خبرگزاری کار ایران

صبح امروز صادر شد؛

بیانیه خانه کارگر خوزستان به مناسبت آغاز اجرای برجام

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۴۲۹

خانه‌ کارگر خوزستان به مناسبت آغاز اجرای برجام بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، دراین بیانیه آمده‌است: اینک در آستانه بهمن جاویدان، باردیگر ملت بزرگ ایران حماسه‌ساز شدند و کاخ ظلم جهانی را با اقتدار و تدبیر ویران کردند. ملتی که همیشه در وانفسای تنگا و حق‌کشی توانسته است بر حقوق حقه خود پافشاری کرده و کام مظلومان جهان را شیرین کند.

اینک همه دریافتند که اصرار برحق قانونی خود، در دنیای پر از ظلم و تباهی می‌تواند پاسخی در خور یابد و بنیادهای صلح را پایدار سازد. تاریخ گواهی خواهد داد که ملتی سال‌ها «تحریم» را تحمل کرد تا تحقیر نشود و شایسته تکریم جهانیان آزاده شود و این وعده الهی است که «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ».

امروز را باید در لابلای اوراق تاریخ به خط زر نوشت تا روزگاران بسیاری، ملتی را به تکریم و شایستگی یاد کنند و الگویی از مقاومت و ایستادگی برای آیندگان جهان شود.گوارا باد این پیروزی...

از فردا که روزگار پسابرجام آغاز می‌شود، مردم حق خواهند داشت آرزوهای فروخورده خود را در این سال‌های سخت در آیینه تحقق ببینند. از فردا تدبیری شایسته لازم است تا مردمان سخت‌کوش و صبور این مرز و بوم تفاوت سال‌های تحریم و غیر تحریم را حس کنند.

مقوله«رفاه اقتصادی» و «اجتماعی» دو روی یک سکه بوده و لازم و ملزوم یکدیگرند که به‌دقت و سرعت نیازمند «سیاست‌گذاری خردمندانه»است. متأسفانه طی سال‌های گذشته کارگران و طبقه فرودست جامعه از حق «رفاه» بی‌بهره بوده است به‌نحوی‌که در ده سال گذشته ما با پدیده «سقوط رفاه» مواجه بوده‌ایم. از سال ۸۴ علیرغم برخورداری دولت از منابع مالی حاصل از فروش نفت، اما منحنی فقر روند صعودی داشته است.........

تذکر این نکته ضروری است که وضعیت شاخص‌های رفاهی را باید در کلیت ساختار اقتصادی جستجو کرد. بیکاری، مزد، تورم، اقتصاد رانتی، ‌ سامان توزیع ناعادلانه و... از جمله عواملی است که بر کلیت شاخص‌های رفاهی مؤثر است. با این اوصاف دولت باید تدبیری درخور بکار گیرد تا در دوران پساتحریم وضعیت رفاهی فرودستان سامان یابد.

بی‌تردید تلاش برای بالا بردن توان تولید ملی و استفاده بهینه از کار و سرمایه داخلی نیازمند تمهیدات و الزاماتی بود که متأسفانه از سوی دولت قبل در دستور کار قرار نگرفت و نهایتاً علیرغم فرصت طلایی افزایش در آمدهای نفتی و توانمندی مالی دولت، کارآفرینی و توجه به بنیادهای تولید داخلی مورد بی‌مهری قرار گرفت. این روند سال‌های بعد با چاشنی تحریم‌های اقتصادی به بحرانی تبدیل شد که اولین و مهم‌ترین نتیجه آن متأسفانه فروپاشی اقتصاد ملی، کارآفرینی و اشتغال ایرانیان بود.

بنگاه‌های تولیدی در سال‌های میانی دهه ۸۰ شمسی به‌واسطه توانمندی مالی دولت و ساختار رانتی اقتصاد و واردات بی‌رویه، توان خود را از دست داده بودند و در سالهای اول دهه ۹۰ به‌واسطه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه تولید و همچنین بی‌توجهی سیاستی به تولید ملی، با بحران روبرو شدند. بیکاری گسترده و وضعیت نامناسب معیشتی کارگران و طبقات ضعیف جامعه نتیجه این شرایط بود.

عمیقاً بر این باوریم که کشور ما چاره‌ای ندارد جز اینکه از اقتصاد مبتنی بر نفت به سمت اقتصاد مبتنی بر کارایی و بهره‌وری سوق پیدا کند –همانی که رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی تعبیر کرده اند- که این تنها در تولید نمود می‌یابد.

خروج از رکود تورمی، استفاده بهینه از سرمایه‌های داخلی، حمایت هدفمند از تولید ملی، اجرای برنامه‌های مؤثر در جهت ایجاد اشتغال، اولویت دولت باشد. اگرچه اعتقاد راسخ داریم لغو تحریم‌ها شرط لازم برای اجرای اقدامات اساسی فوق بود که الحمدالله با تلاش دولت محترم این شرط اینک به بهترین نحو ممکن عملیاتی شده است.

کارگران خود را در کنار دولت «تدبیر و امید» می‌بینند و برای بالا بردن توان تولید ملی تلاش خواهند کرد. از این‌ رو نکات و دغدغه‌های خویش را صادقانه به گوش مسئولان اجرایی می‌رسانند.

بیم آن داریم که در شرایط پس از تحریم، ورود بی‌حساب‌ و کتاب به جریان جهانی‌سازی و اتخاذ سیاست‌های «درهای باز» و پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران خارجی در محیط نابرابر اقتصادی، موجب شود که یک‌بار دیگر «نگاه به خارج» به‌عنوان یک گفتمان بر‌تر نزد سیاست‌گذاران اقتصادی حاکم شود و در این وانفسا آنچه قربانی خواهد شد اقتصاد ملی و اشتغال کارگر ایرانی است.

از این حیث مصرانه از دولت محترم می‌خواهیم که در دوران پساتحریم با اتخاذ سیاست‌های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، شرایطی فراهم کند که ضمن مقاوم‌سازی اقتصاد داخلی و بهره‌گیری از یافته‌های علمی جهان، شرایط جهش اقتصاد ملی را فراهم کند.

در پایان بار دیگر این پیروزی شورانگیز را به آحاد ملت بزرگ ایران تبرک می‌گوییم و از هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های دولت محترم بخصوص ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی و دیپلمات‌های معزز به‌ویژه جناب آقای دکتر ظریف و دکتر صالحی و همکاران ایشان قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز