خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری خوزستان خبر داد

توسعه منابع آب با عملیات آبخیزداری در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۶۲۱

احداث۴ تله رسوب گیر آبخیزداری در منطقه بالا دست سد کرخه، بیش از ۲ میلیون متر مکعب طی ۵ سال گذشته را به دنبال داشته است.

یکی از مشکلات مبتلا به سدهای مخزنی کشور، ورود رسوبات ناشی از فرسایش اراضی بالادست و مشرف به دریاچه سد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، «امیر رعیت پیشه»، رئیس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری استان خوزستان گفت: تخریب اراضی مرتعی و جنگلی و همچنین عدم انجام عملیات خاک ورزی مناسب بر روی اراضی زراعی دیم، از عوامل موثر بر فرسایش و تولید رسوب است. هرساله در برخی از مناطق استان این رقم به بیش از ۲۰ تن در هکتار در سال می‌رسد.

وی افزود: در همین راستا با هدف کاهش رسوب ورودی به مخازن سد‌ها با اجرای عملیات آبخیزداری بخش وسیعی از حجم رسوبات، در تله سازه‌های آبخیزداری گیر افتاده و ضمن افزایش عمر مفید سدهای بزرگ، خود بستری برای توسعه پوشش گیاهی و نفوذ آب به لایه‌های زیرین خاک را فراهم می‌کند.

رئیس اداره ارزیابی معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در پایان گفت: در همین رابطه با احداث۴ تله رسوب گیر آبخیزداری در منطقه بالا دست سد کرخه استان خوزستان در شهرستان اندیمشک موسوم به دختر برجی با تله اندازی رسوبی، بیش از ۲ میلیون متر مکعب طی ۵ سال گذشته را به دنبال داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز