خبرگزاری کار ایران

رشیدیان:

هر کجا هستیم به زبان‌فارسی سخن بگوییم/ راز ماندگاری شاهنامه ریشه در بنیان اندیشه اسلامی دارد

استاندار خراسان‌رضوی گفت: هر کجا هستیم به زبان‌فارسی سخن بگوییم چراکه زبان‌فارسی سند هویت ما است.

به گزارش ایلنا، علیرضا رشیدیان در همایش علمی فرهنگی «شاهنامه پس از شاهنامه» که به مناسبت بزرگداشت روز ملی فردوسی در تالار علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی یکی از مولفه‌های دهویت و موجودیت ما پس از مسلمانی است که مرهون وجود پر برکت و تلاش خستگی ناپذیر ادیبان به دلیل عشق به مردم و این دیار کهن بوده و فردوسی نیز پیشقراول این کاروان است، به عبارتی فردوسی با درک عمیق به زبان شیرین و شیوای فارسی است که با استادی تمام با آفرینش اثر شاهنامه زبان فارسی را از سقوط نجات بخشیده است.

وی با بیان اینکه زبان فارسی سند هویت ایران است، افزود: فردوسی ۳۰ سال از بهترین دوران زندگی خود را به تالیف شاهنامه گذراند، از این رو می‌توان اذعان کرد زبان فارسی سند هویت ایران است. هر جا که هستیم به زبان فارسی سخن بگوییم.

استاندار خراسان‌رضوی افزود: ادیبان و شعرای دیگر همچون حافظ، عطار، مولانا از سرچشمه فردوسی سیراب شدند. شاهنامه فردوسی یک تاریخ باشکوه از آغاز اسلام را در خود جوی داده و دغدغه زندگی اسلامی را در خود جای داده، از روابط خانوادگی، منش زندگی توام با آرامش در این اثر عظیم گنجانده شده است.

رشیدیان افزود: راز ماندگاری اثر سترگ فردوسی ریشه در بنیان اندیشه اسلامی دارد، برگزاری چنین همایش‌های نقش کلیدی در شناسایی و شناساندن حکیم فردوسی دارد و امیدواریم این امر با همکاری نخبگان علمی، اصحاب فرهنگ و هنر محقق شود و این شخصیت بزرگ در سطح جهان و منطقه و کشورهای همزبان بیش از پیش شناسانده شود.

وی با اشاره به مشهد ۲۰۱۷ افزود: این مناسبت با شکوه می‌تواند گستره بیشتری را برای زمینه‌سازی رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ فراهم کند، از این رو باید از هماکنون باید برنامه ریزی در خصوص رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ باید صورت گیرد.

کد خبر : ۳۷۰۷۶۶