خبرگزاری کار ایران

قوسیان:

مکانیزاسیون موجبات تبدیل و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی را فراهم می‌سازد

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۲۸۴

رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت مکانیزاسیون در خراسان رضوی پرداخت .

به گزارش ایلنا، قوسیان مکانیزاسیون را به کارگیری ماشین و تجهیزات در فرآیند تولید محصولات کشاورزی با هدف افزایش تولید، کاهش هزینه‌ها، کاهش صعوبت کاری، انجام به موقع عملیات و بهبود محصولات دانست.

وی خاطرنشان کرد: مکانیزاسیون به عنوان یک رویکرد موجبات تبدیل و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی را فراهم می‌سازد.

رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به گسترش روز افزون جمعیت و محدودیت منابع آب و خاک ، توسعه فناوری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

وی افزود: یکی از دلایل وجود فاصله و اختلاف زیاد راندمان تولید با عملکرد کشاورزان نمونه و پیشرو در یک منطقه را عدم توسعه فراگیر مکانیزاسیون مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید تولید دانست که این امر ضرورت تخصیص اعتبارات مکانیزاسیون در برنامه توسعه بخش کشاورزی را آشکار می سازد .

قوسیان در بررسی شاخص های مکانیزاسیون گفت: اصولا برای ارزیابی وضعیت مکانیزاسیون از چهار شاخص استفاده می شود که دو شاخص آنها یعنی درجه مکانیزاسیون و سطح مکانیزاسیون مبنای برنامه دوم تا پنجم توسعه بوده است .

وی همچنین تعریف این دو شاخص را نیز این چنین دانست :

1. درجه مکانیزاسیون که عبارت است از مقدار عملیات مکانیزه انجام شده به کل عملیات مکانیزه مورد نیاز و یا به عبارت دیگر نسبت سطحی که در آن عملیات مکانیزه انجام شده به کل سطح.

2. سطح مکانیزاسیون که عبارت است از نسبت مجموع کل توان کششی موجود در کشور به مجموع کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دایمی(بدون احتساب آیش)، البته باید شرایط جانبی یکسان و ثابتی را برای محاسبه این فاکتور در نظر گرفت.

وی همچنین از ابلاغ اعتبارات مرحله چهارم خط اعتباری مکانیزاسیون خبر داد و گفت: مبلغ 783 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری برای خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان و رانندگان حرفه ای استان قرار خواهد گرفت .

قوسیان افزود: کشاورزان استان می‌توانند با مراجعه به سامانه تسهیلات بانکی وزارت جهاد کشاورزی به آدرس http://nbfmaj.ir ثبت‌نام کنند و پس از ثبت‌نام و تعیین نوع ماشین‌آلات و ادوات درخواستی با در دست داشتن کد رهگیری به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه و نسبت به اخذ معرفی نامه برای شعب اعتباری بانک کشاورزی اقدام کنند.

رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی متذکر شد: لیست ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی مشمول تسهیلات در سامانه مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به آدرس www.agmdc.ir برای بهره برداری موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز