خبرگزاری کار ایران

برگزاری دوره آموزشی خط سیاق در شوشتر

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۵۶۰

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر از برگزاری دوره آموزشی یک‌روزه خط تخصصی سیاق در خانه مستوفی شوشتر شوشتر خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از خوزستان، داوود نجارآسیابانی نهم دی‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: اداره میراث‌فرهنگی شوشتر در راستای حفظ و ترویج فرهنگ، علوم و فنون پیشین و در ادامه فعالیت‌های فرهنگی ذاتی خود، به برگزاری دوره آموزشی خط سیاق در خانه تاریخی مستوفی اقدام کرد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر افزود: خط سیاق نوعی خط منحصر به‌فرد اقتصادی و با ضریب خطای محاسباتی بسیار اندک است که در گذشته مورد استفاده و نگارش تجار و کسبه بازار قرار می‌گرفت.

او ادامه داد: شیوه نگارش و محاسبه این خط به گونه‌ای بود که در هنگام محاسبه اعداد، تقریباً هیچ‌گونه اشتباهی صورت نمی‌گرفت و به همین دلیل فعالان اقتصادی در گذشته همواره در یادگیری این خط اهتمام می‌ورزیدند.

نجارآسیابانی تصریح کرد: این شیوه نگارش و محاسبه داد و ستدهای تجاری، جزئی از علوم قابل تدریس در مکاتب علم‌آموزی گذشته بوده که در سال ۱۳۰۷ با دستور حکومتی از ردیف مطالب آموزشی حذف و اعداد ریاضی به‌عنوان تنها شیوه‌های نگارش جایگزین این روش قدیمی شد.

او با اشاره به تدریس این دوره توسط حاج محمدرضا محمدی‌زاده گفت: حاج‌محمدرضا محمدی‌زاده به‌عنوان دانشوری که این علم را از پدر آموخته و در همه سال‌های عمر نیز از آن صیانت کرده با برگزاری این دوره گام مهمی در راستای جلوگیری از منسوخ شدن این دانش برداشته که بسیار جای تقدیر دارد؛ کما‌اینکه یادگیری و احیای دوباره این خط می تواند گام مهمی در مسیر احیای دیگر علوم در خطر فراموشی باشد که در دوران نه چندان دور در بسیاری از نقاط استان خوزستان کاربرد داشته‌اند.

برگزاری دوره آموزشی خط سیاق در شوشتر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز