خبرگزاری کار ایران

توضیح بهزیستی خوزستان درباره ویدئو منتشر شده از مرکز توان‌بخشی احسان اهواز

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۷۲۸

روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان در‌ پاسخ به انتشار ویدئویی در فضای مجازی با عنوان "در مرکز احسان اهواز چه خبر است" جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، روز گذشته فیلمی از مرکز توان‌بخشی احسان اهواز در فضای مجازی دست به دست شد که قلب همه را بدرد آورد و باعث واکنش مردم نسبت به این موضوع شد.

در این فیلم برخورد خشونت‌آمیز ۲ پرسنل این مرکز با معلولی دیده می‌شود، تصاویری که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت؛ شخصی گفت برخورد با عاملان که بودجه نمی‌خواهد، دیگری گفت کِی وقت کردید این‌همه سنگدل شویم و به کجا می‌رویم و کاربر دیگر خواستار نظارت دقیق‌تر بر این‌گونه مراکز شد.

این تصاویر باعث جریحه‌دار شدن مردم و نگرانی خانواده معلولین در این مرکز شد.

روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان در پاسخ به انتشار ویدئویی در فضای مجازی با عنوان " در مرکز احسان اهواز چه خبر است؟" جوابیه‌ای صادر کرد.

پس از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان" در مرکز احسان اهواز چه خبر است؟"، هیاتی از مسئولان بهزیستی خوزستان و شهرستان اهواز در محل مرکز توان‌بخشی غیردولتی نگه‌داری معلولین ذهنی احسان اهواز حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد.

مرکز توان‌بخشی احسان خصوصی است

این مرکز خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود ۲۰ سال فعالیت تخصصی در حوزه نگه‌داری معلولین ذهنی پسرانه بالای ۱۴ سال را دارد.

فیلم مذکور مربوط به چندین ماه قبل است که ۲ نفر از پرسنل مرکز توان‌بخشی برای کنترل یکی از توان‌خواهان دارای معلولیت ذهنی اوتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیکی با استفاده از لباس کردند.

توان‌خواه مذکور به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، به‌رغم ارائه خدمات پزشکی و توان‌بخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می‌رساند و خانواده نیز حاضر به نگه‌داری توان‌خواه نیست و معلول مذکور نیز در حال حاضر در مرکز نگه‌داری می‌شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچ‌گونه آسیب، کبودی و نظایر آن ملاحظه نشده و از نظر جسمی سالم است.

همچنین یک نفر توان‌خواه بدون لباس در فیلم مشاهده می‌شود که در سالن کنار حمام برای استحمام آماده شده است.

همچنین در بخشی از فیلم تعدادی از معلولین را نشان می‌دهد که پنکه‌ای برای آنها روشن شده که این امر به دلیل این است که این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، کمااینکه مرکز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب است.

ورود دادستان اهواز به موضوع

لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیاتی با حضور در مرکز ضمن بررسی وضعیت معلولین و نحوه مراقبت از آن‌ها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر کردند و همچنین  جلسه کمیته نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی استان در محل مرکز و سپس در بهزیستی استان برگزار و تصمیمات اولیه به‌قرار ذیل صورت پذیرفت:

۱- ۲ نفر مراقب مذکور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توان‌خواه توسط صاحب‌امتیاز مرکز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم‌گیری معرفی شدند.

۲- مسئول فنی مرکز به دلیل عدم نظارت کافی، تعلیق و صاحب‌امتیاز مرکز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام‌وظیفه می‌کند.

۳- صدور اخطار کتبی برای مرکز توسط کمیسیون نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی خوزستان

نگه‌داری و کنترل معلولان در مراکز شبانه‌روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توان‌خواهان، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص بوده و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه‌روزی و صادقانه کارکنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراکز نگه‌داری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هرگونه قصور و تخلف برخورد قانونی به عمل می‌آورد.

در پایان ضمن تشکر از رسانه‌ها به‌عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه هدف بهزیستی و با احترام به احساسات پاک مردم فهیم، بدیهی است دلسوزان و همکاران این سازمان با دقت و ظرافت و بدون اغماضی به این موارد رسیدگی می‌کنند، چه‌بسا برخی گزارش‌ها پس از بررسی کارشناسی و تخصصی، آن چیزی نباشد که در گزارش‌های تصویری و یا مکتوب آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز