خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون:

دریاچه‌های ارومیه، کارون و زاینده رود بخشی از سرمایه ملی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۶۰۸

اگرهمه بخش‌ها درست دیده شوند و مطالعات درست انجام شود، همچنین به کار کار‌شناسی احترام بگذاریم، تعارضات زیست محیطی حل و مشکلات مرتفع می‌شود.

استاندار خوزستان شب گذشته در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در اهواز، وجود دریاچه ارومیه، رودخانه‌های کارون و زاینده رود را سرمایه‌های ملی خواند و گفت: برای رفع مشکلات زیست محیطی نیاز به طرح مطالعات جامع برای رفع تعارضات حاکم بین طرح‌های سرمایه گذاری با خود و با محیط و مردم داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبدالحسن مقتدایی در این نشست که معاون رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز حضور داشت، افزود: باید یک بازنگری روی همزیستی مسالمت آمیز مجموعه‌های سرمایه گذاری با محیط انجام شود. مطالعات باید به گونه‌ای باشد که ذینفع‌ها درآن دخیل نباشند چون هرکسی سعی می‌کند کتمان حقیقت کند. این راهکار اصلی است، با جزیره‌ای برخورد کردن راه به جایی نخواهیم برد.

مقتدایی گفت: سرمایه گذاری‌ها(شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری) به تعارض با همدیگر، با محیط زیست و به تعارض با سلامت مردم برخاسته‌اند. برای رفع این تعارضات نیاز به طرح جامع مطالعات زیست محیطی داریم.

استاندار خوزستان افزود: هر شرکت و سازمانی از منظر خودش ازطرح‌ها دفاع می‌کند. صنعت، نیازهای آبی خودش را دنبال و دفاع می‌کند، سازمان جهاد کشاورزی برای سیراب کردن اراضی و وزارت نیرو نیز با اولویت تامین آب شرب، بدنبال آن است. صنعت مقدم برمسئله آب شرب و آب کشاورزی، ازطرح خود دفاع می‌کند، هرکسی خودش را می‌بیند اما بحث، بحثفرابخشی است و مطالعات هم باید فرابخشی باشد. مانند همتی که برای دریاچه ارومیه بعمل آمد چون این دریاچه و زاینده رود و کارون هم بخشی از کشورند.

مقتدایی افزود: اگر همه بخش‌ها درست دیده شوند و مطالعات درست انجام شود همچنین به کار کار‌شناسی احترام بگذاریم، تعارضات زیست محیطی حل و مشکلات مرتفع می‌‌شود.

استاندار خوزستان گفت: من فکر می‌کنم اگر مطالعات زیست محیطی یک پارچه‌ای در دولت مصوب بشود و حداقل در خوزستان که همه در آن ذینفع و منافع دارند اجرا شود، بسیاری از تعارضات زیست محیطی درجغرافیای استان خوزستان که بین صنعت، کشاورزی، سلامت مردم، حاکم است، مرتفع خواهد شد.

مقتدایی گفت: اغلب سرمایه گذاریهای درون خوزستان ابعاد ملی دارد، سطح اختیارات متولیان آن‌ها نیز ملی است اما برای رفع معضلات، مصائب و مشکلاتی که رخ می‌دهد، درصددیم تا با قدرت و توان استانی این مشکلات را جمع کنیم و معمولا دچار تعارضات گسترده می‌شویم.

استاندارخوزستان افزود: انتظار هست که در مرکز، همانند نگاه مثبت مسوولان نفت نسبت به کاهش تولید به خاطر حفظ سلامت مردم خوزستان، همت کنند. این مشکلات زیست محیطی درسال‌های گذشته نیز وجود داشت اما از کنارش گذر می‌کردند. کارمجموعه نفت در این زمینه انسان دوستانه بود.

مقتدایی با اشاره به اینکه حل برخی مسایل نیاز به همت مرکزدارد، افزود: من معتقدم آنچه در توان مدیریت استانی هست برای حل مشکلات زیست محیطی بهره گرفته می‌شود اما حل برخی مسایل به تصمیمات مرکز برمی گردد. دوستان استانی می‌توانند میزان خروجی آب سد‌ها را افزایش دهند تا تالاب شادگان نفس بکشد اما وقتی سهمیه از سرشاخه‌ها تعریف می‌شود، در‌‌ همان سرشاخه باید برای سهمیه تالاب شادگان یا هور العظیم که ازسرشاخه‌هایی به کرخه ختم می‌شود، فکری شود.

استاندار خوزستان افزود: در برخی موضوعات اگر استان بخواهد وارد آن شود علاوه برمشکلات زیست محطیی، چالش‌های مدیریتی هم ایجاد می‌کند. خیلی از این موارد را می‌شود درمرکز با نگاه ملی حل کرد.

مقتدایی افزود: من فکرمی کنم که باید زلف بهبود محیط زیست با سود کلان کارخانه‌ها گره بخورد. بخشی از سود شرکت‌های بزرگ باید صرف حفاظت محیط زیست شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز