خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح مرمت مسجد "رنگونی‌ها" در آبادان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۴۹۶

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان از اجرای طرح مرمت و ساماندهی مسجد رنگونی‌های این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از خوزستان، سیدشمس‌الدین نوربخش‌غفاری با اشاره به اقدامات مرمتی صورت‌گرفته در این بنای تاریخی توضیح داد: مرمت، بهسازی و استحکام‌بخشی فضای داخلی، نصب تابلوی راهنمای جدید با هدف معرفی هرچه بیش‌تر این مسجد تاریخی، مرمت پشت‌بام مسجد با ایزوگام از جمله اقداماتی است که در این اثر ثبت‌ملی درحال اجرا است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان اضافه کرد: طرح مرمت این مسجد تاریخی هم‌چنان ادامه دارد و در حال تکمیل است.

او با اشاره به این‌که مسجد رنگونی‌ها در کنار رودخانه اروند قرار گرفته است بیان کرد: عمده آسیبی که تاکنون به مسجد رنگونی‌ها وارد شده است به دلیل رطوبت صعودی است که از زمین به آن وارد می‌شود.

نوربخش‌غفاری با بیان این که طرح و اجرای عملیات دفع رطوبت مسجد رنگونی‌ها نیز در دستورکار قرار دارد افزود: طرح رطوبت‌زدایی، جلوگیری از آسیب و حفظ و نگهداری هرچه بیشتر این اثر تاریخی درحال مطالعه و بررسی است.

او با تأکید بر این‌که مرمت این مسجد تاریخی پس از اتمام مطالعات و بررسی‌های دقیق کارشناسان صورت گرفت، گفت: مرمت بخش‌های مختلف این بنای تاریخی با حفظ اصالت بنا زیر نظر کارشناسان در حال اجرا است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان، مطالعات و بررسی‌های کارشناسان برای مرمت بناهای تاریخی را موضوعی ضروری عنوان کرد افزود: برای حفظ اصالت، یکپارچگی و کلیت اثر تاریخی در هنگام مرمت، مطالعات تاریخی و بررسی‌های دقیق باید صورت بگیرد.

مسجد رنگونی‌ها با حدود ۱۰۰ سال قدمت هم‌عمر با پالایشگاه نفت آبادان است و ساخت آن به دوره‌ای برمی‌گردد که مهاجران هندی، پاکستانی و برمه‌ای (میانماری) برای کار در پالایشگاه نفت، راهی آبادان شده بودند. سنگ بنای مسجد در سال ۱۲۹۰ خورشیدی گذاشته و تکمیل آن حدود هشت سال طول کشید تا مسجدی با تزئینات و معماری‌های زیبا و متفاوت از مساجد ایران ساخته شود. در اصل معماران مسجد رنگونی‌ها، هندی‌ها بوده‌اند که بنای مذهبی متفاوتی را در آبادان به یادگار گذاشته‌اند. براساس روایتی که گردآوری شده است، مهاجران مسلمان آبادان مکانی را برای عبادات خود می‌خواستند که بعدها در زمینی متعلق به شرکت نفت ایران و انگلیس این مسجد را می‌سازند. این بنای تاریخی، نهم فروردین‌ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۲۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز