خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام رئیسی:

مبارزه با استکبار جهاد کبیر است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آل سعود امتداد نظام استکبار در منطقه است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در نخسین مراسم لیالی القدر که امشب در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مبارزه با استکبار جهاد کبیر است، امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد که اهل جهاد کبیر و کمک به مظلوم باشیم. آل سعود و آل خلیفه امتداد نظام استکبار در منطقه هستند. کمک به مردم مظلوم سوریه، یمن، بحرین، فلسطین و... جز اعتقادات دینی ما و جزء آموخته‌های امیر المومنین علی (ع) به بشر است. امشب می‌بایست با امیر المومنین علی (ع) و فرزندش امام رضا (ع) پیمان ببندیم که دفاع و حمایت از مظلومین عالم در قلب و جان ما است.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه مردم فلسطین سنی هستند اما مظلوم واقع شدند از این رو آن‌هایی که به این مردم ظلم روا داشته‌اند باید مورد تنفر قرار گیرند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شب قدر، شب رحمت، برکت و مغفرت است، تصریح کرد: در وصف لیله القدر در قرآن کریم آمده است که این شب از هزار ماه بر‌تر و بهتر است

وی با طرح این سوال که آیا ارزش لیله القدر برای تمامی انسان‌ها بر‌تر از هزار ماه است؟ خاطرنشان کرد: امام بزرگوار در یکی از کتاب‌هایشان عنوان می‌کنند که حقیقت شب قدر حقیقت درک مقام فاطمه (س) است.

تولیت آستان قدس رضوی شب قدر، شب نزول قرآن بر قلب پیامبر عظیم الشان (س) است، افزود: شب قدر شب قرآن ناطق و قرآن صامت است، از این رو شناخت شب قدر موکول به شناخت حضرت فاطمه (س) است. مقام و جایگاه فاطمه (س) آن چنان بود که رسالت رسول اکرم (س) و ولایت ولی (ع) را حفظ کرد. اگر تلاش فاطمه (س) نبود از رسالت پیامبر (س) و ولایت علی (ع) خبری نبود.

رئیسی با اشاره به اینکه شب قدر شبی است که نزول ملائکه و روح در آن صورت می‌گیرد، عنوان کرد: کسی که به حقیقت لیله القدر برسد راه صد ساله را یک شبه طی می‌کند، به عبارتی کسی که شب قدر را درک کند زندگی با ولایت فاطمی (س) برای او بر‌تر از هزار ماه زندگی کردن با حکومت اموی است و تنها یک انسان سالک است که می‌تواند ره صد ساله را یک شبه طی کند. حال راهکار طی کردن ره صد ساله در یک شب آن است که انسان به جایگاه خود واقف باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمامی عالم جند الله هستند، تصریح کرد: واسطه فیض بین خلق و خالق وجود حضرت مهدی (عج) است، پرونده اعمال ما امشب به حضرت مهدی (عج) تقدیم می‌شود، شب بیست و یکم تصویب و شب بیست و سوم نهایی می‌شود. لیالی القدر، شبی با مراتب و مراحل مختلف است از این رو امشب تنها یک مرحله برای انسان سالک محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انسان می‌تواند در سرنوشت خودش نقش داشته باشد، افزود: ما می‌توانیم در این شب‌ها سرنوشت یک سال و یک عمر خودمان را رقم بزنیم. لذا امشب، شب تصمیم و اراده است. تصمیم برای کسانی که در سایه قرآن کریم نام اولیای حق را به زبان جاری می‌کنند و با نگاهی به گذشته، نسبت به آنچه در آینده می‌خواهد شکل بگیرد تصمیم گیری می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی باتاکید بر اینکه شب قدر، شب استغفار است، اظهار کرد: کسی حق ندارد در این شب‌ها به خدا سوء ظن داشته باشد، و با به زبان آوردن عبارتی همچون «مگر خدا ما را می‌بخشد» و «آب از سر ما گذشته است چه یک وجب چه صد وجب» نسبت به پذیرش استغار از سوی خداوند متعال مایوس شود.

رئیسی ادامه داد: توبه به عنوان اولین گام برای انسان سالک مطرح است. استغفار دارای ۲ رکن، ۲ شرط پذیرش و ۲ شرط کمال است. ارکان استغفار یعنی آنکه نخست انسان نسبت به نکبت و زشتی گناه نادم و پشیمان باشد، چرا که معصیت و گناه لذت موقت و نکبت ماندگار دارد حال آنکه عبادت پروردگار لذت و جلوه‌ای ماندگار و دائم دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر تمرین بندگی و خودسازی عنوان کرد: احساس پشیمانی نسبت به گناه و عزم و تصمیم به ترک گناه دو رکن اصلی توبه است اما نکته مهم آن است که انسان نباید در برابر نزدیکان خویش به گناهش اقرار کند و هر چند که خدا به گناه انسان واقف است اما بهتر است که انسان در نزد پروردگار به گناهش اقرار کند.

وی با اشاره به اینکه رعایت حق الله و حق الناس ۲ شرط پذیرش توبه است، خاطرنشان کرد: خداوند در خصوص حق الناس از هیچ کس نخواهد گذشت، همچنین شرط کمال استغفار آن است که فرد لذت‌هایی که در ارتکاب به گناه برده را تبدیل به لذت در راه عبادت و بندگی خدا کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سخنان پیامبر اکرم (س) مبنی بر اینکه ماه رمضان ماهی است که شب‌های آن بهترین شب‌ها و روز‌هایش بهترین روز‌ها است، افزود: طبق فرمایشات ائمه اطهار، میزان سنجش اعمال انسان‌ها ائمه (ع) هستند.

رئیسی با بیان اینکه براساس هدایت تشریعی دین برای هدایت انسان‌ها فرستاده شده تا انسان هدایت شود، ادامه داد: امیرالمومنین علی (ع) از پیامبر اکمرم (س) پرسیدند بهترین کار‌ها در ماه مبارک رمضان قبل از قرآن خواندن و استغفار چیست، پیامبر در پاسخ فرمودند حریم خدا را در این ماه نشکنند و حدود الهی را حفظ کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اطاعت از پروردگار و دروی از کجی‌ها عنوان کرد: تفکر و اخلاق ماندگار مستلزم اتصال به خداوند متعال است. خداوند در ماه مبارک رمضان میزبان و می‌ه‌مان عبادالرحمان است.

وی با طرح این سوال که آیا ۷ میلیارد انسان موجود بر روی زمین خلیفه الله محسوب می‌شوند؟ اظهار کرد: خلیفه الله کیست؟ آیا تمامی انسان‌ها محل سجده ملائکه بوده‌اند؟ در پاسخ باید چنین گفت که خلیفه الله کسی است که جلوه حق در زمین باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاکید امیرالمومنین علی (ع) در لحظات پایانی عمرشان بر حمایت و کمک به یتیمان و محرومان افزود: آغاز و پایان ماه مبارک رمضان جلوه دگر خواهی در پرتو خداخواهی است. بسیاری در عالم داد از حقوق بشر می‌زنند اما خود ناقض حقوق بشر هستند.

رئیسی با تاکید بر بخشش فاطمه (س) در راه خدا و دگرخواهی ایشان عنوان کرد: در دنیا همواره ظالم و مظلوم وجود دارد، ما باید نسبت به ظالم دشمن و نسبت به مظلوم دوست باشیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه ما باید امیر نفس باشیم نه اسیر نفس اظهار کرد: ما باید در پرتو خداخواهی دگرخواه باشیم.

وی با اشاره به ۳ نوع شکر لفظی، قلبی و عملی نزد پروردگار افزود: خداوند در قرآن بشارت داده است که در صورت سپاس و شکر الهی خودتان را زیاد می‌کنم، این امر به معنای آن است که هویت و جایگاه انسانیتان را ارتقاء می‌دهم.

کد خبر : ۳۸۴۱۴۹