خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حکیم عمر خیام شخصیت استثنایی و نابغه‌ای نادر است

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۳۲۶

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی سخن از حکیم عمر خیام به زبان می‌آوریم در حقیقت با شخصیت استثنایی و نابغه‌ای نادر روبرو هستیم.

به گزارش ایلنا، علی اصغر کار اندیش در اختتامیه کنگره ملی از توس تا نیشابور که به مناسبت بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری در آرامگاه این شاعر و منجم و اندیشمند ایرانی برگزار شد، افزود: چنین نوابغی معمولا در هر سده و گاه در هر هزاره کمتر از تعداد انگشتان یک دست، پا به عرصه وجود می گذارند و وجود آنها برای هر فرهنگ و تمدنی غنیمتی بزرگ و گنجینه‌ای تمام ناشدنی است از این منظر واکاوی شخصیتی ژرف و هوشمندی چون حکیم عمر خیام کار هر کسی نیست.

وی‌اظهار داشت: مقام علمی خیام چنان است که هرکدام از اهل علم و فضل و فرهنگ در طول زمان، لقبی‌ارجمند و شایسته به او داده‌اند و خیام در بین مشاهیر ایران، صاحب بیشترین القاب به‌شمار می‌آید.

کاراندیش گفت: شاید بتوان گفت شعر آخرین و تفننی‌ترین تخصص خیام بوده که با آن شهره عالم شده است در حالی که او پیش از آن که شاعر باشد فیلسوفی ژرف اندیش، ریاضیدانی مبتکر و ستاره شناسی متبحر است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاه‌شماری ایران در دوره سلطنت ملک شاه سلجوقی دانست.

وی ادامه داد: خیام در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی و حتی تحلیل و تفسیر موسیقی استاد بود.

کاراندیش بیان داشت: خیام زندگی‌اش را به عنوان ریاضیدان و فیلسوفی شهیر سپری کرد در حالی که معاصران‌اش از رباعیاتی که امروز مایه شهرت و افتخار اوست بی خبر بودند تا جایی که مشاهیری  نظیر نظامی عروضی یا ابوالحسن بیهقی که معاصران خیام به شمار می روند از شاعری او ذکری به میان نیاورده اند.

وی افزود: خیام شاعری ژرف اندیش و روشن بین است. او در شعرش سرنوشت بشر را می سراید.خیام شخصیت ویژه ای دارد. شخصیتی عمیق و قابل بحث که کشف اش کنکاشی دقیق تر و پژوهش هایی وسیع تر می طلبد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زبان خیام در شعر طبیعی و ساده و از تکلف به دور است و در شعر پیرو کسی نیست، هدف خیام از سرودن رباعی، شاعری به معنی متعارف نبوده بلکه به واسطه داشتن ذوق شاعری نکته بینی های فلسفی خود را در قالب شعر بیان کرده است.

وی ادامه داد: خیام در اشعارش بی اعتباری دنیا و ناپایداری هستی انسان را به تصویر می کشاند. زبان تند و تیز خیام در رباعیات، تازیانه ای بر زاهدان دروغین و ریاکار است.

کاراندیش اظهار داشت:برخی حافظ را نیز پیرو و متاثر از خیام می‌دانند با این تفاوت که خیام فیلسوف است و حافظ عارف، خیام افکار فلسفی خود را بدون پرده پوشی در شعر می آورد اما حافظ که فلسفه نمی داند این نقص را با الهامات شاعرانه و تشبیهات و تلمیحات زیبا جبران می کند.

وی افزود: بسیاری از فلاسفه و نویسندگان شهیر مغرب زمین چون موریس بوشور، آندره ژید، ژان لاهور، شارل گرولو، مارک برنارد و ژان شاپلن در آثارشان تحث تاثیر خیام بوده اند و از او مایه گرفته اند. دو کامارگو، شاعر اسپانیایی نیز افکار خیام را در قالب شعر نو ریخت و متن اسپانیایی آنها را در سراسر آمریکای لاتین و متن فرانسوی را در اروپا رواج داد.

کاراندیش گفت: شعر خیام، در قالب رباعی، شعری کوتاه، ساده و بدون هنرنمایی فض فروشانه و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم خیام را در یک کلام تعریف کنیم او به معنای کامل کلمه حکیم است و حکمت بالاترین مرتبه دانایی است، چیزی که دانش پژوهان در روزگار ما بدان اعتقاد راسخ دارند. حکمت یعنی جامعیت و حکیم متفکری است که جامعیت دارد و از مجموعه دانش های روزگار خود، البته به نسبت های مختلف آگاه است .

کاراندیش افزود: حکمت ناظر بر فلسفه ای است که رنگ اخلاقی و ایمانی و حال و هوای اشراقی دارد. شعر فارسی نیز اخلاقی و ایمانی است و خاستگاهش عاطفی و احساسی و جلوه گاه مسائل و مباحثی است که با دل و عشق پیوند دارد. به همین علت به شاعران بزرگ که جامع دانش های روزگار خویش بوده اند، لقب حکیم داده اند.

وی ادامه داد: دانشمندانی چون خیام، پیشروان و آفرینندگان بخش هایی از دانش هایی از دانش بشری بوده و در چند حوزه سرآمد روزگار خویش بوده اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از مسئولان استان و شهرستان و اصحاب فرهنگ و هنر اظهار داشت: بیایید قدر حکیمان و دانشمندان مان را بیش از پیش بدانیم و فرزندان مان را با سیره و شیوه زندگی و آثار آنها بیشتر آشنا کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی: ستاره شهرت خیام در آسمان هفتم نورافشانی می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: گفتار در باب گرانمایه عارف رباعی سرا، حکیم ریاضیدان، غیاث الدین خیام نیشابوری از توان ما بر نیاید که ستاره شهرت او در آسمان هفتم نورافشانی می کند.

سید سعید سرابی در اختتامیه کنگره ملی شعر از توس تا نیشابور که در آرامگاه خیام در نیشابور برگزار شد افزود: واپسین گام محافل شاعرانه های خراسان را در بازپسین ایام بهشت ماه‌های بهار به شکرانه نشسته ایم که تلاش خالصانه تمامی فرهیختگان در برگزاری با فرّ و جلال جشن‌های پیوند توس باستانی را با شادیاخ به جشن و سپاس بنشینیم و فخر فروشیم بر پرتو پر تلالو مفاخر شعر پارسی در اقصی نقاط ایران و جهان.

وی اظهار داشت:به جمع نشستن ما تنها به واسطه ستایش است به درگاه احدیت که ما را خادم عرصه فرهنگ قرار داد تا مباهات فرهنگ و هنر خراسان و ایران را به شنوای جهانیان برسانیم چرا که رسالت این خادمی، بر آن است که پیوسته بنا به بضاعت خود اسبابی را فراهم آورد تا جلوه و زیبایی ادب و هنر ناب را با مفاخر و مشاهیر خویش به ابصار و  افکار عموم بنمایاند تا سدی بنا نهاده شود برابر ترفندهای لعابین و به زخرف اندود در کمین نشسته در فراسوی مرزهای این سرزمین.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فضای این روزهای اردیبهشتی ترین شهر خراسان و کوچه باغ های فیروزه نیشابور بزرگ که عطر سبزه دامانش می تواند هر قریحه ای را بر سر ذوق آورد تا اثری فاخر در گستره فرهنگ این دیارثبت نماید کمی به ابری گراییده است.
وی ادامه داد: گاه شاهدیم که سعی وافر بر انجام مهمات و سربازی در میدان فرهنگ و هنر، با ناملایماتی از جانب دوستان مواجه شده و دشواری های روزهای سخت، بهاری ترین دل ها که همانا هنرمندان و هنردوستانند مکدر می کند.
سرابی افزود: متولیان ساحت هنر، با مدد از فیض باریتعالی و سایه ی عنایت ولی نعمت خراسان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) با دقت نظر و دریافتی که از ویژگی، جایگاه و موقعیت معنوی و مذهبی استان، به خصوص کهن شهر نیشابور که سبقه ی دیرین آن بر اذهان پوشیده نیست، در جهت اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری دارند، همواره بر آن بوده اند تا گام های موثر و قانونمندی برای استمرار رویدادهای فاخر و اصیل ایرانی و  اسلامی بردارند و در این راه حساسیت های لازم را در نظر داشته و از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهند کرد.
 
تجلیل از برگزیدگان ایستگاه پایانی توس تا نیشابور
در اختتامیه کنگره ملی شعر از توس تا نیشابور با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.
جشنواره ملی شعر از توس تا نیشابور در آرامگاه حکیم عمر خیام، با حضور علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مسوولین با تجلیل از برگزیدگان به ایستگاه پایانی رسید.

بنا به رای هیات داوران در این آیین در بخش ویژه غزل از محمد حسین کلیان، نازنین زهرا عمارلو و محمد زارعی، در بخش غزل با موضوع آزاد علی اصغر داوری ترشیزی، محمد رمضانی فرخانی، علیرضا رجبعلی زاده، محمد رسول بهمنی، علی فردوسی و سیده تکتم حسینی به عنوان برگزیدگان این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

بنا به این گزارش در بخش فولکلور عباس باقریه، سهیل سعادت تقدیر شدند.

در بخش شعر سپید با موضوع ویژه ملیحه سادات قاضی، رحمت الله برمکی، پیام جهانگیری در بخش شعر سپید با موضوع آزاد اسماعیل بختیاری، مجتبی صفدری، ستار جانعلی پور، حسین رحمانی، مصطفی هراتی  و علی رضا جهانشاهی به عنوان برگزیدگان این بخش تقدیر شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز