناطق مختلف کشور اعم از نواحی عشایری، مرزی، روستایی، شمال و جنوب شهرها حاکی از این است که انتخاباتی بی طرفانه و قانونمند برگزار و از آرای مردم به خوبی صیانت شد.

وی تصریح کرد: عملکرد دولت به حدی در برگزاری انتخابات شفاف و روشن بود که امروز همه افراد اعم از کسانی که رای آورده یا نیاورده اند، همراهان دولت، منتقدان و حتی کسانی که با دولت خیلی زاویه دارند به برگزاری بی طرفانه انتخابات و صحت کامل آن معترفند.

مقیمی با تاکید بر اینکه این محورها همچنان در برگزاری مرحله دوم انتخابات در دهم اردیبهشت ماه مبنای عمل خواهد بود، افزود: انتخابات در عین آنکه پروژه ای بزرگ و وسیع وهمه جانبه با حضور یک میلیون نفرعوامل دست اندرکار بود در نهایت امنیت برگزار شد و رضایت مردم را در پی داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در عین حال در برخی موارد کمبودها و نواقصی نیز وجود داشت که وظیفه ما به عنوان مسئولان اجرایی به حداقل رساندن این ضعف ها است.

وی با اشاره به ثبت نام 12 هزار نفر برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمی توانستند این حضور چشمگیر و گسترده را بدرستی تحلیل کنند در حالی که هرگاه مردم در امر خیری پیشقدم می شوند یعنی می خواهند سهم و حق خود را ادا کنند و این حضور را مجریان انتخابات به فال نیک گرفتند و نتیجه آن مشارکتی حداکثری و ارزشمند برای کشور بود.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: مردم هم عموما به افرادی تحصیل کرده و متخصص رای دادند که ترکیب منتخبان به طور نسبی خوب است.

مقیمی با اشاره به اهمیت قانون در برگزاری انتخابات گفت: در این راستا آموزش قوانین، مقررات و آیین نامه های قانونی به طور کامل به مجریان صورت گرفت زیرا هر اقدام در جریان برگزاری انتخابات یک مبنای قانونی دارد و نمی توان اقدامی صورت داد مگر آنکه یک قانون مصوب برای آن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سایه این قانونمداری مشکلات و مسائل هم بسیار اندک بود و از 207 حوزه انتخاباتی در کشور نتایج 206 حوزه تایید شد و تنها یک حوزه باقی مانده که از سوی شورای نگهبان بازرس برای بررسی اولیه فرستاده شده و امیدواریم سریعتر نتیجه تایید انتخابات این حوزه هم مشخص شود.

وی ادامه داد: به دلیل رعایت قانون و مقررات از 206 حوزه انتخابیه هم فقط در یک حوزه ابطال صندوق داشتیم و بر این مبنا تاکید بر آن است که هر اقدام در انتخابات مستند به قانون و مواد و تبصره های قانون انتخابات انجام شود تا همان اعتراض های معدود و اندک هم به صفر برسد.

مقیمی با اشاره به نقش مهم انتخابات در کشور گفت: انتخابات شکوهمند نمادی از مردم سالاری دینی است و برای برگزاری شکوهمند آن نیازمند قانونمندی و حفظ سلامت انتخابات در همه مراحل و حضور حداکثری مردم و رقابتی و پرشور هستیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر رعایت و توجه ویژه به قانون در این مرحله هم گفت: این قانون مداری بویژه در بحث تبلیغات انتخاباتی که در مرحله اول مواردی از تخلف روی داد باید بیشتر محور عمل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نصب بنر تنها در برابر ستادهای اصلی تبلیغاتی مجاز است، گفت: در انتخابات مرحله نخست در مقابل همه ستادها و سطح شهرها این بنرها زده شد که در این مرحله نباید این امر روی دهد و باید قانون اجرا و رعایت شود.

رئیس ستاد انتخابات ادامه داد: نامزدهای هر منطقه دعوت و توجیه شوند که اگر خارج از چهارچوب قانونی اقدام کنند تبلیغات غیرقانونی آنها امحا می شود و اجرای قانون برای همه نامزدها یکسان خواهد بود.

وی تاکید کرد: با رفتارهای غیرقانونی چون شام و ناهار و کارت هدیه و خرید رای و غیره باید برخورد قانونی شود ضمن آنکه افراد در مرحله دوم می توانند در همان حوزه ای که در مرحله نخست رای داده اند، آرای خود را به صندوق بیندازند و از جابه جایی و انتقال رای دهندگان هم جلوگیری می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: رای مردم حق الناس و صندوق رای امانت است و باید از این امانت حفاظت کنیم وهیچ فردی از مجریان حق دخالت در انتخابات و فرآیند آن و تبلیغ له یا علیه نامزدها را ندارد.

وی در بحث امنیت انتخابات هم گفت: در مرحله قبل برای نخستین بار انتخابات بدون هیچ برخورد امنیتی و بی نظمی که نیاز به قوه قهریه باشد، برگزار شد و در هیچ نقطه ای از کشور مشکلی نداشتیم.

مقیمی افزود: در مرحله دوم انتخابات مجلس نیز باید بررسی شود اگر مشکل امنیتی و درگیری های قومی، قبیله ای و طایفه ای در جایی وجود دارد برای آن نسخه عملیاتی و اجرایی تدوین و از درگیری ها پیشگیری شود.

معاون سیاسی وزیر کشور، حفظ آرامش و نشاط سیاسی و حضور تشکل های سیاسی در این عرصه را از دیگر محورهایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: برخورد با تخلفات انتخاباتی باید سریع و فوری انجام شود.

مقیمی ادامه داد: هیچ فردی از هیچ قوه، نهاد و دستگاهی، به جز هیات های اجرایی و نظارت، بازرسان وزارت کشور و نمایندگان داوطلبان حق حضور در شعب اخذ رای را ندارند.

وی ادامه داد: هرچه بی طرفی دست اندرکاران در انتخابات محسوس تر باشد و همه اقدامات شفاف و مستند و بر اساس قانون باشد، حضور و مشارکت مردم گسترده تر خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در بسیاری موارد، آنچه که برخی برای خود تکلیف می دانند، آثار سوء آن بر جامعه بسیار گسترده است، افزود: ما در جریان این انتخابات توانستیم قانونمدارانه عمل کرده و اعتماد مردم را کسب کنیم و در مرحله دوم هم فقط قانون ملاک عمل است تا بتوانیم پاسخگوی عملکرد خود در قبال مردم باشیم.

در این نشست معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی و روسای ستاد انتخابات و مدیران کل سیاسی، انتخاباتی، دبیران ستادها، فرمانداران و بخشداران استان های خراسان رضوی، تهران، گلستان، مازندران و هرمزگان حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز