خبرگزاری کار ایران

تاکید بر تحویل حجمی آب مبتنی بر آیین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در نشست اطلاع‌رسانی نجات آب شهرستان مه‌ولات عنوان کرد: مبنای قانون از ابتدا بر تحویل حجمی آب بوده و در قوانین متعدد از جمله آیین‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی نیز بر آن تاکید شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایلنا، محمد احسان محمدزاده لاری ضمن تاکید بر ضرورت تحویل حجمی آب به بهره‌برداران افزود: تاکنون هر جا که تحویل آب به صورت غیرحجمی صورت گرفته به منظور همراه شدن با بهره‌برداران در سهولت محاسبه حقابه بوده که معمولا از عدم وجود ابزار اندازه‌گیری مناسب مانند کنتورهای هوشمند حجمی ناشی شده است.

محمدزاده در گفت‌وگوی خود با بهره‌برداران منابع آب کشاورزی شهرستان مه‌ولات که در شهر فیض آباد برگزار شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمان مطرح کردن اینکه گرفتار بحران آب خواهیم شد گذشته و کشاورزان بیش از هرکس وضعیت بحرانی آب‌خوان‌ها را از طریق علائمی مثل شور شدن و پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی لمس کرده‌اند. در این شرایط مدیریت منابع آب و نجات آب وابسته به تصمیم، همت و مشارکت بهره‌برداران و یاری رساندن به دولت است.

وی در پاسخ به سوالات بهره‌برداران درباره الگوی کشت مندرج شده در پروانه‌های بهره‌برداری اظهار کرد: در اغلب چاه‌های دشت مه‌ولات به دلیل پایین رفتن سطح آب‌خوان در حال حاضر عملا نمی‌توان به اندازه مقادیر مشخص شده در پروانه بهره‌برداری برداشت کرد و تعدادی محدودی از چاه‌ها که در مرکز دشت قرار دارند ممکن است امکان اضافه برداشت داشته باشند. در این میان چنانچه الگوی کشت و ساعات کارکرد مندرج در پروانه‌ها با شرایط واقعی منطقه تطابق نداشته باشد دولت موظف است نسبت به اصلاح آن اقدام کند و این کار انجام خواهد شد.

در ادامه نشست، نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کنونی در مدیریت آب ناشی از عملکرد دولت است خاطرنشان کرد: بسیاری از اختلاف‌نظرها بین بهره‌برداران منابع آب و دولت مربوط به قوانینی است که در مجلس وضع شده و دولت صرفا مجری آنهاست.

سعید باستانی عنوان کرد: اینکه اختلاف نظرهای موجود بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو نیز به فعالیت کشاورزان صدمه وارد کند غیرقابل قبول است.

وی یادآور شد: اگر با همسویی دستگاه‌های دولتی و همچنین مشارکت بهره‌برداران، مدیریت منابع آب موجود به درستی صورت نگیرد مطمئنا طی کمتر از 10 سال آینده حداقل 40 یا 50 هزار نفر باید از این شهرستان کوچ کنند و این امر به هیچ وجه پذیرفته نیست.

در بخش دیگری از این نشست، دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان مه‌ولات اعلام کرد: تولید پسته در این شهرستان طی چند سال گذشته به تدریج به جایگاه جهانی بسیار خوبی دست یافته و اکنون علی‌رغم همه تنش‌های مربوط به کمبود و شوری آب، نامساعد بودن هوا و نهاده‌های کشاورزی و ... همچنان پسته این شهرستان از سلامت و مرغوبیت و ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

مهدی ذوالفقاری همچنین خطاب به مسئولان اعلام کرد: مطرح کردن ابعاد بحران آب باید به گونه‌ای باشد که کشاورزان دلسرد و ناامید نشوند و انگیزه لازم برای فعالیت و سپری کردن مشکلات را داشته باشند.

در این نشست مدیر جهاد کشاورزی و همچنین برخی از کشاورزان نمونه شهرستان نقطه نظرات خود را بیان کردند. همچنین نیمه دوم جلسه، کشاورزان و بهره‌برداران پرسش‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

کد خبر : ۳۹۸۱۸۸