خبرگزاری کار ایران

تعدادی از خبرنگاران خراسان شمالی در گفتگو با ایلنا مطرح کردند:

امضای خبرنگاران در نامه به رئیس جمهور جعلی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۳۷۹

چگونه ممکن است خبرنگاری که تمام «هم و غم» اش توسعه فضای سیاسی و دموکراسی در جامعه و شفاف شدن عملکرد قدرت‌هاست؛ در نامه‌ای از رئیس جمهور، از او بخواهد تشکلی که می‌خواهد احیا شود و فعالیت‌هایش را برای ارتقاء همکاران در یک صنف، آن هم مطبوعات، از سر بگیرد؛ قلع و قمع کند؟

تعدادی از خبرنگاران استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ایلنا از جعلی بودن برخی امضاهای ذیل خبری با عنوان «درخواست ۱۲۸۰ خبرنگار از رئیس جمهور برای جلوگیری از بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران» که روی خروجی تعدادی از خبرگزاری‌ها قرار گرفته است، خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا رییس انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران خراسان شمالی با اعلام حمایت از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آقای روحانی گفت: گویا در ایران بعد از پیروزی دکتر روحانی و گفتمان تدبیر و امید، هنوز حق تغییر از سوی دولت به رسمیت شناخته نشده و جناح مقابل با استفاده از تریبون‌های رسانه‌ای و مجلس، هنوز نمی‌خواهند از آرایش‌های انتخاباتی خود بیرون بیایند.

علی قلی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: یکی از اقدامات جناح مقابل در این موضوع، مقابله با اقدامات دولت برای تغییر فضاهایی است که همواره یا از این دولت انتظار می‌رود و یا موضوعاتی که دولت آقای روحانی قبل از پیروزی در انتخابات، وعده آن را داده‌اند.

این خبرنگار ادامه داد: همانطور که بازگشایی خانه سینما برای اهالی هنرهای نمایشی، یکی از مظاهر توسعه فضای فرهنگی این دولت به شما می‌رود؛ بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای اهالی مطبوعات نیز مورد توجه همراهان دولت است.

قلی‌زاده افزود: متاسفانه عده اندکی که به قول یکی از سیاسیون، دارای بلندگوهای بسیار قوی هستند؛ در رسانه‌ها نیز با جعل نام تعدادی از خبرنگاران شریف خبری با عنوان «درخواست ۱۲۸۰ خبرنگار از رئیس جمهور برای جلوگیری از بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران» را در خبرگزاری‌های اصولگرا منتشر کرده‌اند.

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران خراسان شمالی نیز گفت: چگونه می‌توان باور کرد خبرنگاران برای بسته ماندن خانه خود قلم به دست گیرند و امضا بر طوماری حک کنند که از اساس با رسالت و روح کار خبریشان در تضاد و تناقض است.

علی قدرتی افزود: آنچه امروز دوباره موجب ابهام برای بنده به عنوان یک خبرنگار شده است جهت گیری‌ها و طومارهای ساختگی است که برخی هنوز به هوای تندروی‌های گذشته پیگیر آنند و واضح است که بدنه کلی خبرنگاران نه کشور که حتی استان کوچک خراسان شمالی نیز با آن همراه و همگام نیست.

وی ادامه داد: چگونه ممکن است خبرنگاری که تمام «هم و غم» اش توسعه فضای سیاسی و دمکراسی در جامعه و شفاف شدن عملکرد قدرت‌هاست؛ در نامه‌ای از رئیس جمهوری، از او بخواهد تشکلی که می‌خواهد احیا شود و فعالیت‌هایش را برای ارتقاء همکاران در یک صنف، آن هم مطبوعات، از سر بگیرد؛ قلع و قمع کند؟

همچنین جمعی از فعالان رسانه‌ای خراسان شمالی امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری در خصوص عدم بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا آن‌ها در تماس با این خبرگزاری در بجنورد تاکید کردند که به هیچ عنوان از وجود این نامه باخبر نبوده‌اند و گفتند: اخلاق حرفه‌ای یکی از اساسی‌ترین اصول مورد تاکید در دنیای رسانه است تا جایی که بسیاری از استادان علوم ارتباطات و روزنامه نگاری، رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی فعالان رسانه‌ای را پیش نیاز جلب اعتماد مخاطبان و لازمه گسترش کمی و کیفی رسانه‌های ارتباط جمعی قلمداد می‌کنند.

مدیر خبرگزاری ایسنا در خراسان شمالی ضمن اظهار برائت از این حرکت غیراخلاقی بر این باور است که رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای به خصوص از سوی افراد و رسانه‌هایی که همواره داعیه اصول گرایی داشته و دارند، نباید قربانی بازی‌های سیاسی شود.

احسان عباسی گفت: جالب اینجاست که پس از تماس با تعدادی از خبرنگاران هم استانی که اسامی آن‌ها هم جزو امضاکنندگان نامه موصوف قرار گرفته بود، متوجه شدیم که آن‌ها هم روحشان از این قضیه خبردار نبوده است و شدیدا آن را تکذیب کردند.

وی ادامه داد: این مسئله صرف نظر از اینکه موافق یا حتی مخالف بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران باشیم، کاری غیراخلاقی و دور از شأن خبرنگاران و روزنامه نگاران مسلمان و متعهد است.

یکی از خبرنگاران ایلنا در خراسان شمالی نیز که نامش به دروغ در خبر یاد شده است؛ گفت: دستیازی برخی محافل حزبی و رسانه‌های وابسته به جریان‌های سیاسی برای پیشبرد اهدافشان که با سوء استفاده از اسامی برخی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صورت گرفته، اقدامی قابل تقبیح و غیرقابل دفاع بوده و شایسته است که با اصلاح این خبر و حذف اسامی افرادی که ناخواسته و ندانسته جزو امضاکنندگان این نامه قرار گرفته‌اند، طراحان موضوع درصدد جبران این عمل ناشایست برآیند.

سعید قربانی افزود: شاید فرد یا افرادی قصد داشته‌اند، خواست شخصی و مکنونات قلبی خود را به نام فعالان عرصه رسانه منتشر کنند که البته این امر نباید به قیمت نادیده گرفتن حقوق دیگر افراد تمام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز