خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا

گفت‌وگو با غلامرضا فیروزی، کاندیدای اصلاح‌طلب آبادان

غلامرضا فیروزی، کاندیدای اصلاح‌طلب حوزه انتخابیه آبادان، در گفتگویی اختصاصی با ایلنا به پرسش‌های این خبرگزاری پاسخ دادند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، متن این گفتگو به شرح زیر است.

 چگونه می‌توان درعین‌حال که استقلال قوه مقننه و نظارت عالیه‌ آن حفظ شود، همراه خوبی برای دولت منتخب ملت بود؟

استقلال قوه مقننه هیچ منافاتی با همکاری دولت ندارد، چون وظیفه‌ یک نماینده، نظارت بر اجرای قانون است که انحرافی رخ ندهد و در این جهت بتواند مؤثر باشد و تسهیل کننده شرایط حرکت دولت در چهارچوب قانون و همچنین وضع قوانینی که در شرایط توسعه‌ مملکت، مؤثر باشد.

پس نمایندگان مجلس می‌توانند با دولت، در این راه همکاری داشته باشند. ولی اگر انحرافی رخ داد، طبق قانون، وظیفه‌شان را انجام دهند.

چگونه مجلس می‌تواند نقش سازنده‌ای در بازتعریف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دنیا و سیاست خارجی امروز کشور داشته باشد؟

اگر دولت، دولتی باشد که در جهت تعامل حرکت کند و مجلس، مجلسی باشد که خواهان همبستگی با دولت باشد، قطعاً با کمک هم خواهند توانست به نتیجه‌ مطلوب که همانا تنش‌زدایی با دنیاست برسند. و اگر خلاف این باشد، یک مجلس قوی می‌تواند باقدرت، نقش نظارتیِ خود را ایفا کرده تا مملکت دچار ناملایمات نشود.

موضع‌گیری و سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید در جهت سربلندی، اقتدار، تنش‌زدایی و ایجاد شرایط سالم اقتصادی باشد. انقلاب ما اکنون در چهارمین دهه‌ خود، به بلوغ کامل رسیده که امیدوارم با رفتارهای احساسی، این بلوغ فکری به شور جوانی باز نگردد.

برای جلوگیری از اعمال فراقانونی در مقام قانون‌گذاری چه تدبیری اندیشیده شود؟

قطعاً باید در این رابطه بررسی و قوانینی وضع شود که جلوی خودسری‌ها هم گرفته شود. مملکت ما قدرت دارد، دانش دارد، انسان‌های فرهیخته و عاقل دارد و نیازی نیست که با بعضی برخوردهای احساسی، تمامی محاسن یک ملت زیر سؤال برود.

شاید اتفاقات احساسی اخیری برای خیلی از شهرها که دارای امکانات متعددی هستند، معایبش زیاد قابل حس نباشد، اما در شهرهای مرزی مثل آبادان که اقتصاد دریانوردی در آن رونق دارد و با توجه به مشکلاتی که در کشورهای عربی هم‌جوار ایجاد شد، رونق دادوستد و مبادلات دریایی از بین رفته و تعدادی از شهروندان عزیزمان به جامعه‌ی بیکاران پیوسته‌اند.

پیش‌بینی شما از ترکیب جناحی مجلس دهم چیست؟

 

شرایط به‌گونه‌ای است که تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب، کم است و اگر مردم به صحنه بیایند که انشا الله می‌آیند، اکثریت مردم به تفکر توسعه‌طلبانه، اقتصادمحور، آزادی‌خواه و مقتدر اصلاح‌طلبی رأی خواهندداد.

چرا با وجود اینکه آبادان دارای سه نماینده در مجلس است، هنوز برخی از مشکلات زیرساختی از قبیل آب و فاضلاب آن حل نشده است؟

به نظر بنده در بُعد نظارتی، خوب کار نشده است و نمایندگان جدید باید به جِد در این رابطه کار کنند. چون عقب‌افتادگی‌ها زیاد و به گفته‌ حضرت امام که «بازسازی هم مثل جنگ است»، توجه کنند.

تابه‌حال این عزم نبوده و این اتفاق نیفتاده، نمایندگان جدید در مجلس می‌بایست در مسیر کاهش نارضایتی مردم تلاش کنند و آبادان را از شهری صرفاً صنعتی، با توجه به هم‌مرزی با کشور عراق به شهری توریستی با قابلیت ترانسفر کالا و مسافر نیز تبدیل کنند.

چند درصد از آرای مأخوذه در آبادان، آرای سیاسی هستند؟

در این زمینه، نظر قطعی را مردم در پای صندوق‌های رأی خواهند داد و انشا الله به نظر می‌رسد با حضور حداکثری مردم، آرای طرفداران دولت، خوب و قابل‌احترام باشد.

نقش پالایشگاه آبادان در توسعه‌ این شهر چگونه است؟ و چه راهکاری برای نقش‌آفرینی بهتر از آن در توسعه‌ آبادان دارید؟

نقش کلیدی دارد. کارکنان پالایشگاه آبادان افرادی متخصص و مجرب هستند که اگر شرایط برایشان فراهم شود، می‌توانند در بُعد برنامه‌ریزی و فنی و حتی سرمایه‌گذاری شرکت کنند.

صنایع جانبی و پایین‌دستی می‌توانند به محصولات جدید برسند که فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوص فراهم گردد و امکان ایجاد شرکت‌های پتروشیمی که خوراک خود را از پالایشگاه تأمین می‌کنند نیز امکان‌پذیر خواهد شد. لذا پالایشگاه می‌تواند در ایجاد شرایط جدید و شکوفا در آبادان نقش‌آفرین باشد و کارکنان پالایشگاه هم می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی، هم خود منتفع شوند و هم باعث ایجاد شغل برای فرزندان آبادانِ آباد باشند.

چرا جایگاه فوتبال صنعت نفت در این سال‌ها افت پیداکرده و برای بازگشت این تیم به‌روزهای اوج خود، چه باید کرد؟

ساختار فوتبال صنعت نفت نیاز به مهندسی مجدد دارد. با این شرایط که عده‌ای بخواهند تحت جریانات خاص در تهران و آبادان، برای تیم برنامه‌ریزی کنند، هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

ما باید به مدیران صاحب برنامه، بومی، آشنا به مشکلات شهر، اعتماد کرده و مهندسیِ طراحیِ نسل جدید ورزشکاران، علی‌الخصوص فوتبالیست‌های آبادان را به‌مرور زمان ایجاد کرده و سپس شاهد شکوفایی ورزش به‌ویژه فوتبال صنعت نفت باشیم.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

از فرصت استفاده کرده تشکر خود را از اصحاب قلم به‌ویژه مدیران محترم خبرگزاری ایلنا که همواره جهت اصلاح امور در ابعاد مختلف تلاش کرده‌اند و بنده حقیر را مورد لطف خود قرار دادند، اعلام می‌نمایم و امیدوارم همیشه در انجام رسالت خود موفق و سربلند باشید.

کد خبر : ۳۵۰۰۵۱