خبرگزاری کار ایران

در خراسان رضوی آغاز شد؛

پیش‌بینی مایه‌کوبی 3/3 میلیون راس دام علیه تب برفکی

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۲۱۴

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز عملیات واکسیناسیون حدود 3/3 میلیون راس دام سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر به ایلنا ، افزود: طبق پیش بینی ها، در این مرحله، حدود 50 درصد از دام های سبک استان به تعداد بیش از 3 میلیون راس و نیز بیش از 300 هزار راس دام سنگین از 31 اردیبهشت ماه جاری تحت پوشش عملیات ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می گیرند.

دکتر محسن عابدزاده، رویکرد این مجموعه را در این مرحله بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست.

وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رساندن خسارات ناشی از بیماری، بخشی از دام های سبک استان با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی– قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت و کانون های بیماری در سال‌های گذشته و دام های عشایری در اولویت عملیات واکسیناسیون است.

 دکتر عابدزاده ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت و گزارش‌دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد گرفت.

 وی با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطر نشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد و نیز صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از تزریق واکسن تب برفکی و درصورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای- بهداشتی و رعایت مفاد  سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود.

 عابدزاده تاکید کرد: با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب کرده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هر نوع دام، اکیداً خودداری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز