خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان شمالی خبر داد:

افتتاح ۶۸۹ پروژه عمرانی و خدماتی در خراسان شمالی

استاندار خراسان‌شمالی از افتتاح ۶۸۹ پروژه عمرانی و خدماتی با اعتباری بالغ بر ۳۷۴ میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان طی دهه فجر در هشت شهرستان این استان خبرداد.

به گزارش‌ایلنا، محمدرضا صالحی در نشست‌خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی با تشریح برنامه‌های دهه فجر، اظهار کرد: ۶۲۸ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۳۲۱ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان و ۶۱ واحد تولیدی بااعتبار ۵۲ میلیارد و ۶۸۴ میلیون تومان طی دهه فجر در استان به بهره‌برداری می‌رسد.
 
صالحی افزود: از تعداد پروژه‌های قابل‌افتتاح، ۱۵۱ طرح مربوط به مرکز استان، ۱۰۴ طرح مربوط به شهرستان شیروان و ۹۱ طرح مربوط به شهرستان اسفراین است.
 
وی تصریح کرد: همچنین ۱۱۱ طرح در راز و جرگلان، ۵۸ طرح در مانه و سملقان و ۲۳ طرح در جاجرم و ۳۶ طرح در شهرستان گرمه افتتاح می‌شود.
 
مقام عالی دولت در خراسان شمالی عنوان کرد: ۷۹ درصد پروژه‌های افتتاحی دهه فجر خراسان شمالی در بخش توسعه‌ای و زیربنایی، ۱۰ درصد اقتصادی و ۱۱ درصد پروژه‌ها اجتماعی، فرهنگی و خدماتی است.
 
صالحی احداث واحدهای مسکن روستایی و شهری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، گازرسانی به ۵۹ روستا، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، اجرای آبیاری نوین، اجرای طرح هادی روستایی و افتتاح سالن ورزشی را ازجمله این پروژه‌ها برشمرد.
 
وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به خراسان شمالی به‌منظور افتتاح پروژه‌های دهه فجر به‌عنوان نماینده دولت قطعی شده است.
 
استاندار خراسان شمالی در ادامه این نشست به سؤالات خبرنگاران و اصحاب رسانه خراسان شمالی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، زیربنایی، سیاسی، اجتماعی و غیره پاسخ گفت.

فرودگاه بجنورد ظرفیت مناسب برای تبدیل‌شدن به فرودگاه باری را ندارد
 
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه مشکل تنها فرودگاه استان، مکان احداث آن است، عنوان کرد: این فرودگاه دارای شیب مناسبی برای فرود هواپیما نیست.
 
صالحی تصریح کرد: ناوبری و تجهیزات این فرودگاه تکمیل‌شده است و طی هفته دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد که برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده و استفاده بهینه از ظرفیت این فرودگاه، باید به فرودگاه باری تبدیل شود که در حال حاضر این ظرفیت وجود ندارد که تلاش‌ها برای رفع این مشکل ادامه دارد.
 
تغییرات در سطح فرمانداری‌ها درراه است
استاندار خراسان شمالی همچنین بابیان اینکه طی فعالیت خود در خراسان شمالی، دوری از درگیری‌های سیاسی و حل مشکلات مردم در اولویت فعالیت‌ها بوده است، گفت: در مدت ۲۰۰ روز به‌طور میانگین ۱۰۰ مقام عالی کشوری در استان حضور پیدا کردند که این تلاش‌ها به‌منظور جذب حداکثری اعتبار و بودجه رخ‌داده است.
 
صالحی از تغییراتی در سطح فرمانداری‌های استان خبر داد و افزود: برای رسیدن به بهینه شدن فعالیت‌ها، طی یک ماه آینده تغییراتی در بخش فرمانداری‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی با تأکید بر اینکه به توان و قوت مدیران در انجام امور محوله، اعتقاد داریم، اظهار کرد: از هر مدیری که مشغول به کار است حمایت می‌کنیم و اصل بر تثبیت مدیران است.
 
وی بابیان اینکه میزان موفقیت مدیران در جذب اعتبار از اولویت‌های ما برای تثبیت مدیران است، تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی در جذب اسناد خزانه عملکرد قابل قبولی را ارائه دادند.
 
مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به جابجایی ۳۰ مدیر استانی طی ۲۰۰ روز با پیش‌زمینه جوان‌گرایی در مدیران، گفت: بانک اطلاعاتی خوبی برای مدیران توانمند در استان وجود ندارد که در صورت معرفی آنان و در صورت رسیدن به تغییر، از نیروهای جوان و توانمند حمایت خواهیم کرد.
 
نگاه ما در طرح توسعه پتروشیمی حمایتی و عملیاتی شدن این طرح است
صالحی با تأکید بر اینکه در طرح توسعه پتروشیمی نگاه عملیاتی داریم، عنوان کرد: در این طرح که سرمایه‌گذاری کلان بر روی آن انجام‌شده است، در مدت کوتاه به جواب نمی‌رسیم، بلکه برای به ثمر رسیدن چنین طرح‌هایی نیاز به زمان، نهادینه شدن آن در بین افکار عمومی و نیز فرهنگ‌سازی داریم.
 
وی بابیان اینکه طرح توسعه پتروشیمی نیاز به پنج هزار میلیارد تومان وام دارد که صندوق توسعه ملی اعلام آمادگی کرده است و در حال تأمین وثیقه‌های موردنیاز است، همچنین برای توسعه پتروشیمی، مجوز طرح اوره ۲ نیز در دست اقدام است که با هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به انجام می‌رسد.
 
وی نقش مطبوعات و رسانه‌های استان را در پیگیری این طرح حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: تأمین آب این طرح و نحوه انتقال آب از بجنورد به پتروشیمی یکی از مسائل است که معتقدیم زمانی که مجوز این طرح و یا طرح‌های نظیر آن ازجمله پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نفت کالیمانی صادر می‌شود، تمام مسائل و مشکلات آن نیز دیده و راه‌حل آن پیش‌بینی‌شده است.
 
وی با اشاره به سوءاستفاده‌های احتمالی برخی سودجویان و انتشار اطلاعیه‌هایی مبنی برجذب افراد برای اشتغال در پالایشگاه کالیمانی، هشدار داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای اشتغال و جذب افراد وجود ندارد چراکه این پالایشگاه در حال تجهیز کارگاه است و در موعد مقرر اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص انجام خواهد گرفت.
 
اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی روستایی و عشایری
 استاندار خراسان شمالی عنوان کرد: با هماهنگی‌هایی که با بانک سینا انجام‌شده است، مقرر شد ۱۰ درصد کمتر از سود متعارف، تسهیلاتی به واحدهای تولیدی برای تجهیز و توسعه خط تولید پرداخت شود.
 
صالحی میزان این اعتبارات را ۲۰ میلیارد تومان برشمرد و افزود: این تسهیلات به کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی روستایی و عشایری تعلق می‌گیرد که در صورت تسریع جذب از سوی آنان، امکان افزایش این میزان تسهیلات در مراحل دوم و سوم نیز به متقاضیان وجود دارد.
 
وی بابیان اینکه مبنای رشد هر منطقه در توجه به روستاها است، گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به روستاها توجه داشت که در این خصوص، نگاه ما به اشتغال است.
 
برخورد با تخلفات واگذاری آگهی‌های دولتی به نشریات و روزنامه‌های استان
استاندار خراسان شمالی همچنین با تأکید بر اینکه در صورت وجود تخلف درزمینه واگذاری آگهی‌های دولتی به نشریات و روزنامه‌های استان برخورد قانونی انجام خواهد گرفت، عنوان کرد: پیگیری این تخلفات در دستور کار قرار دارد و با هر اقدام غیرقانونی و یا عدم رعایت اعتدال برخورد خواهد شد.
 
صالحی با اشاره به تعداد کم نشریات محلی در خراسان شمالی، گفت: باید مقدمات افزایش نشریات محلی فراهم شود که دولت نیز در این خصوص اعلام آمادگی دارد و با نگاه حمایتی در خصوص صدور مجوز فعالیت برای نشریات محلی مشکلی وجود ندارد.
 
صالحی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص جابجایی وی پس از انتخابات سال آینده، عنوان کرد: در صورت ادامه کار دولت تدبیر و امید، هدف‌گذاری انجام‌شده، ماندن در این استان و پیگیری فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده است، بنابراین تا زمانی که دولت بخواهد از شخص بنده در بدنه خود استفاده کند، این جابجایی رخ نخواهد داد.
 
آستان قدس ۱۵ درصد سهم دولت برای راه‌آهن مشهد-بجنورد- گرگان را می‌پردازد
مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به اینکه طرح ایجاد راه‌آهن مشهد- بجنورد- گرگان ازجمله طرح‌های مصوب سفر ریاست جمهوری به استان‌های خراسان رضوی و گلستان است، افزود: به سبب اینکه بجنورد نیز در مسیر این خط ریلی قرار دارد، در جلسات مرتبط با این طرح حضور داریم.
 
صالحی با بینا اینکه امیدواریم مردم بجنورد نیز به‌زودی صدای سوت قطار را استماع کنند، اظهار کرد: مقررشده است طی یک ماه آینده تمامی مقدمات این مهم در خراسان شمالی احصاء و مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی آن مرتفع شود.
 
وی تصریح کرد: اما بخش‌های مربوط به اجرای فاینانسور این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و مستلزم زمان است که البته آستان قدس اعلام آمادگی کرده است ۱۵ درصد سهم دولت در رابطه با فاینانسور خارجی را بپردازد.

کد خبر : ۴۵۳۱۴۲