خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کار خوزستان:

لزوم ایجاد وحدت رویه کشوری بیشتر در اجرای موثر نظامنامه ایمنی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۰۲۷

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در حاشیه نخستین همایش ملی ایمنی و بازرسی کار در صنعت حفاری با رویکرد صیانت از نیروی انسانی، گفت: آشنایی با قوانین ایمنی در کارگاه و آیین نامه های شورای عالی حفاظت فنی و همچنین ایجاد وحدت رویه کشوری بیشتر در جهت اجرای صحیح و موثر نظامنامه ایمنی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جمله اهداف مهم‌ این همایش است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، ارسلان غمگین، روز چهار شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ در حاشیه "نخستین همایش ملی ایمنی و بازرسی کار در صنعت حفاری با رویکرد صیانت از نیروی انسانی که" با حضور "علی حسین رعیتی فرد" معاونت روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، "محمدخانچی" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، "حمیدرضا گلپایگانی" مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران، "احمدرضا پرنده" مدیر کل بازرسی کار وزارت متبوع، "رضا کرمی" رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار کشور، "عباس رزمی" مدیر HSE و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران،  در محل سالن آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی شرکت ملی حفاری ایران برگزار شد، اظهار کرد: سالانه بخش زیادی از سرمایه های انسانی و مادی کشورها بر اثر حوادث و بیماریهای ناشی از کار از بین می رود.

وی افزود: برآوردهای ارایه شده توسط سازمان بین المللی کار(ILO) حاکی از آن است که حدود 4درصد از تولید ناخالص ملی کشورها در نتیجه حوادث وبیماری های ناشی از کار تلف می شود.

غمگین با اشاره به جایگاه ویژه ژئو پولتیک و شرایط صنعتی استان خوزستان، خاطر نشان کرد: استان خوزستان با جمعیتی معادل 4710506 نفر بعنوان پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می شود که با دارا بودن نعمت های خدادادی فراوان نظیر زمین های حاصل خیز، رودخانه های متعدد، منابع انسانی مولد، کوه های سر به فلک کشیده، ذخایر دامی و حیات وحش متنوع، سواحل متصل به آب های آزاد، راه های مواصلاتی و ... به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور است و در زمینه های  صنعتی، کشاورزی، تجاری و خدماتی پیشرو بوده و دارای صنایعی نظیر صنعت فولاد، ترابری، بندر، کشت و صنعت، فراوری مواد غذایی، تجارت و صادرات و واردات، عمران و ساخت و ساز، نفت، گاز، پترو شیمی و پالایش و... است. 

غمگین در خصوص اهمیت و جایگاه ایمنی و بازرسی کار، اشاره کرد: با توجه به اهمیت رعایت مسائل ایمنی و بهداشت کار و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار و در راستای اجرای مفاد مندرج در فصل ۴ قانون کار، از آنجایی که حوزه نفت بعنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ در استان خوزستان و کشور می باشد؛ می بایست مورد پایش و رصد قانونی قرارگرفته تا حوادث را به حداقل ممکن به لحاظ تعداد و شدت برساند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اضافه کرد: با توجه به ماده ۹۶ قانون کار، اداره بازرسی کار استان به منظور اجرای صحیح این قانون و ضوابط حفاظت فنی، نسبت به برنامه ریزی جهت نظارت بر اجرای مقررات حمایتی مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور و خطرناک، مدت کار، مزد، رفاه‌ کارگر، اشتغال زنان و کارگران نوجوان، آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای مربوط به حفاظت فنی، آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان، بررسی و تحقیق پیرامون اشکالات ناشی از اجرای مقررات حفاظت فنی و تهیه پیشنهادات لازم، رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های مشمول و تجزیه و تحلیل عمومی و آماری این گونه موارد به منظور پیشگیری حوادث، اقدام می کند.

وی ادامه داد: بسترهای قانونی موجود از جمله ماده ۹۸ قانون کار در خصوص ورود بازرسان کار در هر موقع از شبانه روز به کارگاه های مشمول قانون کار جهت صیانت از نیروی کار، همچنین جایگاه بازرسی مورد اشاره در ماده ۱۰۱ همین قانون که اذعان می دارد گزارش بازرسان کار در حکم گزارش ضابطین دادگستری است و برخورد با خاطیانی که باعث کارشکنی در امر بازرسی که مورد اشاره مواد 104 و 105 قانون کار و همچنین جرایم متخلفان از قانون که در فصل 11 قانون کار تصریح شده، همگی شرایط لازم را برای نظارت و پیگیری موثر بازرسان کار را فراهم کرده است.

غمگین با اشاره به دلایل نظارت بیشتر در صنعت نفت و گاز، بیان کرد: حوزه ایمنی در صنایع به ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چرا که عدم توجه به دستورالعمل های این حوزه، خسارات جبران ناپذیری را به منابع انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه های هر سازمان و همچنین خسارات مالی سنگینی را وارد می کند.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از حوادث منجر به فوت در صنعت نفت مربوط به بخش پیمانکاری است. درحال حاضر، بخش مهمی از فعالیت‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی مانند بهره‌برداری و عملیات، به بخش خصوصی واگذار شده و با توجه به توسعه گسترده عملیات پیمانکاران در واحدهای صنعت نفت، حوزه ایمنی و بهداشت شرکت‌های پیمانکار متناسب با این رشد و در توازن با خطرها و حجم عملیات برون‌سپاری شده، مستلزم نگاه ویژه ای است.

وی موضوع مدیریت ایمنی و بهداشت پیمانکاران را یک امر چندوجهی و مستلزم اقدامات گسترده درون‌سازمانی و فراسازمانی عنوان کرد و گفت: در این بخش، اقدامات جدی و اثربخش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از جنبه الزام پیمانکاران به انطباق با مقررات ایمنی کارگاهی صورت گرفته است.

وی با اشاره به نظامنامه ایمنی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و پالایش در استان خوزستان خاطر نشان کرد: با امضای نظامنامه ایمنی در صنایع نفت گار و پتروشیمی، بستر مناسبی برای عمق بخشی به امر بازرسی کار حاصل شد. البته در اجرای این نظامنامه چالش هایی نیز وجود دارد که با وجود گذشت چندین سال و همت رده های صف در بازرسی کار استان و بخش های ایمنی شرکت نفت، همچنان  برخی از آن ها نیازمند تبادل نظر بیشتر و اتخاذ تصمیم در سطوح مختلف دو سازمان هستند.

غمگین در خصوص اهداف همایش بزرگ و ملی "ایمنی و بازرسی کار در صنعت حفاری با رویکرد صیانت از نیروی انسانی" که با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان و شرکت ملی حفاری ایران برگزار شد، گفت: ایجاد بستر مناسب جهت تبادل نظر و آشنایی بیشتر مجریان طرفین نظامنامه به ویژه در صنعت حفاری در سطح وزارتی و در راستای آشنایی با ایمنی در صنعت حفاری و موانع در اجرای صحیح آن، آشنایی با قوانین ایمنی در کارگاه و آیین نامه های شورای عالی حفاظت فنی و همچنین ایجاد وحدت رویه کشوری جهت اجرای صحیح و موثر نظامنامه ایمنی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از جمله اهداف مهم‌این همایش است.

پنل های تخصصی در حوزه های ایمنی و جلسه تخصصی بازرسان کار سراسر کشور از دیگر برنامه های جنبی این همایش بود. که در این پنل ها موضوعاتی از جمله فرایندهای ایمنی حفاری، آموزش های تاثیر گذار ایمنی، فرهنگ ایمنی، تجزیه وتحلیل حوادث و مدل های ارزیابی ریسک، پایش اجرای نظامنامه ایمنی در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد بررسی وتبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز