خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد خبر داد:

بهره‌برداری از آرامستان رضوان با ظرفیت یک میلیون قبر در آینده‌ای نزدیک

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۴۷۳

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از بهره‌برداری آرامستان رضوان با ظرفیت یک میلیون قبر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسن کریم دادی در حاشیه بازدید خبرنگاران از آرامستان های بهشت رضوان و بهشت رضا اظهار کرد: آرامستان بهشت رضوان به مساحت 188 هکتار در قسمت شمال غربی مشهد واقع است.

وی در خصوص دلیل ساخت این مجموعه خاطرنشان کرد: این مجموعه به علت بحث ترافیکی بهشت رضا و همچنین سرویس دهی به شهروندان ساکن در این قسمت از شهر که فاصله بسیار زیادی تا بهشت رضا دارد، ایجاد شده است.

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ادامه داد: طبق مطالعاتی که در سنوات گذشته انجام شد، جانمایی مجموعه بهشت رضوان صورت گرفت و مجوزهای قانونی نیز در همان دوره گرفته شد و متعاقبا دستور ساخت آن توسط شورای چهارم و شهردار به سازمان فردوس‌ها ابلاغ گردید.

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در خصوص وضعیت فاز یک این مجموعه، اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه یک سال به طول انجامید و در حال حاضر کلیه زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی آن آماده شده و فاز یک پروژه به اتمام رسیده است.

وی در رابطه با مسیرهای دسترسی به مجموعه بهشت رضوان گفت: به صورت کلی شش مسیر دسترسی از سوی مشاور پیشنهاد شده است که از این میان فعلا تلاش بر این است که در ابتدا مسیر توس 41 فعال گردد، که به این منظور، از شهرداری به تنهایی کاری ساخته نیست و لازم است استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان نیز مساعدت نمایند.

کریم دادی ادامه داد: در حال حاضر دسترسی به مجموعه از طریق جاده کلات است که با مطالعات صورت گرفته این مسیر تا 2 سال آتی می تواند پاسخگو باشد. همچنین یکی دیگر از دسترسی ها، مسیر توس 97 است که از کال زرکش به آرامستان متصل می شود، اما در افق 20 ساله بهترین دسترسی کنارگذر شمالی می باشد.

وی در رابطه با اقدامات عمرانی صورت گرفته در این مجموعه تصریح کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به جدول گذاری به طول 11 هزار و پانصد متر، انجام عملیات زیرسازی و روسازی و آسفالت به مساحت 65 هزار و پانصد و چهل متر مربع، پیاده رو سازی به مساحت 12 هزار متر مربع، احداث سالن های معراج، پذیرش و بحران، مجموعا با حدود 1400 متر زیربنا، احداث سرد خانه، دیوار کشی و نرده گذاری به طول 1200 متر، ساخت نماز خانه و سرویس های بهداشتی اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در مورد ظرفیت فعلی آرامستان رضوان خاطرنشان کرد: در فاز یک پروژه5850 قبر یک طبقه ساخته شده‌اند.

وی در رابطه با مجموع هزینه های تملک و ساخت‌وساز آرامستان بیان کرد: تاکنون حدود 40 میلیارد تومان هزینه شده است که البته بخش عمده ای از آن مربوط به هزینه های تملکی‌باشد.

کریم دادی تصریح کرد: نگین این منطقه، با هماهنگی هیات مدیره، به شهدا اختصاص داده شده است. همچنین قطعه مربوط به ایثارگران نیز جانمایی شده و قابل استفاده است.

وی در خصوص آرامستان بهشت رضا نیز بیان کرد: این مجموعه با وجود 5600 شهید عزیز انقلاب و دفاع مقدس، شهدای وحدت و مدافع حرم و همچنین شهدای خبرنگار، به مجموعه‌ای کاملا معنوی و فرهنگی تبدیل شده است. لذا رویکرد فعلی به بهشت رضا بیشتر فرهنگی است.

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در مورد پروژه‌هایی که در مجموعه بهشت رضا در حال پیاده سازی است، خاطرنشان کرد: در این آرامستان چند پروژه جدی در حال اجرا هستند که یکی از آن‌ها، مجموعه سنگ‌تراشان است. این مجموعه با هزینه 4 میلیارد تومانی، دارای 32 غرفه فروشگاهی است که با کیفیت عالی و با رعایت استاندارد ها ساخته شده اند. هدف اصلی ساخت آن، جمع‌آوری سنگتراشان از ورودی شهر مشهد در جاده فریمان بود که منظره‌ خوبی را نشان نمی‌داد.

وی افزود: پروژه دیگر، آبیاری تحت فشار است که تقریبا در کل سایت بهشت رضا به ظرفیت 175 هکتار اجرایی شده و 88 هزار متر لوله گذاری نیز صورت گرفته و تقریبا آماده بهره برداری نهایی است.

کریم دادی ادامه داد: ساخت سالن انتظار در محل سالن های معراج، ایجاد درمانگاه جهت استقرار پزشکی قانونی و ارائه خدمات احیاء اولیه به مردم در صورت نیاز، احداث 8 نمازخانه وساخت مقابر خانوادگی در حدود 72 غرفه، از دیگر اقدامات و پروژه‌هایی است که در آرامستان بهشت رضا می‌توان ذکر کرد.

وی در خصوص تولیدات فرهنگی مجموعه بهشت رضا تصریح کرد: از جمله فعالیت های فرهنگی این آرامستان، تولید 32 اثر فرهنگی می باشد که از جمله می توان به 8 جلد کتاب با عنوان به سوی ابدیت، 14 جلد کتاب جیبی در مورد شهدای شاخصی که در مجموعه دفن هستند و ساخت چند مستند تلویزیونی از جمله شهدای منا، طریق فردوس و شاهدان قدر، اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد:در حوزه نرم افزاری نیز ایجادسامانه رضوان از جمله اقدامات مهم بوده است. این سامانه، سامانه‌ای خدماتی است که با سازمان ثبت احوال، پزشکی قانونی و دانشگاه علوم پزشکی ارتباط مستقیم دارد و امور مربوط به متوفیان در آن بارگذاری می‌شود.

وی در مورد تعداد متوفیانی که در مجموعه بهشت رضا دفن می‌باشند گفت: در حال حاضر بالغ بر 375 هزار نفر در این آرامستان دفن هستند و قبور آماده بهره‌برداری در مجموعه 20 هزار قبر است که با احتساب قبرهای در حال ساخت به 35 هزار نیز می رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز