خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری و آمار وزارت کشور:

تحقق دولت الکترونیک در راستای اقتصاد مقاومتی است

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور گفت: اگر بخش خصوصی فرآیند روان، صریح و شفاف داشته باشد توانسته‌ایم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، توسعه شفافیت، بهبود فرآیند، افزایش بهره وری و توسعه فضای رقابتی از ملزومات اقتصاد مقاومتی است که در دولت الکترونیک محقق خواهد شد.

به گزارش ایلنا، شجاعان در همایش «هم اندیشی سالیانه مدیران دفا‌تر پیشخوان خراسان رضوی» که دیشب در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: کاهش تصدی‌گری عامل موثری در توسعه دولت الکترونیک خواهد بود، از این رو همواره دولت‌های پیشرو به سمت کاهش تصدی‌گری حرکت کردند بنابراین اگر ما بخواهیم جزء کشورهای پیشرو باشیم باید این مهم را در دستور کار قرار دهیم.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه رتبه ایران در دولت الکترونیک مطلوب نیست، تصربح کرد: وضعیت کشور از منظر شاخص‌های الکترونیک مطلوب نیست، به طور مثال جایگاه کشور در سال ۲۰۱۲، ۱۱۴ بوده و در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۵ کاهش یافته است، علاوه بر اینجایگاه ایران در میان مشورهای منطقه هم خوب نیست، چرا که از میان ۲۳ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته رتبه ۱۴ را به خود اختصاص داده‌ایم که با افق ۱۴۰۴ فاصله بسیار داریم، کشورهای کوچک منطقه این مسیر را بسیار سریع طی می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری و آمار وزارت کشور با اشاره به وضعیت بیکاری در قشر تحصیل کرده خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان تحصیل کرده در حوزه فناوری اطلاعات دانش دارند، از این رو باید از ظرفیت آنان به نحو احسن استفاده شود.

شجاعان با اشاره به اینکه دانشگاه نیروهای خوبی را تربیت می‌کند، خاطرنشان کرد: اما مسلم است که فرآیند‌ها دچار مشکل هستند و مدیریت هم دارای ضعف است، از این رو تا می‌توانیم باید بدنه دولت را کوچک و برون سپاری کنیم.

وی با بیان اینکه اگر دفا‌تر پیشخوان به نحو احسن اقداماتشان را انجام دهند، بسیار ارزشمند تلقی می‌شوند، خاطرنشان کرد: تجربه مدیریت نشان می‌دهد هر کجا به مردم اعتماد کردیم نتایج مطلوب تری به دست آوردیم هر چند که دولت‌ها به بخش خصوصی در تمام دنیا با مشکلات و مسائلی مواجه است.

مشاور وزیر کشور با اشاره به اینکه تحقق دولت الکترونیک در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: اگر بخش خصوصی فرآیند روان، صریح و شفاف داشته باشد توانسته‌ایم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، توسعه شفافیت، بهبود فرآیند، افزایش بهره وری و توسعه فضای رقابتی از ملزومات اقتصاد مقاومتی است که در دولت الکترونیک محقق خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری و آمار وزارت کشور افزود: مصوبه تغییرات ساختاری دفا‌تر پیشخوان به زودی در شورای عالی اداری به تصویب خواهد رسید و امیدواریم این اتفاق به شکل میمون و مبارکی رخ دهد.

شجاعان با بیان اینکه نظارت بر دفا‌تر پیشخوان دولت باید به انجمن‌های صنفی واگذار شود، اظهار کرد: دفا‌تر پیشخوان خدمات خود را با سرعت و قیمت کمتر از دولت انجام می‌دهند، حال اگر این مجموعه هر چه شفاف‌تر عمل و نظارت کند بهتر عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل انتخابات مقداری از دفا‌تر پیشخوان غافل شدیم، خاطرنشان کرد: بازنگری در نرخ خدمات بتید توسط کمیته نرخ گذاری صورت گیرد، توسعه خدمات در دفا‌تر هم کار دشواری است، هر چند که ما نمی‌توانیم معجزه کنیم اما تلاش خودمان را بر این امر معطوف می‌کنیم.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه باید نحوه برخورد با ارباب رجوع و نحوه برخورد با متخلفان به خوبی در دفا‌تر پیشخوان تعریف شود، افزود: دکتر روحانی تاکید ویژه‌ای بر دولت الکترونیک دارند و بر این اعتقاد هستند که تا می‌توانیم باید ارتباط حضوری مردم با دستگاه‌های دولتی را به حداقل برسانیم، ایشان معتقدند که کار مردم باید توسط مردم صورت گیرد.

کد خبر : ۳۷۰۶۶۳